Ahogy korábbi hírünkben szerepelt, különböző regisztrációk szükségesek ahhoz, hogy importőrként vagy közvetett vámjogi képviselőként CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) jelentést lehessen beküldeni.

Az Európai Unió az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmussal próbálja elősegíteni a klímasemlegességet, előmozdítani az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentését és a dekarbonizációs folyamatot.
A kezdeti időszakban csak adatszolgáltatási, majd később beszámolási kötelezettség, valamint az Unión kívülről importált CBAM köteles termékek engedélyhez kötöttek lesznek.
A jelenleg érintett termékkörök az alábbiak:
- vas és acél;
- alumínium;
- cement;
- műtrágya;
- villamosenergia;
- hidrogén.
Az (EU) 2023/956 rendelete az I. mellékletben sorolja fel azon termékek KN kódját, amelyek e rendelet hatálya alá tartoznak. A termékkörök további bővítése várható az elkövetkezendő évek során.
A 2025. december 31-ig tartó időszak egy átmeneti időszak, ahol a gazdálkodóknak és képviselőiknek csak adatszolgáltatási kötelezettségük van. 2026. január 1-től kezdődően, kizárólag engedéllyel rendelkező importőr hozhat be CBAM által érintett árut az EU területére.
2024. január 22. óta van lehetőség a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság CBAM átmeneti nyilvántartásába történő regisztrációs kérelmek benyújtására. A regisztráció cégkapun vagy ügyfélkapun keresztül történhet, attól függően, hogy magánszemély vagy jogi személy a regisztráló. Amennyiben a regisztráció során minden adat rendben volt, 8 nap alatt befogadásra kerül a regisztráció, melyről a hatóság visszajelzést küld. A regisztráció után az ügyfelek az UUM&DS rendszerben véglegesíthetik jogosultságukat.
A CBAM jelentések felülvizsgálata és nyilvántartások működtetése az Európai Bizottság feladata. Az esetleges helyesbítési eljárások, regisztrációk, bírságok kiszabása Magyarországon a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság tevékenységi körébe tartozik. A CBAM kötelezettségről történő értesítés kiküldése az érintettek felé és az EU felé történő információk biztosítása pedig a NAV feladata.
Fontos megjegyezni, hogy ebben az átmeneti időszakban nem kell a CBAM jelentéseket hitelesíteni és CBAM-tanúsítványokat sem vásárolni. Azonban az ezt követő időszakban, vagyis 2026. január 1-től, már hitelesíteni szükséges a jelentéseket és az engedély is kötelező lesz. Az EU ETS rendszerben az ingyenes kiosztás a CBAM hatálya alá tartozó ágazatokban fokozatosan, 2035-re teljesen megszűnik.
Az átmeneti időszak elején, várhatóan az első két negyedévben van lehetőség a benyújtott jelentések módosítására. Aki rendelkezik érvényes regisztrációval, akár egy jelentés tervezetet is benyújthat határidőig, amit később van lehetősége módosítani.
Az importőr és a közvetett vámjogi képviselő a kötelezett a jelentések benyújtására. Azonban a jogszabály megengedi, hogy külső partner – megbízásos jogviszony alapján – segítheti a CBAM kötelezettet az adatszolgáltatásban. A regisztrációkat minden esetben az érintett gazdálkodónak kell végrehajtani, azonban a regisztráció során további személyeket adhat meg, mint képviselő.
Az AD Intrade and Services Kft. már sikeresen abszolválta az első néhány CBAM bejelentést, így e szolgáltatásunk esetén is keresse bátran cégünket!