Ugrás a tartalomra

Hírek

  • Áttekintés a 39. VJASZSZ soproni vámszakmai konferenciáról!

    Beszámoló a közel 150 fő részvételével és 39. alkalommal megrendezett VJASZSZ soproni adó és vámszakmai konferenciáról.

    A két napos soproni konferenciáról elmondható, hogy az adózás, vám, jövedéki szakterületek mellett időt szakítottak a hulladékgazdálkodással kapcsolatos témakörök megbeszélésére is.

    Ismét egy fontos együttműködési megállapodás aláírására is sor került a Macedón Nemzetközi Szállítmányozók és Logisztikai Üzemeltetők Szövetségével (MIFA).

    “Úgy gondoljuk, hogy új partnerszervezettel történő együttműködés során, együtt sikeresebbek lehetünk közös ügyeink mentén. Sok hasznos szakmai információt tudunk egymás tagsága számára biztosítani,  szakmai segítséget tudunk nyújtani egymás tagvállalatai számára, hozzájárulhatunk a gazdálkodóink szakmai fejlődéséhez.” – mondta Szepesi Sándor VJASZSZ főtitkár

    A hagyományokhoz híven a neves szakmai rendezvényen az alábbi elismeréseket adták át:

    • Örökös tiszteletbeli elnöki címet adományoztak: Bók Mihály főtanácsadó Úrnak, aki 60 éve dolgozik a vámszakmában és több évtizedes példaértékű munkájával támogatta a szövetség szakmai tevékenységét.
    • Elismerő oklevelet és Emlékplakettet adományoztak: Varga Szilveszter Képviselőtársnak, a szövetség balkán tagozat szerbiai képviselőjének.
    • Pro Telonium díj kitüntetésben részesült: Fülöp Attila Úr, a Sioexcise Kft. ügyvezetője, elnökségi tag, jövedéki tagozatvezető.
    • Mester János Úr, az ALCUFER Kft. tanácsadója.
    • A tragikus hirtelenséggel elhunyt Béres László Képviselőtársunknak,  BLI Kft. volt ügyvezetőjének Posztumus Pro Telonium díjat adományoztunk, melyet a konferenciát megelőzően családja számára adtunk át.

    A konferencián készült képek a VJASZSZ honlapján IDE kattintva megtekinthetőek.

    Forrás: VJASZSZ

    Az AD Intrade and Services Kft. is képviseltette magát a méltán nagy hírű eseményen, hogy tovább bővítsék szakmai tudásukat, felkészültségüket.
    Keresse cégünket, ha az alábbi szolgáltatások kapcsán segítségre van szüksége!

    • vámügyintézés és tanácsadás
    • import ÁFA átvállalás közvetett képviselettel
    • környezetvédelmi termékdíj, EPR ügyintézés és tanácsadás
    • CBAM, Intrastat adatszolgáltatás
  • VJASZSZ Soproni konferencia 2024. november 21-22.!

    Idén sem marad el a nagy hagyományokkal bíró Soproni Vámszakmai Napok és Üzletember Találkozó.
    A Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége idén, 39. éve, hogy megrendezi vámszakmai konferenciáját.

    Az idei helyszín ismét a négy csillagos soproni HOTEL SOPRON lesz, mely minden résztvevő igényét kielégíti a konzultáció során.

    A konferencia első napján tájékoztatást kapunk a gazdaságunkat érintő kockázatokról és ezek kivédésének módszereiről, illetve megismerhetjük a vállalkozásfejlesztés lehetőségeit.

    NAV Vámszakmai és Nemzetközi Elnökhelyettesének aktuális vámszakmai tájékoztatását követően betekintést nyerhetünk a termékimportot érintő adószakmai, valamint jövedéki változásokba és az adóhatósági ellenőrzés tapasztalataiba is. A résztvevők megismerhetik a termékdíj szabályozás várható változásait. Ezt követően szó lesz az ügyfélkaput érintő legfontosabb változásokról, az ezzel kapcsolatban jelenleg fennálló kérdésekről és megoldási lehetőségekről.

    Információt kapnak a résztvevők az elektronikus fuvarlevél bevezetéséről. Valamint arról, hogy melyek azok a legújabb informatikai fejlesztések melyek csökkenteni tudják a vámügyintézők, valamint a kapcsolódó szolgáltatások adminisztrációs terheit. Szeretnénk tájékoztatást adni továbbá a vámigazgatási bírság, mint szankciós eszköz átalakítására vonatkozó javaslatunkról.

    A konferencia második napján a CBAM (karbonvám) adatszolgáltatása mellett szó lesz a legfontosabb vámszakmai kérdésekről. Valamint decemberben 02-án bevezetésre kerülő új váminformatikai rendszerekről, a várható határidőkről. Végül pedig szeretnék megosztani a résztvevőkkel a hulladékgazdálkodást érintő (EPR, DRS) legfontosabb kérdéseket és tapasztalatokat a MOHU Zrt és a Pest Vármegyei Kormányhivatal tájékoztató előadásai alapján.

    A konferencia részletes szakmai programja IDE KATTINTVA elérhető.

    Forrás: VJASZSZ

    Az AD Intrade and Services Kft. várja szíves megkeresésüket bármely alábbi szolgáltatás kapcsán!
    – Vámügyintézés, vámtanácsadás, közvetlen és közvetett vámképviselet biztosítása,
    – Környezetvédelmi termékdíj és EPR bevallások készítése és tanácsadás,
    – CBAM és Intrastat adatszolgáltatás,
    – Külkereskedelmi tanácsadás és ügyintézés.

  • 25 éves a NAV Szakértői Intézete!

    A Nemzeti Adó- és Vámhivatal vámlaboratóriuma, a Szakértői Intézet évente több ezer mintát vizsgál saját, társhatóságok és gazdálkodói kérvény alapján. A most negyedévszázados szervezet az áruk jellemzőinek vizsgálata és tarifális besorolásuk révén nemcsak az adócsalás, a hamisítás, a tiltott szerek elleni küzdelmet támogatja, hanem a jogbiztonság erősítése mellett védi a költségvetést és a fogyasztókat is.

    A NAV Szakértői Intézetének jogelődje, a Vám- és Pénzügyőrség Vegyvizsgáló Intézete 25 éve kezdte meg működését. 2004-ben pedig tagja lett az Európai Vámlaboratóriumok Csoportjának, mai nevén a Vámlaboratóriumok Európai Hálózatának. Az Intézet feladatai az évek alatt folyamatosan bővültek, fő profilja azonban változatlan maradt: különböző termékek laboratóriumi vizsgálata.

    Tevékenységével hozzájárul a költségvetési bevételek növeléséhez is. Hiszen a vám mellett több adónem (például az áfa, a népegészségügyi adó) hatálya alá tartozás is a termékek áruosztályozásán alapul.
    Az itt dolgozó szakemberek mindemellett elvégzik az áruforgalomban érkező ismeretlen vegyi anyagok analitikai vizsgálatát is. Valamint a fogyasztók életét és egészségét védve szűrik ki a veszélyes, tiltott anyagokat.

    A vámlaboratórium mellett hét mobillaboratóriumot is segíti kollégáink munkáját, így az ország bármely pontján végezhető helyszíni ellenőrzés. A szakértők néhány perc alatt megállapítják, hogy történt-e jogsértés és ha igen, a pénzügyőrök és a revizorok azonnal tudnak intézkedni.  A mobillaborokban évente ezres nagyságrendben vizsgálnak alkoholtermék- és ásványolajmintákat, és azonosítanak az előírásoknak meg nem felelő, vagy akár ismeretlen eredetű termékeket. A NAV mobillaborjai világszerte ismertek, számos ország vámhivatala érdeklődött irántuk. A magyar minta alapján például a csehek 2019-ben helyezték üzembe első mobillaborjukat.

