Ugrás a tartalomra

Tag: eu

Bevezetésre kerül a PoUS rendszer!

2024. március 1-én kerül bevezetésre a PoUS rendszer. A rendszer lényege, hogy az EU Customs Trader Portálon keresztül lehet majd, kizárólag elektronikus úton T2L és T2LF okmányokat érvényesíteni.

PoUS

A PoUS rövidítés jelentése “Proof of Union Status system” vagyis az Uniós státusz igazolási rendszere.
A rendszer fő célja a papíralapú T2L és T2LF okmányok elektronikus érvényesítésére történő átállás.
A rendszer elérhetővé teszi azon adatokat, amelyeket akkor használhatnak fel, amikor az uniós státusú árukat uniós tagállamok között szállítják, miközben ideiglenesen elhagyják az EU vámterületét. 
Erre a célra az Európai Bizottság kidolgozta az EU központosított PoUS-rendszerét. Ez egy transzeurópai rendszer (TES), amely biztosítja az adminisztratív és szabványosított információcserét a gazdálkodók (EO) és a vámhatóságok között. Valamint az uniós státus igazolásának megállapítására irányuló vámeljárásokban részt vevő vámhatóságok között.

T2L okmányt akkor szükséges kibocsátani, mikor az uniós státuszú szállítmány két Uniós ország közötti szállítás esetén ideiglenesen elhagyja az Unió területét.
A T2LF okmány a T2L okmány variánsa, melyet olyan országok esetében szükséges kiállítani, ahol nem alkalmazható a 77/388/EGK irányelv rendelkezései.

2024/634
A BIZOTTSÁG (EU) 2024/634 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE (2023. december 14.) az (EU) 2015/2446 felhatalmazáson alapuló rendeletnek az áruk uniós vámjogi státusának igazolása és az elektronikus rakományérzékelő eszközökkel kapcsolatos vámalakiságok tekintetében történő módosításáról.

Keresse bátran az AD Intrade and Services Kft. kollégáit vám, környezetvédelmi termékdíj, EPR, CBAM, Intrastat szolgáltatásokkal kapcsolatban!

Készülnek a CBAM jelentések!

Ahogy korábbi hírünkben szerepelt, különböző regisztrációk szükségesek ahhoz, hogy importőrként vagy közvetett vámjogi képviselőként CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism) jelentést lehessen beküldeni.
karbon

Az Európai Unió az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmussal próbálja elősegíteni a klímasemlegességet, előmozdítani az üvegházhatásúgáz-kibocsátás csökkentését és a dekarbonizációs folyamatot.
A kezdeti időszakban csak adatszolgáltatási, majd később beszámolási kötelezettség, valamint az Unión kívülről importált CBAM köteles termékek engedélyhez kötöttek lesznek.

A jelenleg érintett termékkörök az alábbiak:

  • vas és acél;
  • alumínium;
  • cement;
  • műtrágya;
  • villamosenergia;
  • hidrogén.

Az (EU) 2023/956 rendelete az I. mellékletben sorolja fel azon termékek KN kódját, amelyek e rendelet hatálya alá tartoznak. A termékkörök további bővítése várható az elkövetkezendő évek során.

A 2025. december 31-ig tartó időszak egy átmeneti időszak, ahol a gazdálkodóknak és képviselőiknek csak adatszolgáltatási kötelezettségük van. 2026. január 1-től kezdődően, kizárólag engedéllyel rendelkező importőr hozhat be CBAM által érintett árut az EU területére.

2024. január 22. óta van lehetőség a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság CBAM átmeneti nyilvántartásába történő regisztrációs kérelmek benyújtására. A regisztráció cégkapun vagy ügyfélkapun keresztül történhet, attól függően, hogy magánszemély vagy jogi személy a regisztráló. Amennyiben a regisztráció során minden adat rendben volt, 8 nap alatt befogadásra kerül a regisztráció, melyről a hatóság visszajelzést küld. A regisztráció után az ügyfelek az UUM&DS rendszerben véglegesíthetik jogosultságukat.

