Skip to content

Tag: nav

CBAM rendelet 2023. október 1-től, de mi is ez pontosan?

Az Európai Unióban (EU) létrehoztak egy mechanizmust az importáruk karbonintenzitásának ellensúlyozására (CBAM), a termékekbe beágyazott üvegházhatású gázok kibocsátásának kezelésére. Emiatt azoknak az importőröknek, akik ilyen áruk behozatali vámeljárását kezdeményezik az EU területén további kötelezettségekkel kell számolniuk. 

Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)

2023. október 1-től az importőrnek vagy a közvetett vámjogi képviselőnek jelentenie kell egyes termékek, mint például a cement, villamos energia, trágyázószerek, vas és acéltermékek, hidrogén szabad forgalomba bocsátását vagy az ezen árukból aktív feldolgozási eljárással létrejött, feldolgozott termékek behozatalát.  
A jelentést az Európai Bizottság számára negyedévente kell elkészíteni.  

Minden, valamely tagállamban letelepedett importőrnek, aki ilyen árukat akar az EU területére behozni, engedélyezett CBAM-nyilatkozattevői státuszt kell kérnie, mivel az átmeneti időszak után, 2026. január 1-től már kizárólag így lehet a szabad forgalomba bocsátás vámeljárás jogosultja.

Nem kell azonban alkalmazni a CBAM-rendeletet az alábbi árukra:

  • ha a következő harmadik országokból, illetve területekről származnak: EFTA-országok – Izland, Liechtenstein, Norvég Királyság, Svájc –, Büsingen, Ceuta, Helgoland, Livigno, Melilla,
  • a 150 eurót meg nem haladó értékű küldeményekre és az ugyanilyen értékű, utasok személyi poggyászának részét képező árukra,
  • a katonai tevékenységhez szükséges árucikkekre.

A teljes CBAM rendelet alább olvasható és letölthető.

Forrás: NAV

Vám, termékdíj, EPR, Intrastat ügyintézésben és tanácsadásban, továbbra is állunk szíves rendelkezésükre!

Elismerés a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetségétől

Tulajdonos-ügyvezetőnk, dr. Sándor János a VJASZSZ fennállásának 30 évéből 28-at a vámszakmai szövetség elnökségében töltött a nemzetközi kapcsolatok felelőseként, később a Nemzetközi Bizottság elnökeként. Az itt végzett társadalmi szakmai munkájának elismeréseképpen a Szövetség elnökétől, Dr. Berényi Jánostól díszoklevelet és emlékplakettet kapott.

Az ünnepélyes átadáson részt vettek a vámszakma legjelentősebb képviselői. A NAV részéről Dr. Bakai Kristóf dandártábornok Úr, Vámszakmai Főigazgató és a vámtisztviselők jelenlegi és korábbi legprominensebb képviselői is.

AD Intrade and Services Kft.

Elismerés a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától

Tulajdonos-ügyvezetőnk, dr. Sándor János a VJASZSZ-MKIK több évtizedes együttműködési megállapodásának keretében nagyon sok szakmai segítséget nyújtott, előadásokat, tanácsadásokat tartott a Kamara tagjai részére.
Ennek elismeréseképpen a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökétől Elnöki Aranyérem kitüntetésben részesült.
Az ünnepélyes átadáson részt vett Dr. Varga Mihály pénzügyminiszter és több magas rangú kamarai és minisztériumi tisztviselő is.

MKIK kitüntetés
MKIK Elnöki Aranyérem 2023

AD Intrade and Services Kft.

A NAV 2023 évi ellenőrzési terve!

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2023-ra kockázatelemzésen alapuló módszerrel és a gazdasági trendekhez igazodva célzottan határozta meg az ellenőrzések irányait. A NAV az adókijátszásra specializálódott szektorokat és tevékenységi köröket a rendelkezésére álló adatvagyon és a nemzetközi információcserével érkező adatok folyamatos elemzésével azonosítja.

A jogkövető adózók továbbra is támogatásra számíthatnak a NAV-tól a kisebb hibák javításában. A szándékos adóelkerüléssel szemben ugyanakkor határozottan – a jogszabályokban biztosított eszköztárral – fellép a hivatal.

Kiemelt figyelmet kapnak az olyan veszélyeztetett ágazatok, mint az építőipar, a számítástechnikai termékek kereskedelme, a gépjármű- és gépjárműalkatrész-kereskedelem. Valamint, a zöldség- és gyümölcskereskedelem, az online értékesítés, valamint az „adózatlan” jövedéki termékek. Új szegmensek a NAV figyelmének fókuszában az étrendkiegészítőket, a tüzelőanyagot forgalmazók, a klímát értékesítők és -szerelők. Továbbá, a marketing-, reklám-, médiaszolgáltatás és filmgyártás területén tevékenykedők.