    Az Intézet legnagyobbrészt a NAV-szervek által vett mintákat vizsgálja, és állít ki róluk szakvéleményeket. De a rendőrség, bíróság vagy más szerv kirendelése alapján is szakértőként jár el árubesorolási, jövedéki minősítéssel kapcsolatos, továbbá termékhamisítási ügyekben. Ide futnak be vizsgálatra a kereskedelmi áruforgalomban érkező, tiltott vagy engedélyhez kötött ismeretlen vegyi anyagok – legtöbbször dizájnerdrogok – is. Szakértőink évente több száz mintából mutatnak ki kábítószert, új pszichoaktív anyagot, gyógyszerhatóanyagot, vagy épp kábítószer-prekurzort.

    Az Intézet nemcsak a hatóságoknak, hanem az adózóknak is nyújt szolgáltatásokat. Termékek laboratóriumi vizsgálatát, tarifális, jövedéki besorolását végzi a benyújtott kérelmek alapján. Szintén itt készülnek az EU-ban érvényes kötelező érvényű tarifális, illetve származási felvilágosítások, valamint a jövedéki termékek kötelező érvényű KN-kód-besorolásai is.

    A Szakértői Intézet tevékenysége folyamatosan bővül, az új feladatokra mindig nyitott. 2025. január 1-jétől az üzemanyagtöltő állomásokon értékesített folyékony üzemanyagok (benzin, gázolaj) piacfelügyeleti hatósági ellenőrzését is elvégzi.

    A Szakértői Intézet 25 éves jubileumára készült ünnepi kiadvány elérhető a NAV honlapján.

    Forrás: NAV

    Amennyiben szüksége van a NAV Szakértői Intézete általi árubesorolásra, KTF kiállításra, keresse bizalommal az AD Intrade and Services Kft. munkatársait.

  • ELHALASZTVA! Erdőirtás elleni EU-s rendelet lépett hatályba!

    Az iparág és a harmadik országok által gyakorolt nyomás miatt, az EU végrehajtó testületének döntése alapján az erdőirtás rendelet végrehajtását 1 évvel elhalasztja.
    A Bizottság ígérete
    szerint, további egyértelmű iránymutatást ad a vállalatok és végrehajtó hatóságok számára a szabályok alkalmazását tekintve.
    A hosszabbítás azonban nem kérdőjelezi meg a jogszabály célkitűzéseit vagy annak tartalmát.

    Az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/1115 rendelete alapján, 2023. június 29-én lépett életbe. A rendelet célja, hogy az EU területére importált vagy onnan exportált bizonyos termékeket csak akkor lehet forgalomba hozni, ha a rendeletben meghatározott feltételeknek megfelelnek. Az érintett vállalatoknak 2024. december 30-ig kell kialakítaniuk az EUDR-nek megfelelő rendszert.

    Az Európai Unió számára fontos, hogy a CO2 kibocsátás csökkenjen, ebből kifolyólag 2024. december 30-tól a közepes és nagy vállalatoknak be kell tudniuk bizonyítani, hogy erdőirtásmentes ellátási láncot működtetnek.
    Az érintettek köre 2025. június 30-tól ki lesz terjesztve a kis- és mikro vállalkozásokra is, valamennyivel enyhébb kötelezettségekkel.
    A rendelet által érintett termékek vagy ebből készült áruk (ún. releváns termékek) az alábbiak:
    – kakaó
    – kávébab
    – szója
    – pálmaolaj
    – marha
    – fa
    – gumi

    Az említett áruk és termékek az EU területére történő behozatalának és kivitelének tilalma alóli kivételének 3 feltétele van.
    1. Nem járulnak hozzá erdőirtáshoz vagy erdőpusztuláshoz.
    2. Előállításuk a gyártó ország vonatkozó jogszabályai szerint történt. (amely nemcsak a környezetvédelmi előírások betartását foglalja magában, hanem a földhasználati joggal, erdőgazdálkodással, munkaügyi, adó- és/vagy emberi jogi jogszabályokkal kapcsolatosakat is)
    3. Átvilágítási nyilatkozat vonatkozik rájuk.

    Az erdőirtáshoz és az erdőpusztuláshoz kapcsolódó egyes áruk és termékek uniós piacon történő forgalmazásáról és Unióból történő kiviteléről szóló (EU) 2023/1115 rendelet teljes egészében itt olvasható.

    Az EUDR rendelet hatálya alá tartozó vállalatoknak minősül minden olyan “operator” vagyis természetes vagy jogi személy, amely kereskedelmi tevékenysége során az említett termékekből hoz forgalomba vagy exportál. Továbbá, azok a “trader” más néven kereskedők, amely fogalom alá minden olyan személy tartozik, akik kereskedelmi tevékenységük során releváns termékeket forgalmaznak.

    A kötelezettség hatálya alá tartozó vállalatoknak 2024. december 30-ig átvilágítási rendszert kell kialakítaniuk és működtetniük. Ennek a rendszernek egyaránt kell tudnia információt szolgáltatni, kockázatértékelési intézkedéseket és kockázatcsökkentő intézkedéseket végrehajtania. A termékek export / import esetén rendelkezésre kell tudni bocsátani az átvilágítási nyilatkozatot. Továbbá, éves jelentéstételi kötelezettség terheli a nem kkv vállalatokat.
    Kifejezetten érdemes a megadott határidőig a szükséges intézkedéseket megtenni, mivel a hatóság szankciókkal léphet fel azokkal szemben, akik nem teljesítik a kötelezettségeiket. Ilyen szankció például, az éves forgalom legalább 4%-át kitevő bírság, erdőirtásból származó termékek és bevételek elkobzása. Valamint, az erdőirtást megtestesítő raktár eladományozása vagy megsemmisítése is.

    Forrás: ec.europa.eu

    Az AD Intrade and Services Kft. az EUDR kapcsán is áll ügyfelei szíves rendelkezésére, elérhetőségeinkért kattintson IDE.

  • Együttműködési megállapodást kötött a VJASZSZ és Budapest Főváros Kormányhivatala!

    A Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége szakmai együttműködési megállapodást kötött a Budapest Főváros Kormányhivatalának fogyasztóvédelmi hatóságával. A megegyezés célja az egyesítés és összehangolás az érintett résztvevők között.

    Az információban gazdag, jó hangulatú találkozón részt vettek az alábbi képviselő tagok.
    – Várköviné Vincze Herta, fogyasztóvédelmi szakügyintéző, Budapest Főváros Kormányhivatala, Fogyasztóvédelmi Főosztály
    – Dr. Farkas Norbert, főosztályvezető, Budapest Főváros Kormányhivatal, Fogyasztóvédelmi Főosztály
    – Dr. Berényi János, VJASZSZ Elnök
    – Bók Mihály, VJASZSZ Főtanácsadó
    – Szepesi Sándor, VJASZSZ Főtitkár
    – Dr. Sándor János, VJASZSZ Elnökségi tag, Nemzetközi Bizottság elnöke

    A közelmúltban aláírt együttműködési megállapodás célja alapvetően a harmadik országból származó termékek vonatkozásában is a fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti szabályok minél szélesebb körben való megismertetése. A korábbi tapasztalatok alapján az előforduló hibák és hiányosságok megelőzése.