A CBAM jelentések felülvizsgálata és nyilvántartások működtetése az Európai Bizottság feladata. Az esetleges helyesbítési eljárások, regisztrációk, bírságok kiszabása Magyarországon a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság tevékenységi körébe tartozik. A CBAM kötelezettségről történő értesítés kiküldése az érintettek felé és az EU felé történő információk biztosítása pedig a NAV feladata.

Fontos megjegyezni, hogy ebben az átmeneti időszakban nem kell a CBAM jelentéseket hitelesíteni és CBAM-tanúsítványokat sem vásárolni. Azonban az ezt követő időszakban, vagyis 2026. január 1-től, már hitelesíteni szükséges a jelentéseket és az engedély is kötelező lesz. Az EU ETS rendszerben az ingyenes kiosztás a CBAM hatálya alá tartozó ágazatokban fokozatosan, 2035-re teljesen megszűnik.

Az átmeneti időszak elején, várhatóan az első két negyedévben van lehetőség a benyújtott jelentések módosítására. Aki rendelkezik érvényes regisztrációval, akár egy jelentés tervezetet is benyújthat határidőig, amit később van lehetősége módosítani.

Az importőr és a közvetett vámjogi képviselő a kötelezett a jelentések benyújtására. Azonban a jogszabály megengedi, hogy külső partner – megbízásos jogviszony alapján – segítheti a CBAM kötelezettet az adatszolgáltatásban. A regisztrációkat minden esetben az érintett gazdálkodónak kell végrehajtani, azonban a regisztráció során további személyeket adhat meg, mint képviselő.

Az AD Intrade and Services Kft. már sikeresen abszolválta az első néhány CBAM bejelentést, így e szolgáltatásunk esetén is keresse bátran cégünket!

Már lehetséges regisztrálni a CBAM átmeneti nyilvántartásba!

Korábbi hírünk ebben a témában IDE kattintva található, de itt egy kis összegző, hogy mi is az a CBAM?!

A CBAM-hoz köthető intézkedés elsődleges célja, hogy visszaszorítsa a harmadik országban előállított termékek káros anyag kibocsátását.
A jogszabály előírja, hogy a mellékletében felsorolt vámtarifaszámú termékek harmadik országból történő behozataláról adatokat szolgáltasson a tárgynegyedévet követő hónap utolsó napjáig. A kapcsolódó magyarországi törvény alapján a NAV-nak a vámkezelés alapján értesítést kell küldenie az importőr részére, hogy a CBAM jelentéssel érintett. 
2025. december 31-ig tart egy átmeneti időszak, amely alatt egyelőre csak jelentéseket kell küldeni a Nemzeti Klímavédelmi Hatóság részére. 2026. január elsejét követően szabad forgalomba bocsátott érintett termékkörök esetén „karbonvám” fizetési kötelezettség is keletkezni fog.

EU CBAM

A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság megnyitotta a lehetőséget az ügyfelek részére, a CBAM átmeneti nyilvántartásba történő regisztráció kérelmezésére!

A Nemzeti Klímavédelmi Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) tájékoztatja ügyfeleit az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmus (Carbon Border Adjustment Mechanism – CBAM) tekintetében.
Az importáruk karbonintenzitását ellensúlyozó mechanizmusról szóló 2023. évi CV. törvény és annak végrehajtásának egyes szabályairól szóló 602/2023. (XII. 22.) Korm. rendelet hatálybalépésével megnyílt a lehetőség az Ügyfelek regisztrációjára a CBAM átmeneti nyilvántartásba.
A regisztrációs kérelem benyújtása a magyarorszag.hu felületen az ’NKVH: Regisztráció a CBAM átmeneti nyilvántartásba’ ügytípus kiválasztásával lehetséges.
Útmutató segédanyag a regisztrációhoz a CBAM/Regisztráció menüpontban található.
További segédanyagok a CBAM/Útmutató dokumentumok menüpontban találhatók.
Forrás: NKVH

Ne feledjék, hogy az AD Intrade and Services Kft. az Önök rendelkezésére áll CBAM-mal kapcsolatos ügyintézés kapcsán is! Keressen fel bennünket a Kapcsolat fülön lévő elérhetőségeinken!

