-
Az Európai Parlament támogatja az eldobható műanyagok betiltását 2021-től!
Míg itthon a kormány elkaszálta a környezetvédelmi kezdeményezést, az ausztrálok 1,5 milliárd egyszer használatos zacskót spóroltak meg.
Miközben egyre nagyobb a nyomás a világ országain, hogy csökkentsék a környezet műanyagterhelését, Ausztrália meglépte a látszólag lehetetlent: három hónap alatt elérték, hogy 80 százalékkal kevesebb egyszer használatos műanyag szatyrot használjanak.
A két legnagyobb szupermarket-hálózatuk, a Coles és a Woolworths kitiltotta üzleteiből az egyszer használatos műanyag zacskókat, amit első körben persze hatalmas felhördülés követett.
A boltoknak sem volt egyszerű, a Woolworth először a bevételein érezte meg a változás hatását: zuhantak ugyanis az eladásaik. A Coles azzal próbálkozott, hogy a vastagabb, többször használható műanyag zacskóit ingyen adja, de a zöld szervezetek nyomására mégis fizetőssé tette őket.
Három hónappal később, az Australia’s National Retail Association jelentése szerint a tiltás látványos környezetvédelmi változást hozott. A csoport úgy számolja, hogy az elmúlt bő 90 napban az ausztrálok 1,5 milliárd műanyag zacskótól kímélték meg a környezetet.
Mindeközben Magyarországon, a kormány november közepén kaszálta el azt a tervezetet, ami a műanyagszennyezés visszaszorítására vonatkozott volna.
A kormányszóvivő 2018. november 15-i nyilatkozata alapján „nem nyerte el a kormány tetszését”. A műanyagszennyezés korlátozása érdekében készült termékdíjtörvény-módosítási tervezet, melyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntartható fejlesztésekért felelős államtitkársága dolgozott ki. A szeptember közepén társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet a Greenpeace Magyarország is véleményezte. Úgy találta, az megfelelően vette volna fel a harcot a műanyagszennyezés ellen.
Nem kell tanulmányokat olvasgassunk, sem pedig szakemberek véleményét arról, miért akkora gond a tengerekbe kerülő műanyag. Nem véletlenül kongatják már jó ideje a szakértők a vészharangot a műanyagszennyezés kapcsán. Ez a fajta szemét ugyanis nem csak komoly problémát jelent, már a világ legtávolabbi, ősi területeire is eljutott belőle, ott van a vadon élő állatokban, de emberi ürülékmintákban is találtak már.
Hogy a tengerekbe, óceánokba kerülő műanyagok pontosan mekkora gondot is jelentenek az élővilág számára, azt most egy friss fotó is jól szemlélteti. A Fülöp-szigeteknél rögzített pillanatot a Greenpeace egyik embere kapta el, amikor a víz alá merült csapatával és megpillantott egy műanyag pohárban sodródó rákot, amelyik keservesen küzdött, hogy kijusson belőle. El lehet képzelni, hány ilyen állat van még a világon, amelyik hasonló bajban van.
Az Európai Bizottság javaslata alapján hamarosan a teljes EU-ban betiltják a műanyag fültisztító pálcikát, a szívószálat és a műanyag evőeszközöket. Illetve még néhány más, egyszer használatos műanyagot is. Egy hazai vizsgálat alkalmával arra jutottak a tudósok, hogy a Dunában van a legtöbb mikroműanyag. Ez a fajta hulladék egyébként nem csak nálunk, már az Antarktiszon is problémát okoz. Egyelőre tehát úgy fest, hogy belefulladunk a sok szemétbe, mire tényleg bevetik a műanyagfaló “szuperenzimet”.
A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük, ráadásul több terméken, például az intimbetéten figyelmeztetést kell elhelyezni.
Az Európai Parlament második olvasatra is támogatta az egyszer használatos műanyagok, például tányérok, evőeszközök, szívószálak és fülpiszkálók betiltását 2021-től.
A döntést 560 szavazattal, 35 ellenszavazat és 28 tartózkodás mellett fogadta el a Ház.