    A Fővárosi Kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatósága budapesti illetékességi területén számos termékbiztonsági és -megfelelőségi ellenőrzésével összefüggő feladatokat lát el.

    Fontos, hogy az európai uniós jog hatálya alá tartozó termékek megfeleljenek az egészségre, a biztonságra, a fogyasztóvédelemre és egyéb közérdekre vonatkozó követelményeknek.

    Célunk egyesíteni és összehangolni az érintett gazdálkodók, szakértők, tanácsadók, ügyintézők és szolgáltatók munkáját. Tagjaink között nagy számban találhatók olyan cégek, amelyek tevékenységüket az Európai Unió harmadik országos vámhatárán, vagy belterületen végzik.

    Az együttműködési megállapodás aláírásánál jelen volt cégünk ügyvezető tulajdonosa, a VJASZSZ szakmai kapcsolattartója Dr. Sándor János, elnökségi tag, a Nemzetközi Bizottság elnöke.
    Az AD Intrade and Services Kft. több szolgáltatása mellett, nagy hangsúlyt fektet a komplett külkereskedelemmel kapcsolatos teljes ügyintézésre is. A fent említett együttműködési megállapodás alapján, segítséget tudunk nyújtani meglévő és új ügyfeleink részére is, akiket a fogyasztóvédelmi előírásoknak történő megfelelés is érint külkereskedelmi ügyleteik során.

    Forrás: VJASZSZ

  • Beszámoló a VJASZSZ – NOCA vámszakmai találkozóról!

    2024. szeptember első hetében megrendezésre került a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetségének, valamint a bolgár hasonló szervezet, a National Organization of Customs Agents vámszakmai találkozója.

    Első nap a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren megtörtént a vendégek fogadása, majd szállodába kísérés után a közös vacsora elfogyasztása. Dr. Sándor János az AD Intrade and Services Kft. ügyvezető tulajdonosa is aktívan részt vett a találkozón, mint a VJASZSZ Nemzetközi Bizottságának Elnöke.
    A vámszakmai találkozón résztvevők listája a teljesség igénye nélkül:
    – Christo Polendakov, a Bolgár Köztársaság magyarországi nagykövete
    – Nevena Stoyanova, a bolgár nagykövet gazdasági és kereskedelmi tanácsadója
    – Assoc. Prof. Dr. Momchil Antov, NOCA igazgatóság elnöke
    – Emil Dandolov, a bolgár ipartestület igazgatósági tagja
    – Molnár Erik, a Namíbiai Köztársaság konzulátusa
    – dr. Berényi János, VJASZSZ Elnök
    – Szepesi Sándor, VJASZSZ főtitkár
    – Dr. Sándor János, VJASZSZ Nemzetközi Bizottság Elnöke
    – Kovács Ákos, VJASZSZ Elnökségi tag

    Második nap több órás vámszakmai megbeszélés következett az alábbi főbb témakörökben.
    • Green corridor project bemutatása a NOCA képviselői által.
    • Vám szankciórendszerrel kapcsolatos tapasztalatok megosztása mindkét fél által.
    • NOCA beszámoló az NCTS 5.0 Bulgáriában történő bevezetésének tapasztalatairól.
    • Problémák közös megállapítása az áruk EU-ból történő kiléptetésének kapcsán.
    • Az új európai vámreformra vonatkozó javaslat néhány aspektusa és annak a vámügynökök tevékenységére gyakorolt hatása.

    A vámszakmai egyeztetést követően, a vendégeknek – kulturális program keretében – bemutatásra került Budapest néhány pontja, mint például a Hősök tere. Valamint, látogatást tettek a Pénzügyőri és Adózástörténeti Múzeumban, ahol a pénzügyőr zenekar zenés előadást tartott.

    Forrás: VJASZSZ

    Az AD Intrade and Services Kft. vállalja meglévő és leendő ügyfelei részére a vám, termékdíj, EPR, Intrastat, CBAM ügyintézést.

  • 2024. október 31-én lép életbe az új határellenőrzési rendszer Nagy-Britanniában!

    Nagy-Britannia a Brexit óta nem tagja az Európai Unióval közösen alkotott biztonsági és védelmi övezetnek. Ebből adódóan, ki kellett alakítaniuk a saját határellenőrzési rendszerüket, melyeket lépésről lépésre vezettek be. Az utolsó szakasza ennek 2024. október 31-én fog életbe lépni.

    Az új határellenőrzési rendszer elnevezése S&S GB (Safety & Security Great Britain), mely az EU-ból és más országokból Nagy Britanniába irányuló árukra vonatkozó belépési gyűjtő vámáru-nyilatkozat (ENS – entry summary declaration) szolgáltatása.
    A kötelezettség a fuvarozókat, szállítmányozókat terhelik, mely alapján a brit határellenőrzés felméri, a határon átáramló áruk milyen lehetséges veszéllyel járhatnak az országra.

    Az eddig is érvényben lévő vámáru-nyilatkozat benyújtási kötelezettség mellet, az S&S GB nyilatkozathoz az alább felsorolt információkat, adatokat kell kötelezően benyújtani az áru érkezése előtt.

    • érvényes EORI szám
    • a beviteli és kiviteli vállalat adatai
    • hivatkozási szám
    • szállítmányozó (sofőrrel kísért járművek esetén)
    • kompüzemeltető (kíséret nélküli pótkocsi esetén)
    • csomagok teljes száma és súlya
    • határátlépési pont (kikötő neve)
    • érkezés időpontja, dátuma
    • jármű-azonosító szám (alvázszám)
    • pótkocsi plomba azonosítószáma (ha van)
    • áru leírása
    • csomagok típusa
    • jelölések és hivatkozási számok

    Az S&S GB rendszer nem tekinthető újdonságnak, mivel erre folyamatosan készült fel Nagy-Britannia, így a fuvarozók és szállítmányozók megfelelően voltak tájékoztatva a kellő időben, hogy meg tudjanak felelni az új elvárásnak.
    A rendszerhez történő hozzáféréshez regisztrációra van szükség a nagy-britanniai a kormányzati portálon.
    Valamint rögzítésre került, hogy a nyilatkozatokat legkésőbb mikor kell benyújtani elektronikus úton a határra történő érkezés előtt, melyről részletesebb tájékoztató IDE kattintva található.
    A belépési vámáru-nyilatkozat beküldése után alapvetően két kimenetel várható, elfogadás esetén egyedi azonosítószámot adnak ki a szállítmányra. Ellenkező esetben, további információkat kérhet a határellenőrzés a szállítással, árukkal vagy egyéb teendőkkel kapcsolatban, ahhoz, hogy az árut biztonságosan átengedjék a határon.
    Fentiek alapján feltételezhető, hogy a nagy britanniai határellenőrzés szigorúan fogja áttekinteni a követelményeknek való megfelelést, hiba esetén megtilthatják a határon való átkelést és bírság kiszabása várható.

    Forrás: www.gov.uk

    Az AD Intrade and Services Kft. vám, termékdíj, EPR, CBAM, Intrastat ügyintézés és tanácsadással várja szíves megkeresésüket.

  • Tájékoztató az orosz-ukrán háború miatt elrendelt szankciókról!

