-
A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően
(GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK ALAPJÁN)
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) alapján a gazdálkodó szervezetek[1], valamint meghatározott egyéb személyek[2] (továbbiakban együtt: gazdálkodó szervezetek) az elektronikus ügyintézés során 2019. január 1-től a NAV előtti eljárásokban is cégkapu használatára kötelezettek.
A gazdálkodó szervezetek 2019. január 1-től továbbra is választhatnak, hogy a NAV előtt
- meghatalmazott nélkül járnak el, vagy
- nagykorú tagjuk, alkalmazottjuk jár el meghatalmazottként, vagy
III. szakértelemmel rendelkező más személy / szervezet, mint meghatalmazott segítségét veszik igénybe.
- Gazdálkodó szervezet meghatalmazott nélküli eljárása
A gazdálkodó szervezet nem természetes személy, esetében adóügyekben „saját” eljárásnak az tekinthető, ha a gazdálkodó szervezet nevében törvényes képviselője jár el.
„Saját” eljárás esetén 2019. január 1-től a gazdálkodó szervezet saját cégkapuján keresztül történik a kapcsolattartás. Ez azt jelenti, hogy az adózó a küldeményeket a saját cégkapujáról küldi meg a NAV-nak, és a NAV is az adózó cégkapujára kézbesíti a küldeményeit. A cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig átvételre jogosultnak minősül. [3]
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akinek az ún. cégkapu megbízott az adózó cégkapujához hozzáférést biztosított,
- bármilyen dokumentumot (pl. bevallást) benyújt a cégkapu használatával, akkor a NAV azt az adózótól származó dokumentumnak (pl. bevallásának) tekinti;
- bármilyen dokumentumot letölt (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), az kézbesítettnek minősül, így a kapcsolódó határidők elkezdődnek.
Az adózói cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, és fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első letöltéshez, megnyitáshoz) kapcsolódnak.
„Saját” eljárás esetén a gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége biztosítani, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet, adózó felelőssége annak eldöntése is, hogy mely személy részére biztosít hozzáférést a cégkapuhoz.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla. A Kiss Kft. cégkapujához az ügyvezetőn kívül egy titkárnő fér hozzá, aki az adminisztratív feladatokat látja el.
Ha a Kiss Kft. az adóügyeit a saját cégkapujáról intézi, akkor a bevallásait és egyéb küldeményeit is a saját cégkapujáról kell küldenie, és a neki szóló iratokat is ott kell fogadnia. Ha a cégkapu megbízott a titkárnő számára is hozzáférést biztosít a Kiss Kft. cégkapujához, és a Kiss Kft. bevallásait a titkárnő küldi el a NAV részére, az így beküldött bevallások a Kiss Kft. bevallásának minősülnek.
Fontos, hogy a cégkapuhoz való hozzáférés önmagában nem jogosítja fel a titkárnőt a NAV előtti egyéb eljárásokra (kizárólag akkor, ha arra Nagy Béla meghatalmazást ad számára, és ezt bejelentik az adóhatósághoz).
Látható a példából is, hogy ezzel a megoldással kizárólag a dokumentumok cégkapun keresztül történő küldése és fogadása egyszerűsödik az adózók számára, ami azonban a képviseleti szabályokat nem írja felül.
- Gazdálkodó szervezet nagykorú foglalkoztatottja vagy tagja jár el meghatalmazottként.[4]
A gazdálkodó szervezet nagykorú tagja, foglalkoztatottja igénybevétele esetén a gazdálkodónak meghatalmazást kell adnia[5] a tag, foglalkoztatott részére. A képviseleti jogosultság keletkezéshez az is szükséges, hogy a meghatalmazást be is jelentsék az adóhatósághoz (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.
Ebben az esetben az I. pontban leírtak az irányadóak a cégkapu használatával kapcsolatban, az alábbi példával szemléltetve.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az egyik tagja és egyben ügyvezetője Nagy Béla, a gazdálkodó szervezet másik tagja Apró János.