Eszerint 2021-től az alábbi műanyag termékek lesznek betiltva az Unióban:
- egyszer használatos evőeszközök (villák, kések, kanalak és pálcikák),
- egyszer használatos tányérok,
- szívószálak,
- fülpiszkálók,
- léggömbök pálcikái, és
- oxidatív úton lebomló műanyagok, ételtartók és expandált polisztirolból készült poharak.
A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük. A műanyag palackoknak 2025-re legalább 25 százalékukban, 2030-ra pedig már 30 százalékukban újrahasznosított anyagból kell állniuk.
A jogszabály emellett többek között a dohánygyártók esetében megerősíti a „szennyező fizet” elvet: bevezeti ugyanis a gyártók kiterjesztett felelősségét. Hasonló rendszer lép életbe a halászfelszerelések terén is, ahol ezentúl a gyártók (nem pedig a halászok) tartoznak felelősséggel a tengeren elvesztett halászhálók begyűjtésének költségeiért.
A jogszabály szerint kötelezővé kellene tenni a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetést, amely szerint a műanyag füstszűrős cigaretta eldobása káros a környezetre. Ugyanez vonatkozik a műanyag poharakra, a nedves törlőkendőkre és az intimbetétekre.
Az Európai Parlament első olvasatban tavaly októberben hatalmas többséggel támogatta az egyszer használatos műanyagok betiltásáról szóló javaslatot. A Fidesz európai parlamenti képviselői akkor tartózkodtak, amit Hölvényi György azzal magyarázott, hogy az uniós irányelvek előírásainak megfelelően Magyarországon kötelezővé vált a szelektív hulladékgyűjtés. Az új rendszer bevezetésével a beszerzett eszközök jó része feleslegessé válna. Így nem lennének tarthatók a projektekhez tartozó tervszámok, ez pedig akár 140 milliárd forint uniós támogatás visszafizetését is maga után vonhatná.
Forrás: HVG
-
Egyes vas-, acél- és alumíniumtermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet
Tájékoztató az egyes harmadik országokból származó egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2016/670 végrehajtási rendelet
valamintaz egyes harmadik országokból származó egyes alumíniumtermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2018/640 rendelet alapján
Illetékes hatóság
A felügyeleti kérelmek a Budapest Főváros Kormányhivatalhoz (BFKH), két példányban postai úton, személyesen és az e-ügyintézés keretében nyújthatók be. Személyesen: 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39. Levélcím: 1535, Budapest BKKP Postafiók 919/1.
2017. július 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó vas- és acéltermékek a Bizottság (EU) 2017/1092 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.
2018. május 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó alumínium termékek a Bizottság (EU) 2018/640 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.
2019. február 2-től alkalmazandóan, a Bizottság (EU) 2019/159 végrehajtási rendeletének 7. cikke értelmében, a 2016. április 28-i (EU) 2016/670 bizottsági végrehajtási rendelettel hatályba léptetett előzetes felügyeleti intézkedéseket a IV. mellékletben szereplő vas- és acéltermékek vonatkozásában fel kell függeszteni az 1. cikkben megállapított védintézkedések alkalmazásának időtartamára. A felügyeleti eljárás alól kikerült termékekre a rendelet vámkontingenst nyit meg, melynek kezelése az (EU) 2015/2447 bizottsági rendelet 49-54. cikkében előírt vámkontingens kezelési rendszernek megfelelően történik.