Sikeres volt a Soproni Vámszakmai Napok, rengeteg hasznos információt kaptunk! 2024.01.01-én indul a DRS rendszer, olvass tovább a részletekért.

A novemberben megrendezett Soproni Vámszakmai Napok és Üzletember Találkozón számos érdekes előadáson vehettek részt a megjelentek. Az AD Intrade and Services Kft. részéről ügyvezetőnk, Dr. Sándor János a VJASZSZ Nemzetközi Bizottság Elnöke is részt vett.

János

Réthelyi Ádám Gergő, a MOHU Üzletfejlesztési szenior szakértőjének előadásából számos hasznos információt tudhattunk meg a 2024. január 1-én induló Kötelező visszaváltási rendszerről (DRS). A rendszer lényege, hogy az úgynevezett egyutas italos termékcsomagolások döntő többsége betétdíjas lesz. A fogyasztók ezt a betétdíjat úgy kaphatják vissza, ha az ilyen italcsomagolásokat visszajuttatják az üzletekbe. Ezzel valósulhat meg a körforgásos gazdálkodás, vagyis az újra használat, újra feldolgozás, a cél a nulla hulladék termelés.

A 450/2023. (X.4.) Kormány rendelet tartalmazza a visszaváltási díj megállapításának és alkalmazásának, valamint a visszaváltási díjas termékek forgalmazásának részletes szabályait.

Minden, a kötelezően visszaváltási díjas rendszer (DRS) hatálya alá első fogyasztói, közvetlen csomagolást regisztrálni kell, így minden olyan italterméket, amely:

  • műanyag, fém, üveg alapanyagú,
  • 0,1-3 liter közötti űrtartalmú,
  • egyutas (nem újrahasználható),
  • többutas (újrahasználható).

Kivételt képeznek a tej és tejalapú italtermékek, ezeknél higiéniai okok miatt nem alkalmazzák a DRS rendszert. Visszaváltási módozat lehet gépi vagy kézi, visszatérítési mód pedig utalvány, azonnali megtérítés, jótékonysági felajánlás. További információk a MOHU oldalán is található IDE kattintva.

A DRS rendszert az Európai Unió hozta létre, mely az EPR (Kiterjesztett gyártói felelősségi rendszer) része. 2029-től minden olyan tagállamnak be kell vezetnie, ahol 90% alatt van a visszagyűjtési arány. A DRS rendszer is arra hivatott, hogy a növekvő környezeti terhelést csökkentsük, növelve a fogyasztók motivációját, hogy a palackokat összegyűjtsék és visszaváltsák.

Ne feledjék az AD Intrade and Services Kft. segítséget nyújt Környezetvédelmi termékdíj, EPR, Intrastat valamint vám szakterületen is, keresse kollégáinkat bátran!

Soproni Vámszakmai Napok és Üzletember Találkozó 2023. november 16-17.

2023. november 16-17-én immár 28. éve rendezi meg a Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetsége a hagyományos Soproni Vámszakmai Napok és Üzletember Találkozóját.

A jeles eseményem az AD Intrade and Services Kft. ügyvezetője, Dr. Sándor János, aki egyben a VJASZSZ Nemzetközi Bizottság Elnöke és kollégái is részt vesznek.

A novemberi konferencia első napján tájékoztatást kapunk arról, hogyan alakul a magyar gazdaság versenyképessége, milyen jövőbeni kihívásokkal kell szembenéznünk. Jelenleg milyen befolyásoló tényezők hatnak a költségvetésre és a gazdaságra.
Nemzeti Adó- és Vámhivatal vezetőjének tájékoztatása mellett, betekintést nyerhetünk a termékimportot érintő ÁFA változásokba. Valamint az adóhatósági ellenőrzés tapasztalataiba is.