A Kiss Kft. cégkapuja szolgál a Kiss Kft. bevallásainak küldésére és a küldemények fogadására. Ha Apró János hozzáféréssel rendelkezik a Kiss Kft. cégkapujához, akkor az Apró János által a Kiss Kft. cégkapujáról beküldött pl. bevallás a Kiss Kft. bevallásának minősül, és az Apró János által megnyitott dokumentumok is kézbesítettnek minősülnek.
Ha Nagy Béla úgy dönt, hogy Apró János járjon el a NAV előtt a Kiss Kft. adóügyeiben, ehhez arra is szükség van, hogy Apró János számára Nagy Béla mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazást adjon, és ezt az adóhatósághoz is bejelentse (az ún. EGYKE adatlapon[6]).
Ahogyan azt az 1. számú példánál is jeleztük, mindez a képviseleti szabályokat nem írja felül, ezért Apró János az adóügyekre vonatkozó meghatalmazás alapján – az abban foglaltaknak megfelelően – járhat el a NAV előtt. Ha tehát Apró János nem kizárólag dokumentumokat küld és fogad a cégkapun keresztül, hanem, „egyéb eljárásokban” (pl. ellenőrzési eljárás, eBEV felületen történő lekérdezések, stb.) is közreműködik a Kiss Kft. nevében, ehhez számára állandó vagy eseti meghatalmazást kell adni.
III. Gazdálkodó szervezet szakértelemmel rendelkező meghatalmazottal történő eljárása
A gazdálkodó szervezet dönthet úgy, hogy a NAV előtti eljárásokban szakértelemmel rendelkező segítségét veszi igénybe, aki lehet
- a) természetes személy (pl. egyéni vállalkozóként működő könyvelő) [7], vagy
- b) egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult[8] vagy ügyvéd/ügyvédi iroda. [9]
Szakértelemmel rendelkező személy igénybevétele esetén a gazdálkodó szervezet adózónak meghatalmazást kell adnia[10] a szakértelemmel rendelkező részére, és a meghatalmazást be is kell jelenteni a NAV-nak (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.
Az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselővel eljáró adózó esetében a képviselő számára kell kézbesíteni. [11]
2019. január 1-jétől, ha akár az adózó, akár a meghatalmazott elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, akkor a meghatalmazott és a NAV között elektronikus úton történik a kapcsolattartás. [12]
Az a) pont szerinti esetben, azaz természetes személy (pl. egyéni vállalkozó könyvelő) meghatalmazott esetén a kapcsolattartás továbbra is a képviselő KÜNY (köznyelven: ügyfélkapus) tárhelyén keresztül valósul meg.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Könyvelő András nevű könyvelő képviseli, aki egyéni vállalkozóként látja el feladatait.
Könyvelő András egyéni vállalkozó akkor tud a Kiss Kft. nevében eljárni, ha számára Nagy Béla mint a Kiss Kft ügyvezetője meghatalmazást ad, és ezt bejelenti az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).
A kapcsolattartás 2019. január 1-től nem változik, továbbra is Könyvelő András KÜNY tárhelyén keresztül valósul meg, a Kiss Kft. bevallásait Könyvelő András a KÜNY tárhelyéről küldi, és a NAV küldeményeit ott fogadja.
A b) szerinti esetben, azaz, ha a meghatalmazott cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezethez köthető személy[13], a kapcsolattartás a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet cégkapuján (továbbiakban: meghatalmazotti cégkapu) keresztül valósul meg.
Meghatalmazotti eljárás esetén 2019. január 1-től a meghatalmazotti cégkapun keresztül történik a kapcsolattartás, az adózó dokumentumai innen érkeznek, és a NAV is a meghatalmazotti cégkapura kézbesíti a küldeményeit.