2019. február 2-től az alábbi TARIC-kód alá tartozó termékek behozatalához és szabad forgalomba helyezéséhez
NEM szükséges Felügyeleti Okmány:
7208 7209 7210 7211 7212 7213 7215 7217 7219 7220 7221 7222 7227 7305 7306 TARIC kód KIVÉVE 7214 7214 10 7216 7216 61; 7216 69, 7216 91 7225 7225 11 7226 7226 11 7228 7228 10 50; 7228 40 7301 7301 20 7302 7302 10 10, 7302 10 90, 7302 30, 7302 90 7304 7304 51 12, 7304 51 18, 7304 59 32, 7304 59 38 2019. február 2-től az alábbi termékkörökre továbbra is ÉRVÉNYBEN MARAD az egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó felügyeleti intézkedés. (linkre kattintva elérhető a teljes lista)
Az előzetes uniós felügyelet egyes vas- és acélipari, valamint alumíniumipari termékek EU-n kívüli országból (Norvégiából, Izlandról és Liechtensteinből származó termékekre nem vonatkozik a felügyelet) történő behozatalára vonatkozik. Az előzetes uniós felügyelet a 7318 vámtarifaszám alá tartozó termékeknél, TARIC kódonként 5 000 kg nettó súlyt, a többi terméknél TARIC kódonként 2 500 kg nettó súlyt meghaladó szállítmányokra vonatkozik.
A szabadforgalomba bocsátás feltétele a tagállam illetékes hatósága – Magyarországon a Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) – által kibocsátott uniós felügyeleti okmány bemutatása.
A kérelmek benyújtásának módja és időszaka
A kérelmezés a felügyelet alá eső vas-, acél- és alumíniumipari termékek EU területére történő behozatalára megnevezésű nyomtatvány illetve e-nyomtatvány felhasználásával történhet, amely a Hivatal honlapjáról (http://www.mkeh.gov.hu) letölthető, másolható. A felügyeleti kérelmek benyújtása 2020. május 15-ig folyamatos.
Kérelmezni jogosult: az EU területén letelepedett természetes és jogi személy
Az előzetes felügyeleti kérelem előírásai
A kérelemnek tartalmaznia kell:
- a kérelmező, nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
- a kérelmező képviselőjének (nyilatkozattevő) nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
- a kérelmezett termék 10 számjegyű TARIC kódját
- a kérelmezett termék kereskedelmi megnevezését
- a származási országot és ISO kódját
- a kérelmezett mennyiségét és mennyiségi egységét- kilogrammban egész számra kerekítve kell megadni
- az áru EU határparitáson számított CIF-árát euroban egész számra kerekítve kell megadni.
Az importőr a felügyeleti okmány iránti kérelmét a honlapról letölthető kérelem nyomtatványon 2 példányban nyújthatja be.
A felügyeleti okmány átvétele:
A felügyeleti okmány minden esetben papíralapon kerül kiállításra. A felügyeleti okmány átvételének módját – személyes átvétel vagy postai feladás – tüntesse fel a kérelmen. Amennyiben postai úton kérik az okmány kézbesítését, akkor bélyeg nélküli megcímzett borítékot csatoljanak a kérelemhez. Személyes átvételhez a személyazonosság mellett igazolni kell, hogy az átvevő a cég képviseletére jogosult vezető, vagy a cég alkalmazottja, aki az átvételhez rendelkezik eredeti cégszerű meghatalmazással (megbízólevéllel). Az átvételhez cégbélyegző is szükséges.
A kérelemhez mellékelni kell a behozatali szándékra vonatkozó, a kérelmező nevére kiállított kereskedelmi bizonyítékot ami lehet
- az adásvételi szerződés másolata
- a proforma számla másolata
Amennyiben a behozni kívánt árukat nem a közvetlen gyártási hely szerinti országban vásárolták, akkor a kérelemhez mellékelni kell a gyártási tanúsítványt.
Az engedélyezési eljárás folyamata
Az uniós felügyeleti okmányt a tagállamok illetékes hatóságai térítésmentesen és bármely kért mennyiségre vonatkozóan automatikusan kibocsátják a kérelemnek az Unióba behozatalt végző bármely importőr általi benyújtása utáni öt munkanapon belül és függetlenül attól, hogy az importőr székhelye az Unióban hol található, ha a kérelem megfelelt a rendeletben foglalt előírásoknak.
Az engedély érvényessége és hatálya
Az uniós felügyeleti okmány négy hónapig érvényes. A fel nem használt, vagy csak részben felhasznált felügyeleti okmány érvényességi ideje – kérelem alapján, az eredeti okmány benyújtása mellett – azonos időre meghosszabbítható. A BFKH által kibocsátott felügyeleti okmány az Unió egész területén érvényes.