    A NAV KI Vám Főosztályának tájékoztatása alapján, 2024. július 31-én Dr. Bakai Kristóf Péter pénzügyőr dandártábornok, Vámszakmai és Nemzetközi Elnökhelyettes Úr kiadmányozta a Belaruszt érintő újabb szankciókról szóló 3008/2024. rendeletet.

    Oroszországgal szemben jelenleg a 14. szankciós csomagról szóló 3007/2024. útmutató van érvényben, az alábbi tartalommal.

    Fentieken túl, a Bizottság 2024. július 12. és július 26. között aktualizált, publikált számos, az orosz-ukrán háború miatt elrendelt szankciók alkalmazását támogató iránymutatást. Az alábbi témaköröket érintő iránymutatások frissítésére, kiegészítésére került sor.

    • a nem ukrán kormányzati ellenőrzés alatt álló régiókat érintő szankciók (oblaszty)
    • a behozatali tilalmak érvényesítésének értelmezése
    • a kettős felhasználású termékek és a 833/2014/EU rendelet VII. mellékletében szerepelő áruk, technológiák kiviteli tilalmának értelmezése
    • a veszélyes vegyi anyagok behozatali és kiviteli tilalmára vonatkozó szankciók érvényesítésének értelmezése
    • az egyes áruk Oroszországba történő újrakivitelének tilalmára vonatkozó záradék alkalmazása (833/2014/EU rendelet 12g. cikk)
    • az Oroszországgal szembeni szankciók végrehajtását, értelmezését segítő, konszolidált egységes GYIK

    Továbbá, a Bizottság közzétette a 833/2014/EU rendelet VII. mellékletében szereplő áruk, technológiák azonosítását támogató új, frissített korrelációs táblázatot, amelyben vámtarifaszám szerint szerepelnek az Oroszország irányában potenciálisan tilalmazott vagy engedélyhez kötött termékek.

    Forrás: VJASZSZ

    Kedves Ügyfelünk! Vegye fel velünk a kapcsolatot, amennyiben a lenti szolgáltatások kapcsán segítségére lehetünk.

  • VJASZSZ visszatekintés és a vámszakmában betöltött szerepünk!

    A Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége évről-évre közgyűlés keretén belül felidézi az elmúlt időszak tevékenységeit, sikereit. Cégünk ügyvezetője Dr. Sándor János, aki a VJASZSZ Nemzetközi Bizottságának Elnöke, számos eseményen részt vett, melyről korábbi híreink is tanúskodnak.

    Együttműködési megállapodást kötött a VJASZSZ és a szerbiai NA!
    A résztvevő felek közös célja a szövetségek közötti szakmai együttműködés erősítése, az üzleti és szakmai ismeretek kölcsönös bővítése.

    2023-ban is megrendezésre került a Soproni Vámszakmai Napok és Üzletember Találkozó.
    A konferencián az előadók a szakmát érintő jelenlegi és jövőbeli kihívásokról tartottak tájékoztatást.
    Valamint, a VJASZSZ megállapodást ír alá a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével, valamint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel.

    Részvételünk a Magyar-Török Kulturális Évad nyitógáláján
    Tulajdonos-ügyvezetőnk, Dr. Sándor János, a VJASZSZ Nemzetközi Bizottságának elnöke az elmúlt években a török társszövetségekkel megkötött együttműködési szerződés alapján végzett vámszakmai munkájának elismeréseként, meghívást kapott a Magyar-Török Kulturális Évad nyitó gálájára, ahol díszvendég volt Orbán Viktor miniszterelnök úr, Novák Katalin köztársasági elnökasszony és Recep Tayyip Erdogan úr, a Török Köztársaság elnöke is.

    Elismerés a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetségétől
    Dr. Sándor János a VJASZSZ fennállásának 30 évéből 28-at a vámszakmai szövetség elnökségében töltött a nemzetközi kapcsolatok felelőseként, később a Nemzetközi Bizottság elnökeként. Az itt végzett társadalmi szakmai munkájának elismeréseképpen a Szövetség elnökétől, Dr. Berényi Jánostól díszoklevelet és emlékplakettet kapott.

    Elismerés a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától
    Tulajdonos-ügyvezetőnk, Dr. Sándor János a VJASZSZ-MKIK több évtizedes együttműködési megállapodásának keretében nagyon sok szakmai segítséget nyújtott, előadásokat, tanácsadásokat tartott a Kamara tagjai részére.
    Ennek elismeréseképpen a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnökétől Elnöki Aranyérem kitüntetésben részesült.

    Az AD Intrade and Services Kft. továbbra is rendelkezésére áll meglévő és leendő ügyfeleinek az alábbi szolgáltatások kapcsán.

    • Vám
    • Környezetvédelmi termékdíj
    • EPR
    • Intrastat
    • CBAM
    • Külkereskedelmi tanácsadás
  • Az EU megemelte a Kínából érkező elektromos járművekre kivetett vámot!

    Már 2024. július hónaptól életbe lépnek az új vámtételek a Kínából származó elektromos járművekre. Az eddigi 10 százalékos vámtétel mellé, gyártónként eltérő, új adókulcsot vezetett be az Európai Unió.

    Az új, elektromos járművekre kivetett vám nem egységes, gyártótól függ, mivel az Európai Unió vizsgálta ezt a szegmenst és az együttműködés függvényében állapította meg a vámtételeket gyártónként. Akik együttműködőek voltak azok “csak” 21 százalékos, akik nem, azok maximális 38 százalékot kaptak. Összesen 5 különböző vámkategória lesz az új rendelet alapján.
    A BYD járművek után kell a legkevesebb százalékot fizetni, amely 17,4. A Geely 20%, a SAIC 38,1% büntetővámmal néz szembe az EU-ba történő értékesítése során.

    Az intézkedéstől 2 milliárd euró plusz bevételt vár az EU, azonban Kína azonnal jelezte, hogy hasonlóan kemény vámokkal fog válaszolni e döntésre. A jelenlegi EU-s intézkedést több havi vizsgálat követi, amíg a Bizottság eldönti, hogy javasol-e végleges szubvencióellenes intézkedéseket. A végső döntést a tagállamok vezetőinek kell meghozniuk a vizsgálatot követően.

    A Német Autóipari Szövetség, már világossá tette, hogy ellenzi a további vámokat. Mivel azok “nem alkalmasak az európai autóipar versenyképességének megerősítésére”, és “komoly kereskedelmi konfliktust” válthatnak ki. Az iparági nyomás, valamint az Olaf Scholz kancellár hárompárti koalícióján belüli megosztottság azt jelzi, hogy Berlin novemberben leszavazza a vámokat. Magyarország, amely érdekelt a BYD és más cégek beruházásainak növelésében, szintén garantált ellenfélnek számít.
    Más liberális gondolkodású országok, mint Svédország és Írország, fenntartásaiknak adtak hangot, anélkül, hogy kifejezetten a vámok ellen foglaltak volna állást. A másik oldalon Franciaország áll, amelynek autógyártó vállalatai kevésbé vannak kitéve a kínai piacnak és széles körben a vizsgálat fő támogatójának tartják. Olaszország nemrégiben támogatását fejezte ki a kezdeményezés mellett. Felszólította az EU-t, hogy kövesse Amerika példáját, ahol Joe Biden elnök 100%-os vámot jelentett be a Kínában gyártott BEV-ekre.

    Forrás: European Commission & Euro News

    Kedves hírolvasó!
    Ne feledd, a KAPCSOLAT menüpontban találod elérhetőségeinket, ha;
    – Vám,
    – Környezetvédelmi termékdíj,
    – EPR,
    – Intrastat,
    – CBAM,
    – külkereskedelemben van szükséged tanácsadásra és ügyintézésre.