A meghatalmazotti cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a meghatalmazotti cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig az átvételre jogosultnak minősül. [14]
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akit a meghatalmazotti cégkapu megbízott a meghatalmazotti cégkapuhoz hozzárendel,
- az adózóra vonatkozó olyan dokumentumot (pl. bevallást) nyújt be a cégkapu használatával, melynek a benyújtására a meghatalmazottnak a meghatalmazás terjedelme alapján joga van, akkor az az adózó dokumentumának (pl. bevallásának) minősül;
- bármilyen dokumentumot megnyit (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), amely az adózó olyan adóügyében keletkezett, melyre a meghatalmazás annak terjedelme alapján kiterjed, az kézbesítettnek minősül, az eljáráshoz kapcsolódó határidők elkezdődnek.
A meghatalmazotti cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely meghatalmazotti cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, ebben az esetben is fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első megnyitáshoz, letöltéshez) kapcsolódnak.
A meghatalmazotti eljárás esetén tehát a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége annak biztosítása, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet felelősségi körébe tartozik az is, hogy mely személyek részére biztosít hozzáférést a meghatalmazotti cégkapuhoz. A meghatalmazotti cégkapun ténylegesen eljáró természetes személy és a NAV-hoz bejelentett képviseleti jogosultsággal rendelkező természetes személy eltérő lehet, ez azonban nem akadályozza a meghatalmazotti cégkapu használatát a képviselt adózó ügyében, mivel az számít, hogy a meghatalmazott cégkapujára érkezzenek az adóhatósági iratok és onnan történjen a kiküldés is.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Szolgáltathat Zrt-nél alkalmazottjaként Vidám Judit képviseli. A Szolgáltathat Zrt. egy számviteli szolgáltatást nyújtó gazdasági társaság. Vidám Judit a Kiss Kft. valamennyi adóügyében eljárhat.
Vidám Judit mint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja akkor tud a Kiss Kft. nevében beadványt benyújtani, ha erre Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazza, és ezt bejelentik az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).
Az EGYKE adatlap ismételt benyújtására csak akkor van szükség, ha a példa szerint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottjának adóazonosító jelével együtt a Szolgáltathat Zrt., mint képviselő szervezet adószámát korábban nem jelentették be az adóhatósághoz. [15]
Ebben az esetben 2019. január 1-től a Kiss Kft. bevallásai a Szolgáltathat Zrt. cégkapujáról érkeznek, a Kiss Kft. részére szóló iratokat a NAV a Szolgáltathat Zrt. cégkapujára küldi. A Szolgáltathat Zrt. feladata, hogy biztosítsa, hogy mindig legyen olyan személy, aki a Szolgáltathat Zrt. cégkapujához hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat és azokat eljuttassa Vidám Judit részére.
Amennyiben a példa szerinti esetben Vidám Judit számára, mint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja számára Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője nem valamennyi adóügyre vonatkozó, hanem pl. a Kiss Kft. áfa bevallásai benyújtására ad meghatalmazást, a fentiek kizárólag az áfa bevallásra és a kapcsolódó iratokra érvényesek.
A III/b. pont és a 4. számú példa szerint kell eljárni abban az esetben is, ha az adózó nem cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezet, hanem pl. egyéni vállalkozó, társasház, stb., azonban az adóügyekben eljáró meghatalmazottja egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult (vagy ügyvéd/ügyvédi iroda) és cégkapu használatára kötelezett.
2018. december
Pénzügyminisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal
[1] az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 1. § 23. pont
[2] az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) 91. § (1) bek. egyéni ügyvéd, az európai közösségi jogász, egyéni szabadalmi ügyvivő
[3] Eüsztv vhr. 89. § (9) bekezdés
[4] az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 17. § (1) bekezdés a) pont
[5] Air. 17. §
[6] A meghatalmazott eseti meghatalmazás alapján is eljárhat, eseti meghatalmazás esetén nem szükséges az EGYKE.
[7] Air. 17. § (1) bekezdés b) f) h) i) pontjai szerinti meghatalmazottak
[8] Air. 17. § (1) bekezdés g) pontja
[9] Air. 17. § (1) bekezdés c) és d)pontja
[10] Air. 17. §
[11] Air. 79. § (1) bekezdése
[12] Air. 36. § (5)-(6) bekezdései
[13] Air. 17. § (1) bekezdés c), d) e) és g) pontjai
[14] Eüsztv vhr. 88. § (1) illetve 89. § (9) bekezdés
[15] A képviselő szervezet adószámának bejelentettségét a képviselő a NAV eBEV szolgáltatásán keresztül a „Képviseletek Jogosultságok” menüpontban ellenőrizheti.