A vámkezelés során felhasznált okmányokat nem kell visszaküldeni a Hivatalnak.
Megengedett eltérés
A megengedett eltérés 5% a felügyeleti okmányon engedélyezett mennyiség maximum 5 %-kal túlszállítható és szabadforgalomba bocsátható.
Forrás: BFKH
-
Brexit
Minden kedves, Brexitben érintett partnerünknek javasoljuk az alábbi ellenőrző lista áttekintését:
https://ec.europa.eu/taxation_customs/uk-withdrawal-hu#heading_0
A mi csapatunk felkészült az esetleges többletmunkára, mi inkább a szigetország szűk keresztmetszeteitől tartunk, azzal mindenképpen kalkulálni kellhet.
Magánszemélyként ezt az összefoglalót is érdemes lehet elolvasni: https://tablet.hvg.hu/gazdasag/20190218_no_no_deal_brexit_bizonytalansagok
Forduljanak hozzánk bizalommal!
-
További kedvezmények az AEO-s gazdálkodóknak
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítása Vám Főosztálya főosztályvezetője által kiadott
(more…)
7002/2019. felhívás az Engedélyezett Gazdálkodókkal (AEO) történő egyes kockázati információk megosztásáról. -
A britek már készülnek a brexitre
Már a mi cégünk is nagyon várja, hogy végre „kialakuljon a kórkép” a BREXIT kapcsán, rajtunk nem fog múlni a fennakadásmentes forgalom.
A britek arra számítanak, ha március végén a szigetország a Brüsszellel kötött megállapodás nélkül hagyják ott az uniót, akkor az évtizedek óta érvényben lévő kereskedelmi, illetve vámmegállapodások érvénytelenné válása miatt komoly fennakadás következhet be a kikötőkben, illetve raktárakban, s emiatt megszakadhatnak a korábban jól működő ellátási láncok. Az ellátási nehézségektől tartó britek megkezdték a tartós élelmiszerek, állateledelek és gyógyszerek felhalmozását, az egyik bevásárló-lista összeállító oldal szerint egy heti tartalék képzése 111 fontba, egyhavié pedig 459 fontba kerül.
Forrás: HVG
-
HOME OFFICE – avagy távmunka előnyei és hátrányai
Egyre több cég engedheti meg magának, hogy távmunkában foglalkoztatja dolgozóit. A munkáltatónak kellően komoly informatikai háttérrel kell rendelkeznie, hogy ez a valóságban működjön. Természetesen nem minden munkakörben alkalmazható ez a folyamat.
(more…) -
Vége a vám- és áfamentes külföldi rendeléseknek
2021. január elseje után Brüsszel megszünteti a 22 eurónál kisebb értékű postai küldemények adómentességét – hívja fel a figyelmet a nemzeti Adó-és Vámhivatal. Jelenleg az Európai Unión kívülről érkező termékeknél 22 euró alatt nem kell megfizetni a vámot és az általános forgalmi adót.
(more…) -
Még több adózónak készít szja-bevallási tervezetet a NAV
Idén a NAV már mindenkinek elkészíti szja-bevallási tervezetét, akiről kifizetői, munkáltatói adattal rendelkezik: legyen munkavállaló, őstermelő, áfa fizetésére kötelezett magánszemély vagy akár egyéni vállalkozó. A változásokról, a teendőkről, a határidőről és az 1+1%-ról minden fontos információ megtalálható a NAV honlapján.
(more…) -
A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően
(GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK ALAPJÁN)
Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) alapján a gazdálkodó szervezetek[1], valamint meghatározott egyéb személyek[2] (továbbiakban együtt: gazdálkodó szervezetek) az elektronikus ügyintézés során 2019. január 1-től a NAV előtti eljárásokban is cégkapu használatára kötelezettek.