  • Válaszlépésként Kína dömpingellenes vizsgálatot indít!

    Peking szerint az Egyesült Államokból, az EU-ból, Tajvanból és Japánból érkező hőre lágyuló műanyagokat a valós piaci érték alatti áron értékesítik.

    Kína dömpingellenes vizsgálatot indított a vegyi anyagok behozatalával kapcsolatban, ami az EU, az Egyesült Államok és más országok által bevezetett kereskedelmi korlátozásokra való válaszlépésnek tűnik.

    A polioximetilén kopolimert, az elektronikában és az autókban széles körben használt műanyagot méltánytalanul alacsony áron értékesítik Kínában, ami kárt okoz a hazai vállalatoknak – közölte a kínai kereskedelmi minisztérium. A vizsgálat az Egyesült Államokból, az EU-ból, Tajvanból és Japánból származó behozatalra összpontosít, és akár 18 hónapig is eltarthat.

    A diplomáciai és a kereskedelmi kapcsolatokban is egyensúlyozás zajlik az EU és Kína között. A közelmúltban az EU vizsgálatot indított a kínai napelemek ellen a potenciálisan „torzító” támogatások miatt. az Európai Bizottság is vizsgálatot jelentett be pénteken a kínai bádogacél ügyében, az Eurofer európai acélszövetség panasza nyomán. Ez a lépés a legújabb az EU által elfogadott dömpingellenes kezdeményezések sorában.

    Más források kínai elektromos járműveket, napelemeket, szélturbinákat és orvosi eszközöket említenek a dömpingvizsgálatok részeként. Az EU július 4-ig dönt arról, hogy intézkedéseket hoz-e az importált kínai elektromos járművek ellen.

    Elemzők szerint ezekre lehet válasz a mostani lépés az EU felé. A vasárnapi bejelentésre reagálva a Bizottság közölte, hogy alaposan áttanulmányozza a kínai vizsgálat tartalmát, mielőtt eldönti, hogyan tovább.

    Múlt kedden Washington jelentős vámemelést jelentett be a kínai árukra, köztük a számítógépes chipekre és a napelemekre. Joe Biden amerikai elnök 100%-os határadót vetett ki az elektromos járművekre, megnégyszerezve a korábbi díjat. A kínai kereskedelmi minisztérium közleménye szerint az intézkedés alkalmazása “súlyosan befolyásolná a kétoldalú együttműködés légkörét”.

    Forrás: euro news.

    Ne feledjék, az AD Intrade and Services Kft. széleskörű szolgáltatásaival várja meglévő és leendő partnereinek megkeresését.
    Kollégáinkkal a KAPCSOLAT fül alatti elérhetőségek bármelyikén kapcsolatba tud lépni!

  • Egyes mezőgazdasági termékek Magyarországra történő behozatalával kapcsolatos intézkedések!

    2024. április 16-án fog hatályba lépni a 80/2024. (VI. 11.) Kormány rendelete, amely az Egyes mezőgazdasági termékek Magyarországra történő behozatalával kapcsolatos intézkedésekről szól.
    A jogszabályt már megtekintheti a Magyar Közlöny 44. számában IDE kattintva.

    A jogszabály alapján, a bejelentésköteles termékek nem magáncélú behozatalát tervező természetes személynek, egyéni vállalkozónak, jogi személynek vagy egyéb szervezetnek e szándékát a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalnál (Nébih) előzetesen jeleznie kell.

    Az érintettek a mezőgazdasági termékek behozataláról szóló bejelentésüket a Nébih honlapján közzétett formanyomtatványon tudják majd megtenni, amit légi vagy vízi úton történő szállítás esetén legkésőbb 6, egyéb esetekben legkésőbb 24 órával a behozatalt megelőzően kell teljesíteniük.
    A hiánytalanul kitöltött bejelentés befogadásáról a hivatal azonnal visszaigazoló levelet küld a megadott e-mail címre.

    A NÉBIH tájékoztatása szerint 2024. április 16-tól lesz elérhető az online űrlap, ami alapján az adatbejelentés meg lehet majd tenni.

    Szintén a fenti dátumtól lesznek elérhetőek az alábbi ügyfélcsatornák.

    E-mail: mgbehozatal@nebih.gov.hu

    Telefon: 06-1-336-9090

    VámtarifaszámTermék megnevezése
    1.0201Szarvasmarhafélék húsa frissen vagy hűtve
    2.0202Szarvasmarhafélék húsa fagyasztva
    3.0203Sertéshús frissen, hűtve vagy fagyasztva
    4.0204Juh- vagy kecskehús frissen, hűtve vagy fagyasztva
    5.ex 0207Gallus domesticus fajhoz tartozó baromfi élelmezési célra alkalmas húsa,
    vágási mellékterméke és belsősége frissen, hűtve vagy fagyasztva
    6.0407Madártojás héjában, frissen, tartósítva vagy főzve
    7.0710Zöldség (nyersen, gőzöléssel vagy vízben forrázással főzve is) fagyasztva
    8.ex 1001 99 00Közönséges búza
    9.1002 Rozs
    10.1003Árpa
    11.1005 90 00Kukorica
    12.1008Hajdina, köles és kanárimag; más gabonaféle
    13.1101Búzaliszt vagy kétszeres liszt
    14.1102Gabonaliszt (kivéve búza- vagy kétszeres liszt)
    15.1104Másképpen megmunkált gabonaféle (pl. hántolt, lapított, pelyhesített,
    fényezett, szeletelt vagy durván darált); gabonacsíra egészben, lapítva,
    pelyhesítve vagy őrölve, az 1006 vtsz alá tartozó rizs kivételével
    16.1205 10 90;
    1205 90
    Olajrepce- vagy repcemag, törve is (a vetőmag kivételével)
    17.1206 00 91;
    1206 00 99
    Napraforgómag, törve is
    18.1512Napraforgómag-, pórsáfránymag- és gyapotmagolaj és ezek frakciói
    finomítva is, de vegyileg nem átalakítva
    19.1514Repce- és mustárolaj és ezek frakciói, finomítva is, de vegyileg
    nem átalakítva
    20.1905 10 00Ropogós kenyér
    21.2005Zöldség (kivéve a cukrozott) ecet vagy ecetsav nélkül elkészítve vagy
    tartósítva (kivéve paradicsom és az ehető gombák), nem fagyasztva
    22.2204Bor friss szőlőből, beleértve a szeszezett bort is; szőlőmust (kivéve
    a szőlőlevet) és kivéve a 2209 vtsz alá tartozó borecetet
    A Magyarország területére történő behozatal vonatkozásában bejelentésköteles mezőgazdasági
    termékek köre
    Az AD Intrade and Services kollégái számos szakterületen – vám, Környezetvédelmi termékdíj, EPR, Intrastat, CBAM ügyintézés és tanácsadás – állnak ügyfelei rendelkezésére.
    Forrás: VJASZSZ, NÉBIH
  • A NAV 2024-es évre vonatkozó ellenőrzési irányai!

    A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2024-re a rendelkezésére álló adatvagyon felhasználásával, célzott kockázatelemzéssel és a gazdasági folyamatokhoz igazodva határozta meg az ellenőrzések irányát.
    A NAV az ellenőrzések típusát az adózók magatartásának függvényében választja meg. Kiemelt figyelmet kap idén az adózói adatszolgáltatások adathelyességének biztosítása.