-
Év végi köszöntő
Kedves Partnereink!
A közelgő ünnepek alkalmából, ezúton is szeretnénk megköszönni társaságunk iránti bizalmukat és a 2018-as évben elkönyvelt sikeres együttműködést.
(more…) -
Szórakoztató szakmai fejlődés
Egy cég életében fontosak az összejövetelek és a bulik, egyrészt csapatépítés, másrészt lazítás szempontjából.
Különösen igaz ez nálunk, ahol évente mindössze két alkalommal találkozunk személyesen a legtöbb munkatárssal, hiszen jó néhány kolléga dolgozik Home office-ban, az ország különböző pontjain.Legutóbbi csapatépítő rendezvényünkre november végén a festői szépségű Szalajka-völgyben, Szilvásváradon került sor.
(more…) -
Előre és tovább a vámban!
Cégünk hazai viszonylatban egyedülálló módon hat hatósági vámjogi szakértővel rendelkezik június óta. Filozófiánk, hogy a csak széleskörű szakmai tudással és az aktuális jogszabályok ismertével felvértezve képviselhetjük ügyfeleinket a legmagasabb szinten.
Nincs megállás
A szövetség által biztosított szakmai továbbképzések (kreditrendszer) biztosítja, hogy a továbbiakban is képben legyünk az aktualitásokat illetően. Célunk, hogy az összes vámszakmai tevékenységet végző munkatársunk elvégezze a tanfolyamot és ennek érdekében mindent meg is teszünk. További hat kollégánk szeptembertől vág neki a nívós képzésnek, melyen olyan neves szakemberektől tanulhatnak – a teljesség igénye nélkül -, mint dr. Szendi Antal, Zsámbokiné dr. Ficskovszky Ágnes vagy dr. Suba László.
Reméljük, hogy hamarosan Téged is ügyfeleink között köszönthetünk!
-
Tűzvonalban – elsőként kezdtük meg az vámjogi szakértő hatósági képzést
Cégünk munkatársai elsőként kezdték meg az vámjogi szakértő hatósági képzést, mely a Nemzetgazdasági Minisztérium engedélyével a VJASZSZ (Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetség) szervezésében indult el.
Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló a 2017. évi CLII. törvény alapján a vámtanácsadók nyilvántartásába, csak azok a szakemberek kerületnek be, akik számos szigorú feltételt teljesítenek. Ezek közül az egyik és talán a legfontosabb, hogy a vámszakmai végzettséget vámjogi szakértői vizsgával kell igazolni.
A képzésről
A képzés időtartama 100 óra, melynek egyik felét e-learning, másik részét pedig tantermi foglalkozás keretein belül kell teljesíteni. A tanagyagokat egyetemi oktatók és a szövetség szakértői állítják össze, és ők tartják meg a tantermi foglalkozásokat is. Szakavatott szakemberekről beszélünk, akik több évtizedes tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek a vámszakmában, és neveik akár a laikusok számára is ismerősek lehetnek (pl. dr. Szendi Antal).
Ügyfeleinkért a magas szakmai színvonallal
Ars poeticánk, hogy továbbra is a legmagasabb szakmai színvonalat prezentáljuk, ezáltal ügyfeleinket a lehető legmagasabb szakmai nívón szolgáljuk ki. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy folyamatos képzések keretein belül fejlesszük tudásunkat. Ezekre mindenképpen szükség van, hiszen a jogi szabályozás folyamatos változásban van, és aki csak üldögél a babérjain, az lemarad.
-
A fejlődés töretlen, újabb nyitott pozíció cégünknél
Megbízóink belénk vetett bizalmát továbbra is élvezzük!