A gazdálkodó szervezetek 2019. január 1-től továbbra is választhatnak, hogy a NAV előtt
- meghatalmazott nélkül járnak el, vagy
- nagykorú tagjuk, alkalmazottjuk jár el meghatalmazottként, vagy
III. szakértelemmel rendelkező más személy / szervezet, mint meghatalmazott segítségét veszik igénybe.
- Gazdálkodó szervezet meghatalmazott nélküli eljárása
A gazdálkodó szervezet nem természetes személy, esetében adóügyekben „saját” eljárásnak az tekinthető, ha a gazdálkodó szervezet nevében törvényes képviselője jár el.
„Saját” eljárás esetén 2019. január 1-től a gazdálkodó szervezet saját cégkapuján keresztül történik a kapcsolattartás. Ez azt jelenti, hogy az adózó a küldeményeket a saját cégkapujáról küldi meg a NAV-nak, és a NAV is az adózó cégkapujára kézbesíti a küldeményeit. A cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig átvételre jogosultnak minősül. [3]
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akinek az ún. cégkapu megbízott az adózó cégkapujához hozzáférést biztosított,
- bármilyen dokumentumot (pl. bevallást) benyújt a cégkapu használatával, akkor a NAV azt az adózótól származó dokumentumnak (pl. bevallásának) tekinti;
- bármilyen dokumentumot letölt (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), az kézbesítettnek minősül, így a kapcsolódó határidők elkezdődnek.
Az adózói cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, és fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első letöltéshez, megnyitáshoz) kapcsolódnak.
„Saját” eljárás esetén a gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége biztosítani, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet, adózó felelőssége annak eldöntése is, hogy mely személy részére biztosít hozzáférést a cégkapuhoz.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla. A Kiss Kft. cégkapujához az ügyvezetőn kívül egy titkárnő fér hozzá, aki az adminisztratív feladatokat látja el.
Ha a Kiss Kft. az adóügyeit a saját cégkapujáról intézi, akkor a bevallásait és egyéb küldeményeit is a saját cégkapujáról kell küldenie, és a neki szóló iratokat is ott kell fogadnia. Ha a cégkapu megbízott a titkárnő számára is hozzáférést biztosít a Kiss Kft. cégkapujához, és a Kiss Kft. bevallásait a titkárnő küldi el a NAV részére, az így beküldött bevallások a Kiss Kft. bevallásának minősülnek.
Fontos, hogy a cégkapuhoz való hozzáférés önmagában nem jogosítja fel a titkárnőt a NAV előtti egyéb eljárásokra (kizárólag akkor, ha arra Nagy Béla meghatalmazást ad számára, és ezt bejelentik az adóhatósághoz).
Látható a példából is, hogy ezzel a megoldással kizárólag a dokumentumok cégkapun keresztül történő küldése és fogadása egyszerűsödik az adózók számára, ami azonban a képviseleti szabályokat nem írja felül.
- Gazdálkodó szervezet nagykorú foglalkoztatottja vagy tagja jár el meghatalmazottként.[4]
A gazdálkodó szervezet nagykorú tagja, foglalkoztatottja igénybevétele esetén a gazdálkodónak meghatalmazást kell adnia[5] a tag, foglalkoztatott részére. A képviseleti jogosultság keletkezéshez az is szükséges, hogy a meghatalmazást be is jelentsék az adóhatósághoz (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.
Ebben az esetben az I. pontban leírtak az irányadóak a cégkapu használatával kapcsolatban, az alábbi példával szemléltetve.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az egyik tagja és egyben ügyvezetője Nagy Béla, a gazdálkodó szervezet másik tagja Apró János.
A Kiss Kft. cégkapuja szolgál a Kiss Kft. bevallásainak küldésére és a küldemények fogadására. Ha Apró János hozzáféréssel rendelkezik a Kiss Kft. cégkapujához, akkor az Apró János által a Kiss Kft. cégkapujáról beküldött pl. bevallás a Kiss Kft. bevallásának minősül, és az Apró János által megnyitott dokumentumok is kézbesítettnek minősülnek.
Ha Nagy Béla úgy dönt, hogy Apró János járjon el a NAV előtt a Kiss Kft. adóügyeiben, ehhez arra is szükség van, hogy Apró János számára Nagy Béla mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazást adjon, és ezt az adóhatósághoz is bejelentse (az ún. EGYKE adatlapon[6]).