A délutáni kerekasztal megbeszélésen a NAV Vámszakmai és Nemzetközi Elnökhelyettesének aktuális szakmai tájékoztatását követően szó lesz a jövedéki adóztatást érintő kérdésekrőlA vámszakmai tapasztalatok mellett megismerhetjük a vámügynöki szakma legújabb kihívásait, valamint bemutatásra kerül, hogy a mesterséges intelligencia hogyan segítheti a vámügyintézők munkáját.

A konferencia másnapján friss vámszakmai híreket hallunk Brüsszelből: mit jelent Magyarország EU elnöksége vám szempontból. A legfontosabb vámszakmai korlátozások-tilalmak mellett szó lesz a jövőben bevezetésre kerülő váminformatikai rendszerek irányairól, a várható határidőkről. Végül pedig szeretnék megosztani a résztvevőkkel a hulladékgazdálkodást érintő legfontosabb kérdéseket és tapasztalatokat.

Ünnepélyes keretek között a VJASZSZ megállapodást ír alá a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségével, valamint a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülettel!

EPR (Kiterjesztett gyártói felelősség), Környezetvédelmi termékdíj, Intrastat, Vám kérdésekkel keresse cégünket IDE KATTINTVA.

Forrás: VJASZSZ

Tájékoztatás az EU 10. szankciós csomaggal kapcsolatban!

2023. február 25-én kihirdetésre került az EU Hivatalos Lapjának L0591 számában az Oroszországgal kapcsolatos 10. szankciós csomag. A szankciókat tartalmazó tanácsi rendelet IDE KATTINTVA érhető el.

A 10. szankciós csomag vámhatósági folyamatait is érintő elemei az alábbiak, összegezve:

1., Az EU-ból kivitt, a 833/2014/EU rendelet 2. cikke szerinti kettős felhasználású termékek Oroszország területén keresztül történő átszállítása (tranzit) tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 2. pont). A tilalom nem vonatkozik a meghatározott célokra (pl. humanitárius, egészségügyi, orvosi, szoftverfrissítés) szánt termékek tranzitjára. Ugyanakkor ebben az esetben a kettős felhasználású termékek forgalmára irányadó 2021/821/EU rendelet szerint engedélyre lesz szükség. Az illetékes hatóságok (hazánkban Budapest Főváros Kormányhivatala) meghatározott felhasználásra (pl. atomenergia polgári felhasználása, tengerészet) szánt kettős felhasználású termékek esetében engedélyezheti az Oroszország területén történő tranzit szállítást.

2., Az EU-ból kivitt tűzfegyverek, tűzfegyverdarabok, alapvető alkotóelemeik és lőszereik Oroszországon keresztül történő átszállítása is tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 3. pont). Eddig csak az Oroszországba irányuló kivitel volt tiltott a 833/2014/EU rendelet 2aa. cikke szerint.

3., A 833/2014/EU rendelet 3c. cikke szerinti, a XI. melléklet (légi járművek és alkatrészeik) új „D” részében vámtarifaszám szerint szereplő áruk Oroszországba történő kivitele tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 4. pont). Ugyanakkor a kiviteli tilalom nem vonatkozik az új „D” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. március 27-ig történő teljesítésére.

4., A 833/2014/EU rendelet 3i. cikke szerinti, a XXI. melléklet (Oroszországnak jelentős bevételeket generáló és ezáltal lehetővé teszik számára az ukrajnai helyzetet destabilizáló intézkedések meghozatalát biztosító termékek) új „C” részében szereplő áruk Oroszországból történő behozatala tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 6. pont). Ugyanakkor a tilalmak nem vonatkoznak az új „C” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. május 27-ig történő teljesítésére. A behozatali tilalom 2023. június 30-ig nem vonatkozik a „C” részben feltüntetett 2803 és 4002 KN kód alá sorolt árukra, mivel e termékek Oroszországból történő behozatalára, vásárlására vagy szállítására a jelzett időpontig behozatali mennyiségi kontingenst vezettek be, amelyekre a 2447/2015/EU rendelet 49-54. cikkei irányadók.