    Differenciáltabb hozzáállás
    Évek óta számíthatnak a NAV támogatására a jogkövető adózók, ha kisebb súlyú, nem szándékos hibátvétenek, ezzel is ösztönözve az önkéntes jogkövetést. A tapasztalatok szerint azonban egyes adózóikörök ezzel visszaélnek. Tendenciózusan csak akkor teljesítik adókötelezettségüket, miután a hivatalmegszólítja őket valamilyen eltérés, hiány miatt. Ezért az eddigieknél is differenciáltabb hatóságihozzáállásra van szükség, amiben még inkább az adózók attitűdje lesz a meghatározó az ellenőrzésektípusának megválasztásában.

    Új szektorok ellenőrzése
    A kockázatelemzések fókuszába új szektorok is bekerültek az állandóan ellenőrzött területek mellett.Idén a NAV figyelmére számíthatnak a rendezvényszervezők, a reklám-, marketing-, és médiaszolgáltatók, az ellenőrzött tőkepiaci ügyletekből, és kripto valutából jövedelmet szerzők, a szépségiparban működők, valamint a testedzési szolgáltatással foglalkozó adózók is. A már régóta és rendszeresen vizsgált ágazatok sem kerülnek le a listáról, így például az építőipar, a személy- és vagyonvédelem, a zöldség- és gyümölcskereskedelem, valamint az értékesítés a webhelyeken,internetes piactereken továbbra is ellenőrzés tárgya lesz.

    Kiemelt adózók
    Nemzetgazdasági súlyuknál fogva a kiemelt és a legnagyobb adóteljesítményű adózók vizsgálata idén is folytatódik. Ellenőrzési szempont marad az adókedvezmények (fejlesztési-, energiahatékonysági beruházási-, felújítási) igénybevételének vizsgálata. Továbbá, kiemelt prioritású a kapcsolt vállalkozások között alkalmazott árak (transzferárak) kontrollja. A szokásos piaci árat megállapító határozatokban foglaltak – különös tekintettel a kritikus feltételrendszerre – ellenőrzése kiemelt feladat.

    Adatszolgáltatások ellenőrzése
    A digitalizáció térnyerésével a tranzakció(esemény)alapú bevallások és adatszolgáltatások váltják fel a hagyományos formákat. Emiatt elengedhetetlen az adatok folyamatos vizsgálata, a rendszerszintű hibák kiszűrése, ami alapfeltétele a csalárd adózói magatartás azonosításának, a láncolatok feltárásának, és a gyors hatósági reakciónak. Az adateltérések kiküszöbölése a jogkövető adózói körnél is elengedhetetlen, ugyanis csak helyes adatokra építhetők jól működő kockázatelemzési modellek. A bevallások, adatszolgáltatások és a NAV rendelkezésére álló adatok pontosságát biztosító eljárások különösen az online adatszolgáltatás és az áfabevallások. Továbbá a biztosítotti bejelentések és a járulékbevallások egyezőségére koncentrálnak. Utóbbinak különös jelentőséget ad, hogy a munkáltatói bejelentések teremtik meg az alapját a foglalkoztatottak társadalombiztosítási és többek között a majdani nyugellátásának.

    Támogató eljárások
    2024-ben a NAV akkor segíti támogató eljárással az adózókat, ha a hiba nem szándékos mulasztásravezethető vissza, ha valószínűsíthető a jogkövetési hajlandóság, ha az eltérés az adózóadóteljesítményéhez viszonyítva vélelmezhetően csekély, és ha a hiba előfordulása nem rendszeres. Haezek a körülmények nem állnak fenn, akkor a hivatal nem támogató eljárást, hanem ellenőrzést indít.

    Vámellenőrzések és rendészet
    Továbbra is előtérben van az EU-ból és harmadik országból behozott és Magyarországon forgalomba helyezett, új gépjárművek utáni regisztrációs adó- és áfafizetés ellenőrzése. Az e-kereskedelem térnyerésével a vámellenőrzések az importnál jelentkező alul értékelések feltárására, valamint a közösségi és belföldi forgalomban tetten érhető áfa kikerülésre, a vámérték valódiságára koncentrálnak. Idén is központi téma az importáruk termékbiztonsága, a hamis, veszélyes termékek kiszűrése. Folytatódik a csempészáruk illegális forgalmának visszaszorítása. Valamint a hazai és nemzetközi jogszabályokban meghatározott korlátozások, tilalmak következetes érvényesítése, a szankciós rendelkezések betartatása.

    A NAV honlapján az Adótraffipax (https://nav.gov.hu/ugyfeliranytu/adotraffipax) rovatban továbbra is elérhetők a jogkövetési vizsgálatok. Illetve, a próbavásárlások tervezett helyszínei és időpontjai és a részletes,2024-es ellenőrzési terv is.

    Forrás: NAV

    Keresse bátran az AD Intrade and Services Kft. kollégáit a KAPCSOLAT fülön!

  • Az eSZJA oldalán már elérhetőek az adóbevallási tervezetek!

    eSZJA rövidítés az elektronikus személyi jövedelemadó kifejezésből származik, mely a NAV online szolgáltatása.
    A szolgáltatás 2016-os adóévtől elérhető a magánszemélyek részére, később ez kibővült a kisvállalkozók egy részével is.

    A NAV mindenki számára készít adóbevallási tervezetet a rendelkezésére álló adatok alapján. Az adózónak a NAV által kiajánlott adatokat össze kell hasonlítania a munkáltatóktól, kifizetőktől kapott igazolásaival, az esetleges kedvezmények érvényesítéséhez szükséges bizonylatokkal. Módosítani szükséges az adóbevallási tervezetet, ha a magánszemély nem ért egyet a kiajánlott adatokkal. Ezt legegyszerűbben a webes felületen teheti meg, amely különböző segédprogramok letöltése nélkül is könnyen elérhető.

    Az eSZJA portál a Központi Azonosítási Ügynökön (KAÜ) keresztül érhető el azok számára, akik rendelkeznek Ügyfélkapuval, e-személyi igazolvánnyal vagy telefonos azonosítóval. Az adóbevallási tervezeteket a NAV elérhetővé teszi az elektronikus felületen, amelyről értesítést küld minden KÜNY (Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartás) tárhellyel rendelkező magánszemély részére.

    A NAV eSZJA oldalán már elérhetőek az adóbevallási tervezetek, melyekkel kapcsolatban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal közzétette a gyakran ismételt kérdéseket-válaszokat.

    Idén is lehet rendelkezni a személyi jövedelemadó 1+1%-áról legkésőbb 2024. május 21-éig, az szja-bevallástól függetlenül is.
    Bárki dönthet úgy idén is, hogy az összevont adóalap után befizetett személyi jövedelemadójának 1 százalékát felajánlja egy regisztrált civilszervezetnek. További 1 százalékát pedig egy technikai számos vallási közösségnek vagy a kiemelt költségvetési előirányzatnak, ami idén a Nemzeti Tehetség Program.
    A felajánlására jogosult, kedvezményezett civilszervezetek listája: ITT érhető el.
    A felajánlására jogosult vallási közösségek listája és a kiemelt előirányzat: ITT érhető el.

