Tízszeresére emelkedett az Új Selyemút egyik útvonalán, az Eurázsiai Gazdasági Folyosón bonyolódó
áruforgalom 2014-től. A szállítási idő Kínából Európába tíz napra csökkent. Az európai kivitel 2006-tól
több mint háromszorosára bővült, eközben a kínai behozatal megduplázódott.
Az európai-kínai kereskedelem alakulásában egyre nagyobb szerepet tölt be az Új Selyemút.
2019.áprolis 10-én megkezdődött a rendszeres vasúti konténerfuvarozás a közép-kínai Hszian városa
és Budapest között, az első vonat, amely több mint 7000 kilométeres szárazföldi útvonalon
fuvarozott árut Kínából, ami rekordidő, tíz nap alatt érkezett Budapestre.
A Kazahsztánon és Ukrajnán keresztül vezető Selyemúton a tervek szerint ezentúl hetente érkeznek a
magyar piacra szánt kínai termékek vasúton.
Az európai-kínai kereskedelem alakulásában egyre nagyobb szerepet tölt be az Új Selyemút – derül ki
egy friss tanulmányból-infografikából, melyet Gere László, a Pallas Athéné Geopolitikai Kutatóintézet
szenior kutatója jegyez. A főbb megállapításokat az alábbiakban foglaltuk össze:
• Az EU exportja Kínába 2006-tól 2018-ig több mint háromszorosára nőtt, eközben az kínai
import megduplázódott.
• Az export és az import között még mindig kétszeres a különbség (körülbelül 180 milliárd
euró) Kína javára.
• 10 év alatt felére csökkent a vasúti szállítás ideje. 2020-ra már kevesebb mint tíz napig fog
tartani, mire Kínából Európába érnek a teherszállító vonatok.
• 3,5 év alatt több mint tízszeresére emelkedett az Eurázsiai Földhíd Gazdasági Folyosón
keresztül bonyolódó áruforgalom
• Kazahsztánon keresztülhaladó áruforgalom Kínából Európa felé az utóbbi három évben több
mint triplájára emelkedett, míg Oroszországon keresztülhaladó áruforgalom Kínából Európa felé 50
százalékkal nőtt.
• Az utóbbi négy évben megtízszereződött a Belaruszon keresztül haladó áruforgalom.
• Bár a vasúti áruszállítás töredéke a tengeri szállításnak (mind mennyiségben, mind értékben),
az utóbbi években jelentősen növekedett az Eurázsián keresztül vasúton szállított áru mennyisége.
• Bár Kína továbbra is jóval több árut szállít Európába, mint az Európai Unió Kínába, arányaiban
azonban az EU közelít Kínához, a kereskedelmi mérleg kissé javult.
Forrás: Hírstart