5., A 833/2014/EU rendelet 3k. cikke szerinti, a XXIII. melléklet (Oroszország ipari kapacitásainak fejlesztéséhez felhasználható áruk) új „C” részében szereplő áruk Oroszországba történő kivitele tilos (2023/427/EU rendelet 1. cikk 7. pont). A kiviteli tilalom nem vonatkozik az új „C” részben szereplő áruk esetében a 2023. február 26. előtt megkötött szerződések vagy az ilyen szerződések teljesítéséhez szükséges járulékos szerződések 2023. március 27-ig történő teljesítésére. Az átmeneti mentesség nem vonatkozik a „C” részben szereplő 7208 25, a 7208 90, a 7209 25, a 7209 28 és a 7219 24 vámtarifaszámok alá tartozó termékekre. A XXIII. melléklet „C” részében szereplő termékek kivitele, eladása, szállítása, átadása engedélyezhető, ha e termékekre a repüléstudományt érintő iparban felhasznált titántermékek előállításához van szükség.

6., Módosultak a XXIII. mellékletben szereplő áruk engedély alapján realizálható kivitelének szabályai. Már csak a 8417 20 vámtarifaszám alá tartozó áruk eladása, szállítása, kivitele engedélyezhető, ha ezekre az árukra személyes háztartási használat céljából van szükség (korábban 8419 81 80 és a 8438 10 10 vámtarifaszám alá tartozó áruk háztartási célú felhasználásra történő kivitele is engedélyezhető volt).

7., Az új 12e. cikk alapján a vámhatóságok az EU-ba már behozott, behozatali tilalom hatálya alatt álló árukat kiadhatják az UVK 5. cikk 26. pontja alapján, ha azokat az UVK 134. cikkével összhangban vám elé állították a behozatali tilalom hatálybalépése vagy alkalmazásának időpontja előtt, attól függően, hogy melyik a későbbi időpont (2023/427/EU rendelet 1. cikk 15. pont). A vámhatóság az árukat nem adhatja ki, ha alapos a gyanú a szankciók megkerülésére. Ilyen esetben az az érintett áruk Oroszországba történő újrakivitelét nem lehet elvégezni. Az ilyen árukkal kapcsolatos kifizetéseknek összhangban kell lenniük a 833/2014/EU rendeletben és a 269/2014/EU rendeletben írtakkal és azok célkitűzéseivel. Az EU területén tartózkodó és 2023. február 26. előtt az EU-ba behozott, vám elé állított, a 833/2014/EU rendelet alapján visszatartott árukat vámhatóság az előzőek szerint meghatározott feltételek alapján kiadhatják. Az előző feltételek miatt a tilalom hatálya alá nem tartozó áruk UVK szerinti átengedéséhez szükséges valamennyi eljárási lépést engedélyezni kell.

Mellékletek módosulása:

1., A 833/2014/EU rendelet VII. melléklete módosult, a kiviteli tilalom alá tartozó termékek köre bővült. Amelyek hozzájárulhatnak Oroszország katonai és technológiai megerősítéséhez, vagy a védelmi és biztonsági ágazat fejlesztéséhez. A VII. melléklet „A” részében áruleírás szerint feltüntetett minden termékkategóriát (I-X.) érinti a változás. Például; az elektronika, számítógépek, távközlés, információbiztonság, szenzorok és lézerek, navigáció és repülőelektronika, tengerészet, légtér és hajtórendszerek, vegyes termékek, különleges anyagok és kapcsolódó berendezések, anyagfeldolgozás területeit. Továbbá a VII. melléklet „B” részében vámtarifaszámok szerint feltüntetett termékek köre olyan termékekkel bővült.
Ilyenek a kapcsolótáblák, panelek, konzolok, amelyek több 8535 vagy 8536 vámtarifaszám alá tartozó készülékkel felszereltek. Elektromos-vezérlésre vagy villamosenergia elosztásra, televíziós kamerák, egyéb optikai műszerek és hőmérsékletmérők, antennák, egyéb fix kondenzátorok.