    Forrás: NAV

  • 13. szankciós csomag Oroszországgal szemben

    Mint ismeretes, Oroszország 2022. február 24-én inváziót indított Ukrajna ellen. Az EU erre reagálva, folyamatosan szankciós intézkedéseket hoz Oroszországgal szemben.
    Korábbi híreink ebben a témában:
    Orosz-ukrán háború miatt elrendelt 12. szankciós csomag!
    Újabb szankciós rendelet Oroszországgal szemben!
    Tájékoztatás az EU 10. szankciós csomaggal kapcsolatban!

    A NAV KI Vám Főosztályának tájékoztatása alapján, 2024.02.24-ei hatállyal módosult az Oroszországgal szembeni szankciós rendelkezéseket tartalmazó 833/2014/EU tanácsi rendelet.
    A módosító rendelkezéseket a mellékelt 2024/745/EU tanácsi rendelet tartalmazza.

    A vámhatósági tevékenységet érintő témakörök a következők:

    • A tanácsi rendelet IV. mellékletében szereplő orosz és egyéb harmadik országos entitások köre. Illetve, a VII. melléklet „B” részében és XXIII. mellékletben szereplő kiviteli tilalom alá eső termékek köre bővült. Ezen belül a VII. melléklet 4. kategóriája a 8532 22 HR kód alá sorolható alumínium-elektrolit kondenzátorral, a XXIII. melléklet a 8504 KN kód elektromos transzformátorral. Ezen kívül a XXIII. mellékletből kiemelték a 8504 32, 8504 33, 8504 34 HR kód alapján azonosítható transzformátorokat.
    • A tanácsi rendelet 3k. cikke új (3ac) bekezdéssel egészült ki, amely szerint a tanácsi rendelet XXIII. mellékletében szereplő, a 8504 10, 8504 21, 8504 22, 8504 23, 8504 31, 8504 40, 8504 50 és 8504 90 KN kódok alá tartozó termékek esetében a kiviteli tilalmak nem alkalmazandók a 2024. február 24. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2024. május 25-ig történő teljesítésére (tehát új átmeneti rendelkezést alakítottak ki a 8504 KN kód alá sorolt termékek esetében).
    • A tanácsi rendelet XXXVI. mellékletében szereplő, a vas és acél behozatala tekintetében partnerországnak tekinthető harmadik országok listája (jelenleg Svájc és Norvégia) kiegészült az Egyesült Királysággal, így az onnan érkező vas és acéltermékek esetén nem kell az alapanyag feldolgozására vonatkozó származási bizonyítékok meglétét igazolni.

    Az AD Intrade and Services Kft. szívesen áll az Ön rendelkezésére; vám, KVTD, EPR, CBAM, Intrastat ügyintézésben.
    Keresse kollégáinkat bizalommal!

  • Bevezetésre kerül a PoUS rendszer!

    2024. március 1-én kerül bevezetésre a PoUS rendszer. A rendszer lényege, hogy az EU Customs Trader Portálon keresztül lehet majd, kizárólag elektronikus úton T2L és T2LF okmányokat érvényesíteni.

    PoUS

    A PoUS rövidítés jelentése “Proof of Union Status system” vagyis az Uniós státusz igazolási rendszere.
    A rendszer fő célja a papíralapú T2L és T2LF okmányok elektronikus érvényesítésére történő átállás.
    A rendszer elérhetővé teszi azon adatokat, amelyeket akkor használhatnak fel, amikor az uniós státusú árukat uniós tagállamok között szállítják, miközben ideiglenesen elhagyják az EU vámterületét. 
    Erre a célra az Európai Bizottság kidolgozta az EU központosított PoUS-rendszerét. Ez egy transzeurópai rendszer (TES), amely biztosítja az adminisztratív és szabványosított információcserét a gazdálkodók (EO) és a vámhatóságok között. Valamint az uniós státus igazolásának megállapítására irányuló vámeljárásokban részt vevő vámhatóságok között.

    T2L okmányt akkor szükséges kibocsátani, mikor az uniós státuszú szállítmány két Uniós ország közötti szállítás esetén ideiglenesen elhagyja az Unió területét.
    A T2LF okmány a T2L okmány variánsa, melyet olyan országok esetében szükséges kiállítani, ahol nem alkalmazható a 77/388/EGK irányelv rendelkezései.

    2024/634
    A BIZOTTSÁG (EU) 2024/634 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2023. december 14.) az (EU) 2015/2446 felhatalmazáson alapuló rendeletnek az áruk uniós vámjogi státusának igazolása és az elektronikus rakományérzékelő eszközökkel kapcsolatos vámalakiságok tekintetében történő módosításáról.

    Keresse bátran az AD Intrade and Services Kft. kollégáit vám, környezetvédelmi termékdíj, EPR, CBAM, Intrastat szolgáltatásokkal kapcsolatban!

  • Készülnek a CBAM jelentések!

    Ahogy korábbi hírünkben szerepelt, különböző regisztrációk szükségesek ahhoz, hogy importőrként vagy közvetett vámjogi képviselőként CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) jelentést lehessen beküldeni.
    karbon

    Az Európai Unió az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmussal próbálja elősegíteni a klímasemlegességet, előmozdítani az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentését és a dekarbonizációs folyamatot.
    A kezdeti időszakban csak adatszolgáltatási, majd később beszámolási kötelezettség, valamint az Unión kívülről importált CBAM köteles termékek engedélyhez kötöttek lesznek.

    A jelenleg érintett termékkörök az alábbiak:

    • vas és acél;
    • alumínium;
    • cement;
    • műtrágya;
    • villamosenergia;
    • hidrogén.

    Az (EU) 2023/956 rendelete az I. mellékletben sorolja fel azon termékek KN kódját, amelyek e rendelet hatálya alá tartoznak. A termékkörök további bővítése várható az elkövetkezendő évek során.

    A 2025. december 31-ig tartó időszak egy átmeneti időszak, ahol a gazdálkodóknak és képviselőiknek csak adatszolgáltatási kötelezettségük van. 2026. január 1-től kezdődően, kizárólag engedéllyel rendelkező importőr hozhat be CBAM által érintett árut az EU területére.

    2024. január 22. óta van lehetőség a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság CBAM átmeneti nyilvántartásába történő regisztrációs kérelmek benyújtására. A regisztráció cégkapun vagy ügyfélkapun keresztül történhet, attól függően, hogy magánszemély vagy jogi személy a regisztráló. Amennyiben a regisztráció során minden adat rendben volt, 8 nap alatt befogadásra kerül a regisztráció, melyről a hatóság visszajelzést küld. A regisztráció után az ügyfelek az UUM&DS rendszerben véglegesíthetik jogosultságukat.

    A CBAM jelentések felülvizsgálata és nyilvántartások működtetése az Európai Bizottság feladata. Az esetleges helyesbítési eljárások, regisztrációk, bírságok kiszabása Magyarországon a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság tevékenységi körébe tartozik. A CBAM kötelezettségről történő értesítés kiküldése az érintettek felé és az EU felé történő információk biztosítása pedig a NAV feladata.

    Fontos megjegyezni, hogy ebben az átmeneti időszakban nem kell a CBAM jelentéseket hitelesíteni és CBAM-tanúsítványokat sem vásárolni. Azonban az ezt követő időszakban, vagyis 2026. január 1-től, már hitelesíteni szükséges a jelentéseket és az engedély is kötelező lesz. Az EU ETS rendszerben az ingyenes kiosztás a CBAM hatálya alá tartozó ágazatokban fokozatosan, 2035-re teljesen megszűnik.