A foglalkoztatás jogszerűségének vizsgálata a NAV ellenőrzési portfóliójában évek óta prioritásként szerepel. A visszaéléseket a hivatal idén különösen a vagyonvédelmi és építőipari szektorban, a takarítással, valamint munkaerő-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásoknál ellenőrzi.

A kiemelt és a legnagyobb adóteljesítményű adózók vizsgálata – a költségvetési bevételekre gyakorolt hatásuk miatt – 2023-ban is meghatározó jelentőségű. Ebben a körben a NAV a szokásos piaci árat megállapító határozatban foglaltak, a cégcsoporton belül gyártást végző veszteséges vagy igen alacsony nyereséget elérő adózók. Valamint, a kapcsolt vállalkozások közötti hitel- vagy más egyéb pénzügyi ügyletek transzferárszempontú ellenőrzésére koncentrál.

2023-ban a NAV támogató eljárással segíti a legkisebb vállalkozásokat, így a korábbi katások átállását az új adózási módokra. Az engedély nélkül tovább működők helyszíni ellenőrzésekre számíthatnak.

Továbbra is előtérben van az EU-ból és a harmadik országból behozott és itt forgalomba helyezett, új gépjárművek utáni regisztrációsadó- és áfafizetés ellenőrzése. Az e-kereskedelem térnyerésével a vámellenőrzések az importnál jelentkező alulértékelések feltárására. Továbbá, a közösségi és belföldi forgalomban tetten érhető áfakikerülésre, a vámérték valódiságára koncentrálnak. Idén is központi téma az importáruk termékbiztonsága, a hamis, veszélyes termékek kiszűrése. Folytatódik a csempészáruk illegális forgalmának visszaszorítása, valamint a hazai és nemzetközi jogszabályokban meghatározott korlátozások, tilalmak következetes érvényesítése.

A NAV honlapján az Adótraffipax rovatban továbbra is elérhetők a jogkövetési vizsgálatok, próbavásárlások tervezett helyszínei és időpontjai és a részletes, 2023-as ellenőrzési terv is.

Forrás: nav.gov.hu

Tájékoztatás az EU 10. szankciós csomaggal kapcsolatban!

2023. február 25-én kihirdetésre került az EU Hivatalos Lapjának L0591 számában az Oroszországgal kapcsolatos 10. szankciós csomag. A szankciókat tartalmazó tanácsi rendelet IDE KATTINTVA érhető el.

A 10. szankciós csomag vámhatósági folyamatait is érintő elemei az alábbiak, összegezve:

1., Az EU-ból kivitt, a 833/2014/EU rendelet 2. cikke szerinti kettős felhasználású termékek Oroszország területén keresztül történő átszállítása (tranzit) tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 2. pont). A tilalom nem vonatkozik a meghatározott célokra (pl. humanitárius, egészségügyi, orvosi, szoftverfrissítés) szánt termékek tranzitjára. Ugyanakkor ebben az esetben a kettős felhasználású termékek forgalmára irányadó 2021/821/EU rendelet szerint engedélyre lesz szükség. Az illetékes hatóságok (hazánkban Budapest Főváros Kormányhivatala) meghatározott felhasználásra (pl. atomenergia polgári felhasználása, tengerészet) szánt kettős felhasználású termékek esetében engedélyezheti az Oroszország területén történő tranzit szállítást.

2., Az EU-ból kivitt tűzfegyverek, tűzfegyverdarabok, alapvető alkotóelemeik és lőszereik Oroszországon keresztül történő átszállítása is tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 3. pont). Eddig csak az Oroszországba irányuló kivitel volt tiltott a 833/2014/EU rendelet 2aa. cikke szerint.

3., A 833/2014/EU rendelet 3c. cikke szerinti, a XI. melléklet (légi járművek és alkatrészeik) új „D” részében vámtarifaszám szerint szereplő áruk Oroszországba történő kivitele tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 4. pont). Ugyanakkor a kiviteli tilalom nem vonatkozik az új „D” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. március 27-ig történő teljesítésére.