A vám- és termékdíj szakembereink által elvégzendő munka sokszorozódik, éppen ezért keressük új kollégánkat. Amennyiben szereted az adminisztrációt és szívesen csatlakoznál egy lendületes csapathoz, akkor fusd át a kiírt pozíciónkat. Pályázz hozzánk könyvelési és pénzügyi asszisztensnek.Mi tart vissza? Könyvelési és pénzügyi asszisztens
-
Bizonytalanság, de az biztos
Az előző cikkünkben részletezett tervezettel ellentétben 2018. január 1-től mégsem eszközölnek minden változtatást a környezetvédelmi termékdíj törvényben.
Nem emelkedik a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja. Az MTI tudósítása szerint, ezen pontok az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki az előterjesztésből.
Miért nem?
Az (ind)ok pedig az, hogy az unió még nem fogadta el a hulladékgazdálkodási szabályozási elveinek, fogalmainak, főbb rendelkezéseinek, valamint a tagállami hulladékgazdálkodási irányok módosítását. Az új szabályrendszer tisztázásig tehát nem növelik azokat a fizetési kötelezettségeket, amelyek „a nemzetgazdaság szereplői részére később indokolatlannak minősülő terheket jelenthetnek”.
Jövőkép
A jelenlegi visszakozás természetesen nem azt jelenti, hogy ezek a változások nem fognak életbe lépni a közeljövőben, valószínűsíthetően – az unió hulladékgazdálkodási szabályozási elveinek módosulásával – ezen rendelkezések is újra terítékre kerülnek majd a környezetvédelmi termékdíj törvénnyel összefüggésben.
Kérdés esetén forduljon bizalommal szakértőinkhez, akik várják hívását.
-
Ismét változik az ezerarcú termékdíj
Jövő januártól ismét módosul a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény, melynek tervezete már elérhető az Országgyűlés honlapján.
Miért?
A törvény reformját egyrészt a 2012/19/EU WEEE irányelv rendelkezései (2018. augusztus 15. után az unióban az elektromos és elektronikai berendezésekre már egységes besorolásokat kell alkalmazni), másrészt az adminisztrációs terhek csökkentése, illetve az egyértelműsítés, az új fogalmi meghatározások, illetve az új adózás rendjéről szóló törvénytervezettel való összehangolás indokolták.
Mi fog változni?
A környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény mellékletéből jövőre már kimarad az elektromos berendezések kategóriánkénti csoportosítása, azaz csak tarifaszámok szerinti részletezést fogunk találni. Ezenfelül a díjtétel is egységesen 57 Ft/kg lesz, ami jelentős csökkentést jelent a szórakoztató elektronikai cikkek és a mobiltelefonok korábbi, illetve jelenlegi díjtételeihez képest.
A vámtarifaszámokat a tárgyév január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályok szerint kell majd meghatároznunk. Ez azonban az egyszerűsítésen túl azt is jelenti, hogy egyes termékek bekerülnek a termékdíj szabályozás alá.
A kereskedelmi csomagolószer kategória a hosszú évek változásai során mára már csak a fémből készült ital-csomagolószereket jelenti. Éppen ezért januártól fém csomagolószer alapkategóriába került át ez a csoport. Ez azonban díjtétel csökkenést is jelent, 304 Ft/kg-ról 57 Ft/kg-ra.
A reklámhordozó papírok esetében kakukktojásról beszélhetünk, hiszen itt a korábbi 85 Ft/kg díjhoz képest 114 Ft/kg-ra emelnek, valamint bizonyos műanyag zacskók esetében tárgyi hatály változás is történik. A fentiek alapján az eladótéri műanyag zsákok és zacskók után, a műanyag bevásárló reklámtáskákhoz hasonlóan 1900 Ft/kg adót fizethetünk, a korábbi 57 Ft/kg helyett.
A gépjárművek termékdíjköteles alkotórészei után fizetendő termékdíj, valamint a rájuk alkalmazható termékdíj átalány mértéke a hibridek, illetve a tisztán elektromos működésű autók esetében 30-50%-kal csökken.