    Az átmeneti időszak elején, várhatóan az első két negyedévben van lehetőség a benyújtott jelentések módosítására. Aki rendelkezik érvényes regisztrációval, akár egy jelentés tervezetet is benyújthat határidőig, amit később van lehetősége módosítani.

    Az importőr és a közvetett vámjogi képviselő a kötelezett a jelentések benyújtására. Azonban a jogszabály megengedi, hogy külső partner – megbízásos jogviszony alapján – segítheti a CBAM kötelezettet az adatszolgáltatásban. A regisztrációkat minden esetben az érintett gazdálkodónak kell végrehajtani, azonban a regisztráció során további személyeket adhat meg, mint képviselő.

    Az AD Intrade and Services Kft. már sikeresen abszolválta az első néhány CBAM bejelentést, így e szolgáltatásunk esetén is keresse bátran cégünket!

  • Orosz-ukrán háború miatt elrendelt 12. szankciós csomag!

    Miután Oroszország 2022. február 21-én elismerte Ukrajna Doneck és Luhanszk régiójának (oblaszty) nem kormányzati ellenőrzés alatt álló területeit, 2022. február 24-én pedig provokáció nélkül, indokolatlanul inváziót indított Ukrajna ellen, az EU egy sor újabb szankciót vezetett be Oroszországgal szemben.

    Milyen szankciókat fogadott el eddig az EU?

    Az EU súlyos és példa nélkül álló szankciókat vezetett be Oroszországgal szemben az Oroszország által 2022. február 24-én Ukrajna ellen indított agresszív háborúra, valamint Ukrajna Doneck, Luhanszk, Zaporizzsja és Herszon régióinak jogellenes annektálására válaszul.

    Ezek a szankciók kiegészítik az Oroszországgal szemben 2014 óta, a Krím annektálása és a minszki megállapodások végrehajtásának elmulasztása nyomán bevezetett meglévő intézkedéseket.

    A szankciók közé célzott korlátozó intézkedések (egyéni szankciók), gazdasági szankciók és vízumintézkedések tartoznak.

    A gazdasági szankciók révén az EU azt akarja elérni, hogy Oroszország súlyos következményeket viseljen cselekményei miatt. Illetve, ténylegesen csökkenjenek az agresszió folytatására való képességei.

    Az egyéni szankciók az Ukrajna területi integritását, szuverenitását és függetlenségét aláásó tevékenységek támogatásáért, finanszírozásáért vagy végrehajtásáért felelős, illetve azokból hasznot húzó személyekre irányulnak.

    Az EU az alábbi országokkal szemben is szankciókat fogadott el:

    • Belarusz, válaszul az Ukrajna elleni invázióban való részvételére
    • Irán, drónok gyártása és szállítása miatt

    Forrás: Az Európai Unió Tanácsa

    Az orosz-ukrán háborúval összefüggésben elrendelt uniós szankciók megtalálhatóak a NAV honlapján IDE kattintva.

    Ha vám, KVTD, EPR, Intrastat, CBAM, akkor AD Intrade and Services Kft.

  • Már lehetséges regisztrálni a CBAM átmeneti nyilvántartásba!

    Korábbi hírünk ebben a témában IDE kattintva található, de itt egy kis összegző, hogy mi is az a CBAM?!

    A CBAM-hoz köthető intézkedés elsődleges célja, hogy visszaszorítsa a harmadik országban előállított termékek káros anyag kibocsátását.
    A jogszabály előírja, hogy a mellékletében felsorolt vámtarifaszámú termékek harmadik országból történő behozataláról adatokat szolgáltasson a tárgynegyedévet követő hónap utolsó napjáig. A kapcsolódó magyarországi törvény alapján a NAV-nak a vámkezelés alapján értesítést kell küldenie az importőr részére, hogy a CBAM jelentéssel érintett. 
    2025. december 31-ig tart egy átmeneti időszak, amely alatt egyelőre csak jelentéseket kell küldeni a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság részére. 2026. január elsejét követően szabad forgalomba bocsátott érintett termékkörök esetén „karbonvám” fizetési kötelezettség is keletkezni fog.

    EU CBAM

    A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság megnyitotta a lehetőséget az ügyfelek részére, a CBAM átmeneti nyilvántartásba történő regisztráció kérelmezésére!

    A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) tájékoztatja ügyfeleit az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM) tekintetében.
    Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény és annak végrehajtásának egyes szabályairól szóló 602/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet hatálybalépésével megnyílt a lehetőség az Ügyfelek regisztrációjára a CBAM átmeneti nyilvántartásba.
    A regisztrációs kérelem benyújtása a magyarorszag.hu felületen az ’NKVH: Regisztráció a CBAM átmeneti nyilvántartásba’ ügytípus kiválasztásával lehetséges.
    Útmutató segédanyag a regisztrációhoz a CBAM/Regisztráció menüpontban található.
    További segédanyagok a CBAM/Útmutató dokumentumok menüpontban találhatók.
    Forrás: NKVH

    Ne feledjék, hogy az AD Intrade and Services Kft. az Önök rendelkezésére áll CBAM-mal kapcsolatos ügyintézés kapcsán is! Keressen fel bennünket a Kapcsolat fülön lévő elérhetőségeinken!

  • 2024.01.01-én indult a NAV eÁFA rendszere!

    A Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2024. január 1-jén élesítette az elektronikus áfarendszert, az eÁFA-t.

    Az elektronikus áfarendszer (eÁFA) webes felületének célja, hogy támogatást nyújtson az adózóknak az általános forgalmi adóhoz kapcsolódó bevallási kötelezettség teljesítésében. Megteremti a NAV rendelkezésére álló forrásadatok megtekintésének, adókódolásának lehetőségét, biztosítja a kimutatások (áfaanalitika), majd a bevallás tervezetének generálását.

    Az eÁFA-ban, forrásadatként feldolgozhatók az Online Számla rendszerből érkező számlák, az online pénztárgép rendszerből származó nyugták és egyszerűsített számlák, illetve a harmadik országból importált áruk vámkezelése során készült vámáru-határozatok adatai is, melyek áfafizetési kötelezettséget írnak elő. A forrásadatokon túl az eÁFA-ban rögzíthetők, feldolgozhatók azok, az áfabevallás szempontjából releváns bizonylatok is, amelyekhez nem kapcsolódik adatszolgáltatási kötelezettség.

    Ki éri el az eÁFA-rendszert?
    Az áfabevallás benyújtására kötelezett adózó, és a nevében eljárni jogosult törvényes képviselő vagy állandó meghatalmazott.
    Az állandó meghatalmazottnak ehhez a következő jogosultságok egyikével kell rendelkeznie:
    1. ADÓÜGYEK (kivéve jövedék) ügycsoport (UJEGYKE-adatlap D blokk 1. sor), vagy
    2. ÁFA-hoz és egyéb közvetett adókhoz kapcsolódó ügyek ügycsoport (UJEGYKE-adatlap E. blokk 1. sor), vagy
    3. ÁFA-hoz és egyéb közvetett adókhoz kapcsolódó ügyek (külföldi adóalany áfa-visszatérítési jogának érvényesítésével
    kapcsolatos és OSS-, IOSS-, SA-ügyek kivételével) ügycsoport (UJEGYKE-adatlap E. blokk 1. a) sor)

    A rendszerre kapcsolatos legfontosabb előírások, jogszabályok IDE kattintva érhetőek el.

    Vám, EPR, KVTD, Intrastat, CBAM szolgáltatásainkkal kapcsolatban keresse kolléginkat!

    Forrás: NAV