4., A 833/2014/EU rendelet 3i. cikke szerinti, a XXI. melléklet (Oroszországnak jelentős bevételeket generáló és ezáltal lehetővé teszik számára az ukrajnai helyzetet destabilizáló intézkedések meghozatalát biztosító termékek) új „C” részében szereplő áruk Oroszországból történő behozatala tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 6. pont). Ugyanakkor a tilalmak nem vonatkoznak az új „C” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. május 27-ig történő teljesítésére. A behozatali tilalom 2023. június 30-ig nem vonatkozik a „C” részben feltüntetett 2803 és 4002 KN kód alá sorolt árukra, mivel e termékek Oroszországból történő behozatalára, vásárlására vagy szállítására a jelzett időpontig behozatali mennyiségi kontingenst vezettek be, amelyekre a 2447/2015/EU rendelet 49-54. cikkei irányadók.

5., A 833/2014/EU rendelet 3k. cikke szerinti, a XXIII. melléklet (Oroszország ipari kapacitásainak fejlesztéséhez felhasználható áruk) új „C” részében szereplő áruk Oroszországba történő kivitele tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 7. pont). A kiviteli tilalom nem vonatkozik az új „C” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. március 27-ig történő teljesítésére. Az átmeneti mentesség nem vonatkozik a „C” részben szereplő 7208 25, a 7208 90, a 7209 25, a 7209 28 és a 7219 24 vámtarifaszámok alá tartozó termékekre. A XXIII. melléklet „C” részében szereplő termékek kivitele, eladása, szállítása, átadása engedélyezhető, ha e termékekre a repüléstudományt érintő iparban felhasznált titántermékek előállításához van szükség.

6., Módosultak a XXIII. mellékletben szereplő áruk engedély alapján realizálható kivitelének szabályai. Már csak a 8417 20 vámtarifaszám alá tartozó áruk eladása, szállítása, kivitele engedélyezhető, ha ezekre az árukra személyes háztartási használat céljából van szükség (korábban 8419 81 80 és a 8438 10 10 vámtarifaszám alá tartozó áruk háztartási célú felhasználásra történő kivitele is engedélyezhető volt).

7., Az új 12e. cikk alapján a vámhatóságok az EU-ba már behozott, behozatali tilalom hatálya alatt álló árukat kiadhatják az UVK 5. cikk 26. pontja alapján, ha azokat az UVK 134. cikkével összhangban vám elé állították a behozatali tilalom hatálybalépése vagy alkalmazásának időpontja előtt, attól függően, hogy melyik a későbbi időpont (2023/427/EU rendelet 1. cikk 15. pont). A vámhatóság az árukat nem adhatja ki, ha alapos a gyanú a szankciók megkerülésére. Ilyen esetben az az érintett áruk Oroszországba történő újrakivitelét nem lehet elvégezni. Az ilyen árukkal kapcsolatos kifizetéseknek összhangban kell lenniük a 833/2014/EU rendeletben és a 269/2014/EU rendeletben írtakkal és azok célkitűzéseivel. Az EU területén tartózkodó és 2023. február 26. előtt az EU-ba behozott, vám elé állított, a 833/2014/EU rendelet alapján visszatartott árukat vámhatóság az előzőek szerint meghatározott feltételek alapján kiadhatják. Az előző feltételek miatt a tilalom hatálya alá nem tartozó áruk UVK szerinti átengedéséhez szükséges valamennyi eljárási lépést engedélyezni kell.

Mellékletek módosulása:

1., A 833/2014/EU rendelet VII. melléklete módosult, a kiviteli tilalom alá tartozó termékek köre bővült. Amelyek hozzájárulhatnak Oroszország katonai és technológiai megerősítéséhez, vagy a védelmi és biztonsági ágazat fejlesztéséhez. A VII. melléklet „A” részében áruleírás szerint feltüntetett minden termékkategóriát (I-X.) érinti a változás. Például; az elektronika, számítógépek, távközlés, információbiztonság, szenzorok és lézerek, navigáció és repülőelektronika, tengerészet, légtér és hajtórendszerek, vegyes termékek, különleges anyagok és kapcsolódó berendezések, anyagfeldolgozás területeit. Továbbá a VII. melléklet „B” részében vámtarifaszámok szerint feltüntetett termékek köre olyan termékekkel bővült.
Ilyenek a kapcsolótáblák, panelek, konzolok, amelyek több 8535 vagy 8536 vámtarifaszám alá tartozó készülékkel felszereltek. Elektromos-vezérlésre vagy villamosenergia elosztásra, televíziós kamerák, egyéb optikai műszerek és hőmérsékletmérők, antennák, egyéb fix kondenzátorok.

2., A 833/2014/EU rendelet XI. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő termékek köre módosult, a melléklet új „D” résszel bővült. Az új „D” részben többek között a sugárhajtású gázturbina, légcsavaros gázturbina, ezek alkatrészei szerepelnek.