A módosítás a fogalmi meghatározásokat is érint és ezzel egyértelműsíti, hogy a jogutódlással történő megszűnés esetén újra kell kötni az átvállalási szerződéseket. Ilyen definíciók például a reklámhordozó papír, irodai papír, elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló zsák stb.
Figyelem
Cikkünk csak a környezetvédelmi termékdíj törvény fő változásokat taglalja, a változásokat illetően nem ad teljes körű tájékoztatást, ezért kérdése esetén kérem forduljon bizalommal szakértőinkhez, akik várják hívását.
-
AEO a gyakorlatban: Újraértékelés és nyomon követés
Az adóhatóság megkezdte az AEO engedélyek újraértékelését, mely gyakorlatilag az engedélyezési eljárások újbóli lefolytatását jelenti. Számos kérdés merül fel azonban az önértékelési kérdőív egyes pontjait, kritériumait illetően. Az egyik ilyen a gyakorlati jellegű szakértelem vagy szakmai képesítés, melyet a NAV 7022/2017. felhívása egyértelműsít.
(more…) -
Kellemesen fejlődünk, kollégákat keresünk
Külkereskedelmi és vámügynöki szolgáltató cég, az AD Intrade and Services Kft. dinamikus, növekvő fiatal csapatába munkatársakat keres, vámügyintéző pozícióba, pátyi telephelyre, ill. otthon is végezhető távmunkára.
A cég főbb tevékenységei:
Teljes körű vámügyintézés, vám- és külkereskedelmi tanácsadás, komplett külkereskedelmi lebonyolítás; Intrastat jelentések, környezetvédelmi termékdíj bevallások és hulladékhasznosítással kapcsolatos jelentések elkészítése, teljes körű szakmai ügyintézése.Követelmények:
- Vámkezelői vagy vámügyintézői végzettség
- Magabiztos felhasználói szintű számítástechnikai ismeretek: Word, Excel, Outlook, Internet, vámprogramok valamelyike, Mindsoft előny
- B kategóriás jogosítvány
Elvárások:
- Jó kommunikációs- és kapcsolatteremtő készség
- Jó problémamegoldó képesség
- Rugalmasság, együttműködési képesség
- Precíz, alapos, önálló munkavégzés
- Naprakész vámügyi ismeretek a kapcsolódó jogszabályi háttérrel együtt az alábbi területeken: export-, import vámkezelés, árutovábbítás, közvámraktár (ezek helyi eljárásban is), elektronikus vámkezelés (NCTS, Árureg, Engedélyezett feladó és címzett, AES, AIS, stb.), AEO, vámgaranciák és kezességek (pl. TC31, TC33, bankgarancia)
- Vámszakmai gyakorlat előny
- Angol nyelvtudás előny
Feladatok:
- Vámosztály napi munkájában részvétel
- A jogszabályi változások folyamatos követése
- Külső és belső partnerekkel való folyamatos kapcsolattartás
- Kapcsolattartás a vámhatósággal
- Utólagos eljárások intézése
Amit kínálunk:
- Változatos, felelősségteljes munkakör
- Szakmai fejlődés
- Előrelépési lehetőség
Pozíció területe(i):
- Vámügyintéző
Munkavégzés helye:
Pest megye és Budapest
Kérjük, juttassa el fényképes, szakmai önéletrajzát az alábbi címre fizetési igénye megjelölésével: info@adintrade.hu -
Tarifa és termékdíj változások 2017
Itt olvashatja a vámműhely összefoglalóját a tarifa és termékdíj változásokról.
-
Leegyszerűsítve
Az EKÁER rendszer rövid története során számos változást, kiegészítést élt meg. A módosítások rengetegében az talán már mindenkinek világos, hogy ki tehet egyszerűsített bejelentést, de azt már minden bizonnyal kevesebben tudják, hogy a lehetőségek tárháza – hála az 38/2016. (X. 12.) NGM rendeletnek – 2016. október 14-én kibővült.