Ahogyan azt az 1. számú példánál is jeleztük, mindez a képviseleti szabályokat nem írja felül, ezért Apró János az adóügyekre vonatkozó meghatalmazás alapján – az abban foglaltaknak megfelelően – járhat el a NAV előtt. Ha tehát Apró János nem kizárólag dokumentumokat küld és fogad a cégkapun keresztül, hanem, „egyéb eljárásokban” (pl. ellenőrzési eljárás, eBEV felületen történő lekérdezések, stb.) is közreműködik a Kiss Kft. nevében, ehhez számára állandó vagy eseti meghatalmazást kell adni.
III. Gazdálkodó szervezet szakértelemmel rendelkező meghatalmazottal történő eljárása
A gazdálkodó szervezet dönthet úgy, hogy a NAV előtti eljárásokban szakértelemmel rendelkező segítségét veszi igénybe, aki lehet
- a) természetes személy (pl. egyéni vállalkozóként működő könyvelő) [7], vagy
- b) egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult[8] vagy ügyvéd/ügyvédi iroda. [9]
Szakértelemmel rendelkező személy igénybevétele esetén a gazdálkodó szervezet adózónak meghatalmazást kell adnia[10] a szakértelemmel rendelkező részére, és a meghatalmazást be is kell jelenteni a NAV-nak (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.
Az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselővel eljáró adózó esetében a képviselő számára kell kézbesíteni. [11]
2019. január 1-jétől, ha akár az adózó, akár a meghatalmazott elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, akkor a meghatalmazott és a NAV között elektronikus úton történik a kapcsolattartás. [12]
Az a) pont szerinti esetben, azaz természetes személy (pl. egyéni vállalkozó könyvelő) meghatalmazott esetén a kapcsolattartás továbbra is a képviselő KÜNY (köznyelven: ügyfélkapus) tárhelyén keresztül valósul meg.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Könyvelő András nevű könyvelő képviseli, aki egyéni vállalkozóként látja el feladatait.
Könyvelő András egyéni vállalkozó akkor tud a Kiss Kft. nevében eljárni, ha számára Nagy Béla mint a Kiss Kft ügyvezetője meghatalmazást ad, és ezt bejelenti az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).
A kapcsolattartás 2019. január 1-től nem változik, továbbra is Könyvelő András KÜNY tárhelyén keresztül valósul meg, a Kiss Kft. bevallásait Könyvelő András a KÜNY tárhelyéről küldi, és a NAV küldeményeit ott fogadja.
A b) szerinti esetben, azaz, ha a meghatalmazott cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezethez köthető személy[13], a kapcsolattartás a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet cégkapuján (továbbiakban: meghatalmazotti cégkapu) keresztül valósul meg.
Meghatalmazotti eljárás esetén 2019. január 1-től a meghatalmazotti cégkapun keresztül történik a kapcsolattartás, az adózó dokumentumai innen érkeznek, és a NAV is a meghatalmazotti cégkapura kézbesíti a küldeményeit.
A meghatalmazotti cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a meghatalmazotti cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig az átvételre jogosultnak minősül. [14]
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akit a meghatalmazotti cégkapu megbízott a meghatalmazotti cégkapuhoz hozzárendel,
- az adózóra vonatkozó olyan dokumentumot (pl. bevallást) nyújt be a cégkapu használatával, melynek a benyújtására a meghatalmazottnak a meghatalmazás terjedelme alapján joga van, akkor az az adózó dokumentumának (pl. bevallásának) minősül;
- bármilyen dokumentumot megnyit (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), amely az adózó olyan adóügyében keletkezett, melyre a meghatalmazás annak terjedelme alapján kiterjed, az kézbesítettnek minősül, az eljáráshoz kapcsolódó határidők elkezdődnek.
A meghatalmazotti cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely meghatalmazotti cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, ebben az esetben is fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első megnyitáshoz, letöltéshez) kapcsolódnak.