3., A 833/2014/EU rendelet XXI. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő termékek köre módosult, a melléklet új „C” résszel bővült. Az új „C” részben többek között; a vazelin, a paraffinviasz, az ásványolajkoksz, az ásványolajbitumen, a természetes bitumen és aszfalt, a szén, a szintetikus és a természetes gumi termékek szerepelnek.

 4., A 833/2014/EU rendelet XXIII. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő áruk köre módosult, a melléklet új „C” résszel bővült. Az új „C” részben többek között; a gipsz, a növények hagymái, a 27-29. árucsoportba sorolt vegyi anyagok, festékek és lakkok, kenőanyagok, műanyag, gumi és fatermékek, papíráruk, vas és acéláruk, műszerek, elektromos gépek, berendezések szerepelnek.

Forrás: VJASZSZ

Vámszakmai, termékdíj és Intrastat kérdésekben is állunk rendelkezésükre a következő elérhetőségeken. KAPCSOLAT

30 éves a VJASZSZ

A VJASZSZ 1993. februárjában alakult, akkor még Vámügynökségek és Vámközreműködők Magyarországi Szövetsége névvel.
Egyeztetések sora után Dr. Berényi János elnök és Bók Mihály főtitkár, illetve Arnold Mihály a VPOP vezetőjének támogatásával 52 taggal jött létre a szövetség.
Később, a mai és érvényben lévő név a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége, röviden VJASZSZ lett.

A VJASZSZ alapelve, hogy a NAV eredményes szakmai támogatója és megbízható partnere legyen.
A szövetség mottója: Megbízhatóság, Nyitottság, Párbeszéd, Biztonság.

A VJASZSZ honlapján elérhető köszöntő tanúsítja, a szövetség az elmúlt 30 évben sikeres utat tudhat maga mögött.

  • Jelenleg mintegy 190 gazdálkodónak képviseli az érdekeit.
  • Pénzügyminisztérium által akkreditált vámtanácsadói hatósági képzést folytat, évente két alkalommal pedig kreditpontos továbbképzést.
  • Szakmai rendezvények és konferenciák szervezője és résztvevője.
  • Partneri viszony más szervezetekkel, hatóságokkal, kamarákkal. (NAV, NAK, NÉBIH, HOSZ)
  • Együttműködés török és szerb szervezetekkel, hamarosan pedig bolgár és macedón megállapodás várható.

Büszkék vagyunk rá, hogy a VJASZSZ tisztségviselői között tudhatjuk az Az AD Intrade and Services Kft. ügyvezetőjét, Dr. Sándor Jánost, aki Nemzetközi Bizottság Elnöke.

Együttműködési megállapodást kötött a VJASZSZ és a szerbiai NA!

2023.01.24-én a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége valamint a szerbiai Vámügynökségek és Vámügynökök Nemzeti Szövetsége együttműködési megállapodást írt alá.

Cégünk ügyvezetője, Dr. Sándor János, aki a VJASZSZ Nemzetközi Bizottságának Elnöke is, szintén részt vett az aláírási ceremónián.

A találkozónak a NAV Csanád-Csongrád Megyei Adó- és Vámigazgatóságának épületet adott helyet.
Ünnepélyes keretek között írták alá a megállapodást a VJASZSZ részéről Dr. Berényi János, illetve az NA részéről Slavoljub Jevtić elnök urak. A résztvevő felek közös célja a szövetségek közötti szakmai együttműködés erősítése, az üzleti és szakmai ismeretek kölcsönös bővítése. A jövőben, amennyiben igény mutatkozik, közös szakmai fórumokat és konferenciákat szerveznek.

A NAV részéről Tóth Gábor Vám Főosztályvezető-helyettes úr és Dr. Makó András Igazgató úr biztosította a résztvevő feleket támogatásukról.

Az együttműködés egyik lényeges tartalmi elemei az alábbiak.

  • adóbevételek növelése
  • munkahelyek megtartása
  • határátlépések gyorsítása
  • jogkövető magatartás erősítése

Mindezt úgy, hogy az aláíró felek által képviselt vállalkozói réteg versenyhelyzetét erősítik országtól függetlenül.

Forrás: VJASZSZ

További képeket IDE kattintva talál az eseményről.

Vámszakmai kérdésekben ITT találja az AD Intrade and Services Kft. elérhetőségeit.

Közzétették a 2023. évi Kombinált Nómenklatúrát

2022. szeptember 20-án megjelent A BIZOTTSÁG (EU) 2022/1998 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE.
Ez tartalmazza a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet I. mellékletének módosítását.

