Tájékoztató az egyes harmadik országokból származó egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2016/670 végrehajtási rendelet
valamint
az egyes harmadik országokból származó egyes alumíniumtermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2018/640 rendelet alapján
Illetékes hatóság
A felügyeleti kérelmek a Budapest Főváros Kormányhivatalhoz (BFKH), két példányban postai úton, személyesen és az e-ügyintézés keretében nyújthatók be. Személyesen: 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39. Levélcím: 1535, Budapest BKKP Postafiók 919/1.
2017. július 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó vas- és acéltermékek a Bizottság (EU) 2017/1092 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.
2018. május 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó alumínium termékek a Bizottság (EU) 2018/640 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.
2019. február 2-től alkalmazandóan, a Bizottság (EU) 2019/159 végrehajtási rendeletének 7. cikke értelmében, a 2016. április 28-i (EU) 2016/670 bizottsági végrehajtási rendelettel hatályba léptetett előzetes felügyeleti intézkedéseket a IV. mellékletben szereplő vas- és acéltermékek vonatkozásában fel kell függeszteni az 1. cikkben megállapított védintézkedések alkalmazásának időtartamára. A felügyeleti eljárás alól kikerült termékekre a rendelet vámkontingenst nyit meg, melynek kezelése az (EU) 2015/2447 bizottsági rendelet 49-54. cikkében előírt vámkontingens kezelési rendszernek megfelelően történik.
2019. február 2-től az alábbi TARIC-kód alá tartozó termékek behozatalához és szabad forgalomba helyezéséhez
NEM szükséges Felügyeleti Okmány:
7208 | 7209 | 7210 | 7211 |
7212 | 7213 | 7215 | 7217 |
7219 | 7220 | 7221 | 7222 |
7227 | 7305 | 7306 |
TARIC kód | KIVÉVE |
7214 | 7214 10 |
7216 | 7216 61; 7216 69, 7216 91 |
7225 | 7225 11 |
7226 | 7226 11 |
7228 | 7228 10 50; 7228 40 |
7301 | 7301 20 |
7302 | 7302 10 10, 7302 10 90, 7302 30, 7302 90 |
7304 | 7304 51 12, 7304 51 18, 7304 59 32, 7304 59 38 |
2019. február 2-től az alábbi termékkörökre továbbra is ÉRVÉNYBEN MARAD az egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó felügyeleti intézkedés. (linkre kattintva elérhető a teljes lista)
Az előzetes uniós felügyelet egyes vas- és acélipari, valamint alumíniumipari termékek EU-n kívüli országból (Norvégiából, Izlandról és Liechtensteinből származó termékekre nem vonatkozik a felügyelet) történő behozatalára vonatkozik. Az előzetes uniós felügyelet a 7318 vámtarifaszám alá tartozó termékeknél, TARIC kódonként 5 000 kg nettó súlyt, a többi terméknél TARIC kódonként 2 500 kg nettó súlyt meghaladó szállítmányokra vonatkozik.
A szabadforgalomba bocsátás feltétele a tagállam illetékes hatósága – Magyarországon a Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) – által kibocsátott uniós felügyeleti okmány bemutatása.
A kérelmek benyújtásának módja és időszaka
A kérelmezés a felügyelet alá eső vas-, acél- és alumíniumipari termékek EU területére történő behozatalára megnevezésű nyomtatvány illetve e-nyomtatvány felhasználásával történhet, amely a Hivatal honlapjáról (http://www.mkeh.gov.hu) letölthető, másolható. A felügyeleti kérelmek benyújtása 2020. május 15-ig folyamatos.
Kérelmezni jogosult: az EU területén letelepedett természetes és jogi személy
Az előzetes felügyeleti kérelem előírásai
A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező, nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
- a kérelmező képviselőjének (nyilatkozattevő) nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
- a kérelmezett termék 10 számjegyű TARIC kódját
- a kérelmezett termék kereskedelmi megnevezését
- a származási országot és ISO kódját
- a kérelmezett mennyiségét és mennyiségi egységét- kilogrammban egész számra kerekítve kell megadni
- az áru EU határparitáson számított CIF-árát euroban egész számra kerekítve kell megadni.
Az importőr a felügyeleti okmány iránti kérelmét a honlapról letölthető kérelem nyomtatványon 2 példányban nyújthatja be.
A felügyeleti okmány átvétele:
A felügyeleti okmány minden esetben papíralapon kerül kiállításra. A felügyeleti okmány átvételének módját – személyes átvétel vagy postai feladás – tüntesse fel a kérelmen. Amennyiben postai úton kérik az okmány kézbesítését, akkor bélyeg nélküli megcímzett borítékot csatoljanak a kérelemhez. Személyes átvételhez a személyazonosság mellett igazolni kell, hogy az átvevő a cég képviseletére jogosult vezető, vagy a cég alkalmazottja, aki az átvételhez rendelkezik eredeti cégszerű meghatalmazással (megbízólevéllel). Az átvételhez cégbélyegző is szükséges.
A kérelemhez mellékelni kell a behozatali szándékra vonatkozó, a kérelmező nevére kiállított kereskedelmi bizonyítékot ami lehet
- az adásvételi szerződés másolata
- a proforma számla másolata
Amennyiben a behozni kívánt árukat nem a közvetlen gyártási hely szerinti országban vásárolták, akkor a kérelemhez mellékelni kell a gyártási tanúsítványt.
Az engedélyezési eljárás folyamata
Az uniós felügyeleti okmányt a tagállamok illetékes hatóságai térítésmentesen és bármely kért mennyiségre vonatkozóan automatikusan kibocsátják a kérelemnek az Unióba behozatalt végző bármely importőr általi benyújtása utáni öt munkanapon belül és függetlenül attól, hogy az importőr székhelye az Unióban hol található, ha a kérelem megfelelt a rendeletben foglalt előírásoknak.
Az engedély érvényessége és hatálya
Az uniós felügyeleti okmány négy hónapig érvényes. A fel nem használt, vagy csak részben felhasznált felügyeleti okmány érvényességi ideje – kérelem alapján, az eredeti okmány benyújtása mellett – azonos időre meghosszabbítható. A BFKH által kibocsátott felügyeleti okmány az Unió egész területén érvényes.
A vámkezelés során felhasznált okmányokat nem kell visszaküldeni a Hivatalnak.
Megengedett eltérés
A megengedett eltérés 5% a felügyeleti okmányon engedélyezett mennyiség maximum 5 %-kal túlszállítható és szabadforgalomba bocsátható.
Forrás: BFKH