A bővítésnek köszönhetően (5/2015. (II. 27.) NGM rendelet 6. § (4) bekezdés) egyszerűsített adattartalommal tehet bejelentést az egyetemes postai szolgáltató, valamint az Uniós Vámkódex létrehozásáról szóló, 2013. október 9-i 952/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 38–39. cikkének megfelelő engedéllyel rendelkező gazdálkodó is.
Még egy ok, hogy Ön is AEO (Authorised Economic Operator) engedélyt szerezzen. Hívjon minket, segítünk!
Kérdése van? Szakértő kollégáink várják hívását.
-
Gyakorlat teszi az EKÁER-t
Ahogy előző cikkünkben már említettük, a júniusban elfogadott módosítások alapján augusztus 1-től ismételten változik az EKÁER szabályozás.
Módosul az EKÁER szám igénylés, valamint a helyszíni ellenőrzése menete és szigorodik a hatósági zárral kapcsolatos kötelezettség.
Az egyik legfontosabb változás, hogy a 3,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművel végzett tevékenység is bejelentés köteles. Amennyiben fuvarozást nemútdíjköteles gépjárművel végezzük, azonban a gépjármű össztömege a felrakodást követően meghaladja a 3,5 tonnát, akkor EKÁER szám igénylése szükséges.
A másik fontos változás elsősorban a külföldi cégeket érinti, ha az adó és vámhatóság mulasztási bírságot szab ki. Az ellenőrzés során a kiszabott bírság, pénzbeli követelés megfizetéséig, az erre vonatkozó külön határozat kiadása nélkül visszatarthatja a fuvareszközt. Ellenben ez az intézkedés hazai székhellyel, lakhellyel és adószámmal, illetve adóazonosító jellel, vagy garanciával/kezességgel rendelkező adózókkal szemben nem alkalmazható.
A hatósági zárral kapcsolatos problémákra is igyekeztek megoldást találni. Ezzel az alapvető probléma az volt, hogy – jellemzően külföldi – sofőrök „előszeretettel” távolították el a hatósági zárakat. Ezen esetek egy része vélelmezhetően „parancsra” történt, de vizsgálata akadályba ütközött. Hiszen a zártörés bűncselekmény, ami a rendőrség hatáskörébe tartozik és a szándékosság utólag nehezen bizonyítható és az eljárás is hosszadalmas. A jelenlegi módosítás jogosítványt ad az állami-adó és vámhatóság kezébe.
A fuvarozó köteles haladéktalanul értesíteni az adó- és vámhatóságot, amennyiben a közúti fuvarozással járó tevékenység során:
- a hatósági zár baleset,
- egyéb tevékenységi körén kívül álló elháríthatatlan ok miatt megsérült ,
- vagy az áru megrongálódott,
- illetve megsemmisült.
Amennyiben a fuvarozó elmulasztja ezt a kötelezettségét, akkor az adó- és vámhatóság az alábbi mulasztási bírságot szabhatja ki.
- magánszemély terhére legalább 200.000 Ft, legfeljebb 500.000 Ft,
- magánszemélynek nem minősülő fuvarozóterhére legalább 500.000 Ft, legfeljebb 1.000.000 Ft.
Kérdése van? Szakértő kollégáink várják hívását.
-
Érvényes?
A Nemzeti Adó és Vámhivatal Informatikai Intézete június elején az alábbi tájékoztatást adta ki.
“Tájékoztatjuk Önöket, hogy az EKÁER rendszerben rövidesen bevezetésre kerül a külföldi adószámok formátumának (CDV) ellenőrzése. A bevezetést követően kizárólag a közösségi adószámok felépítésének megfelelő adószámok használata lesz megengedett. Ezért az esetleges problémák elkerülése érdekében kérjük, hogy előzetesen ellenőrizzék az Európai Bizottság honlapján az üzleti partnerük adószámát. Kérjük továbbá, hogy a változásról értesítsék a szoftvereiket használó ügyfeleket is.”
A leírtaknak megfelelően EKÁER bejelentés előtt érdemes elvégezni üzleti partnereik közösségi adószámának ellenőrzését, nehogy kellemetlen meglepetés érje Önöket.