A NAV közzétette a 2023. évben alkalmazandó vám- és adómentes értékhatárokat

A vámmentességek közösségi rendszerének létrehozásáról szóló 1186/2009/EK tanácsi rendeletben (a továbbiakban: vámmentességi rendelet), illetve az utasok személyi poggyászában importált termékek általános forgalmi adó és jövedéki adó mentességéről szóló 2008. évi LXVIII. törvényben (a továbbiakban: utasforgalmi törvény), valamint az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: ÁFA törvény) 99. § (1) bekezdés a) pontjában EUR összegben meghatározott vám- és adómentességi értékhatárok aktuális forintösszegei a 2023. január 1. és 2023. december 31. közötti időintervallumban az alábbiak szerint alakulnak.

1. A 2017. évi CLII. Vámtörvény 138. § (2) bekezdése alapján a Hivatalos Lap 2022. október 3-án megjelent C381 számában feltüntetett euró-átváltási árfolyam (424,86 HUF/EUR) figyelembevételével –a vámmentességi rendelet szerinti értékhatárok:
JogcímEURHUF
a) 12. cikk (2) bekezdés – házasságkötés alkalmából behozott árucikkek:1 000425 000
b) 23. cikk (2) bekezdés – elhanyagolható értékű küldemények (behozatal):15064 000
c) 26. cikk (1) bekezdés – magánszemély által magánszemélynek küldött küldemények:4519 000
d) 114. cikk – elhanyagolható értékű küldemények (kivitel):104 000
2. Az 1. pontban szereplő forint összegek, a vámmentességi rendelet 127. cikke, valamint a VA 48. cikk (3) bekezdése alapján, illetve a Vámtörvény 138. § (2) és (3) bekezdéseiben foglaltak figyelembevételével kerültek meghatározásra.

3. Utasforgalmi törvény szerinti értékhatárok
(az utasforgalmi törvény 8. § alapján alkalmazott, tárgynaptári évet megelőző év október hónapjának első munkanapja – 2022. október 3. – szerinti árfolyam: 422,51 HUF/EUR):
JogcímEURHUF
5. § (1) bekezdés – nem légi utas300127 000
5. § (2) bekezdés – légi utas430182 000
5. § (3) bekezdés – 15. életévet be nem töltött utas15063 000
4. ÁFA törvény szerinti értékhatárok
(az ÁFA törvény 256. § (2) bekezdése alapján a tárgy naptári évet megelőző év október hónapjának első munkanapján – 2022. október 3. – alkalmazott árfolyam: 422,51HUF/EUR):
JogcímEURHUF
§ (1) bekezdés a) pont – külföldi utas adómentessége17574 000
5. A tájékoztatás 2023. január 1-jétől 2023. december 31-éig érvényes.

Forrás: NAV

Úton az új, nemzeti elektronikus importrendszer!

Az Uniós Vámkódex előírja, hogy a vámhatóságok között, illetve a gazdálkodók és a vámhatóságok között minden információcsere és az adatok tárolása is elektronikus adatfeldolgozással történjen. Az ehhez fejlesztendő elektronikus rendszereket és a rendelkezésre álló határidőket az Uniós Vámkódex munkaprogramja tartalmazza. A nemzeti importrendszer korszerűsítését – Magyarországon ez a rendszer jelenleg a CDPS – 2022. december 31-ig kell elvégezniük a tagállamoknak.

Magyarország derogációs kérelmet nyújtott be az Európai Bizottságnak, hogy hat hónappal, azaz 2023. július 1-jéig elhalaszthassa az új nemzeti importrendszer kötelező bevezetését. E szerint a gazdálkodóknak ebben az időszakban lehetőségük lehet arra, hogy az általuk választott módon – azaz mind a jelenlegi, mind az új adatformátumban – benyújthassák behozatali árunyilatkozataikat a jelenlegi, illetve az új váminformatikai rendszerbe (azaz a CDPS-be vagy az új eVÁM-modulba). A kérelmet az Európai Bizottság jelenleg vizsgálja.

A nemzeti importrendszer korszerűsítésének egyik legfontosabb eleme az átállás az Uniós Vámkódexhez kapcsolódó rendeletek. Vagyis a felhatalmazáson alapuló jogi aktus és végrehajtási aktus – UVK-FJA és UVK-VA B. melléklete szerinti adatkövetelményekre.

Az átálláshoz szükséges technikai információk elérhetők az openkkk.nav.gov.hu portálon.

Az eddig a NAV-hoz érkezett szakmai és informatikai kérdésekre adott válaszok az alábbi dokumentumokban olvashatók. Ezeket a NAV folyamatosan bővíti újabb kérdésekkel és válaszokkal.

Forrás