2., A 833/2014/EU rendelet XI. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő termékek köre módosult, a melléklet új „D” résszel bővült. Az új „D” részben többek között a sugárhajtású gázturbina, légcsavaros gázturbina, ezek alkatrészei szerepelnek.

3., A 833/2014/EU rendelet XXI. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő termékek köre módosult, a melléklet új „C” résszel bővült. Az új „C” részben többek között; a vazelin, a paraffinviasz, az ásványolajkoksz, az ásványolajbitumen, a természetes bitumen és aszfalt, a szén, a szintetikus és a természetes gumi termékek szerepelnek.

 4., A 833/2014/EU rendelet XXIII. mellékletében vámtarifaszám szerint szereplő áruk köre módosult, a melléklet új „C” résszel bővült. Az új „C” részben többek között; a gipsz, a növények hagymái, a 27-29. árucsoportba sorolt vegyi anyagok, festékek és lakkok, kenőanyagok, műanyag, gumi és fatermékek, papíráruk, vas és acéláruk, műszerek, elektromos gépek, berendezések szerepelnek.

Forrás: VJASZSZ

Vámszakmai, termékdíj és Intrastat kérdésekben is állunk rendelkezésükre a következő elérhetőségeken. KAPCSOLAT

Kihirdetésre került a 9. szankciós csomag!

Az EU 2022/2474/EU tanácsi rendelettel, 2022. december 17-i hatállyal módosította az Oroszországgal szemben elrendelt szankciókat tartalmazó 833/2014/EU tanácsi rendeletet.

A rendeletet IDE kattintva töltheti le.

A korábbi szankciós rendeletek pedig ITT érhetőek el.

Közzétették a 2023. évi Kombinált Nómenklatúrát

2022. szeptember 20-án megjelent A BIZOTTSÁG (EU) 2022/1998 VÉGREHAJTÁSI RENDELETE.
Ez tartalmazza a vám- és a statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló 2658/87/EGK tanácsi rendelet I. mellékletének módosítását.

Az orosz-ukrán háborúval összefüggésben elrendelt uniós szankciók

sanctions

Az orosz-ukrán konfliktus miatt az Európai Unió Tanácsa 2022. október 7-ei hatállyal elfogadta a nyolcadik szankciós csomagot Oroszországgal szemben. A vámhatósági feladatellátást alapvetően az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről szóló 2022/1904/EU tanácsi rendelet érinti. Szintén érinti a vámhatósági tevékenységet az Ukrajna donyecki és luhanszki régiói nem kormányzati ellenőrzés alatt álló területeinek elismerése. Illetve, az orosz fegyveres erőknek az említett térségbe vezénylése miatti korlátozó intézkedésekről szóló (EU) 2022/263 rendelet módosításáról szóló 2022/1903/EU tanácsi rendelet. A 2022/1904/EU rendelet és a 2022/1903/EU rendelet vámhatósági ellenőrzésekkel összefüggő rendelkezései a következők.

Részletes tájékoztatás ezen a linken található, ahol az alábbi pontok szerint vannak csoportosítva az információk.

  • Oroszországgal szemben elrendelt szankciók
  • Belarusszal szemben elrendelt szankciók
  • Ukrajna Luhanszk és Donyeck régióival kapcsolatban elrendelt szankciók
  • A szankciókat tartalmazó rendeletek
  • Hasznos információk, linkek
  • Háttéranyagok, segédletek

Forrás: https://nav.gov.hu/