Az ellenőrzést az alábbi címen lehet elvégezni:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=hu
Kérdés esetén keresse bizalommal szakértőinket.
-
Csapatmunka
Megérkeztek cégünk új ingei. Szorgos csapatunk tagjai már ebben fogadják jelenlegi és leendő ügyfeleinket.
Nézzen be hozzánk, ismerje meg szakértőinket! Kérje tanácsunkat, legyen szó vámról, termékdíjról vagy egyéb külkereskedelmi folyamatokról!
-
A mi ajtónk nyitva áll!
Szeretnénk felajánlani minden könyvelőnek egy ingyenes szakmai tájékoztatót.
Cégünk bemutatásán túl használható információkat kaphatnak a termékdíjról, és a hozzá kapcsolódó gyártói kötelezettségekről.
Téma: Környezetvédelmi termékdíj és hozzá kapcsolódó gyártói kötelezettségek
Helyszín: 1132 Budapest, Csanády utca 5. III/3.
Időpont: 2016.06.07. 10:00 – 11:00Részvételi szándékukat, kérem az alábbi e-mail címen jelezzék: termekdij@adintrade.hu
A sikeres együttműködés reményében várom megtisztelő jelentkezésüket!
Osváth Erika
Környezetvédelmi termékdíj üzletágvezető
AD Intrade & Services Kft.
1132 Bp. Csanády u. 5 III/3.
Mobil: +36 20 559 8554
E-mail: termekdij@adintrade.hu
Web: www.adintrade.hu -
Vasszigor
Az NGM új gazdaságfehérítést célzó adócsomagot nyújtott be (T/10537 sz. törvényjavaslat), mely számos helyen pontosítaná, szigorítaná az EKÁER rendszerre vonatkozó szabályokat is.
A változással 2017-től kiszűrhetőek lesznek a túlterhelt kisteherautókkal szállító csalárd kereskedők, az automata berendezések pedig be lesznek kötve az adóhivatalhoz. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy bejelentési kötelezettség merül fel abban az esetben is, amikor nem kockázatos terméket nem útdíjköteles gépjárművel fuvaroznak, amennyiben a felrakodást követően a jármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.
A NAV kezébe a csomag újabb jogosítványt ad a bírságolásra vonatkozóan. A jövőben lehetősége lesz a hivatalnak mulasztási bírsággal sújtani azt a csalárd adózói magatartást, mely arra irányul, hogy hamis adatokkal tett EKÁER bejelentéssel alapot szolgáltassanak áfa visszaigénylésekhez.
A törvényjavaslatot teljes egészében elérheti innen.
Kérdés esetén keresse szakértőinket.
-
Ezt a lehetőséget nem hagyhatod ki!
Érdekel a külkereskedelem?
Szívesen szereznél tapasztalatot az egyik vezető hazai független külkereskedelmi tanácsadó cégnél? Akkor nálunk a helyed!
Cégünk munkatársat keres alkalmi munkában adatrögzítő pozícióba.
Jelentkezni fényképes önéletrajzzal az alábbi e-mail címen lehet:
Amit nyújtani tudunk:
Fizetés: 700 Ft/óra
Munkaidő: napi 3-4 óra -
Éljen május elseje!
Anyák Napja, a munka ünnepe… Külkereskedelmi szempontból ez a dátum egészen más értelmet nyert.
Bevezették az Uniós Vámkódexet, sok gazdálkodó azonban csak most szembesül a szabályok változásával. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítása Vám Főosztály felhívással segíti az új jogszabály, illetve az átmeneti rendelkezések megismerését.
Az új vámkódex az eljárások szinte teljes elektronizációját vezeti be, ez azonban hatalmas kihívás jelent informatikai szempontból. Ezek a számítástechnikai fejlesztések kitolják a teljes körű bevezetés végső határidejét.
A teljes felhívást – mely sok gyakorlati kérdésre ad konkrét válaszokat – innen letöltheti.
Kérdése van? Keressen minket bizalommal.