A meghatalmazotti eljárás esetén tehát a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége annak biztosítása, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet felelősségi körébe tartozik az is, hogy mely személyek részére biztosít hozzáférést a meghatalmazotti cégkapuhoz. A meghatalmazotti cégkapun ténylegesen eljáró természetes személy és a NAV-hoz bejelentett képviseleti jogosultsággal rendelkező természetes személy eltérő lehet, ez azonban nem akadályozza a meghatalmazotti cégkapu használatát a képviselt adózó ügyében, mivel az számít, hogy a meghatalmazott cégkapujára érkezzenek az adóhatósági iratok és onnan történjen a kiküldés is.
- számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Szolgáltathat Zrt-nél alkalmazottjaként Vidám Judit képviseli. A Szolgáltathat Zrt. egy számviteli szolgáltatást nyújtó gazdasági társaság. Vidám Judit a Kiss Kft. valamennyi adóügyében eljárhat.
Vidám Judit mint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja akkor tud a Kiss Kft. nevében beadványt benyújtani, ha erre Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazza, és ezt bejelentik az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).
Az EGYKE adatlap ismételt benyújtására csak akkor van szükség, ha a példa szerint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottjának adóazonosító jelével együtt a Szolgáltathat Zrt., mint képviselő szervezet adószámát korábban nem jelentették be az adóhatósághoz. [15]
Ebben az esetben 2019. január 1-től a Kiss Kft. bevallásai a Szolgáltathat Zrt. cégkapujáról érkeznek, a Kiss Kft. részére szóló iratokat a NAV a Szolgáltathat Zrt. cégkapujára küldi. A Szolgáltathat Zrt. feladata, hogy biztosítsa, hogy mindig legyen olyan személy, aki a Szolgáltathat Zrt. cégkapujához hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat és azokat eljuttassa Vidám Judit részére.
Amennyiben a példa szerinti esetben Vidám Judit számára, mint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja számára Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője nem valamennyi adóügyre vonatkozó, hanem pl. a Kiss Kft. áfa bevallásai benyújtására ad meghatalmazást, a fentiek kizárólag az áfa bevallásra és a kapcsolódó iratokra érvényesek.
A III/b. pont és a 4. számú példa szerint kell eljárni abban az esetben is, ha az adózó nem cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezet, hanem pl. egyéni vállalkozó, társasház, stb., azonban az adóügyekben eljáró meghatalmazottja egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult (vagy ügyvéd/ügyvédi iroda) és cégkapu használatára kötelezett.
2018. december
Pénzügyminisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal
[1] az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 1. § 23. pont
[2] az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) 91. § (1) bek. egyéni ügyvéd, az európai közösségi jogász, egyéni szabadalmi ügyvivő
[3] Eüsztv vhr. 89. § (9) bekezdés
[4] az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 17. § (1) bekezdés a) pont
[5] Air. 17. §
[6] A meghatalmazott eseti meghatalmazás alapján is eljárhat, eseti meghatalmazás esetén nem szükséges az EGYKE.
[7] Air. 17. § (1) bekezdés b) f) h) i) pontjai szerinti meghatalmazottak
[8] Air. 17. § (1) bekezdés g) pontja
[9] Air. 17. § (1) bekezdés c) és d)pontja
[10] Air. 17. §
[11] Air. 79. § (1) bekezdése
[12] Air. 36. § (5)-(6) bekezdései
[13] Air. 17. § (1) bekezdés c), d) e) és g) pontjai
[14] Eüsztv vhr. 88. § (1) illetve 89. § (9) bekezdés
[15] A képviselő szervezet adószámának bejelentettségét a képviselő a NAV eBEV szolgáltatásán keresztül a „Képviseletek Jogosultságok” menüpontban ellenőrizheti.
-
Év végi köszöntő
Kedves Partnereink!
A közelgő ünnepek alkalmából, ezúton is szeretnénk megköszönni társaságunk iránti bizalmukat és a 2018-as évben elkönyvelt sikeres együttműködést.
(more…) -
Szórakoztató szakmai fejlődés
Egy cég életében fontosak az összejövetelek és a bulik, egyrészt csapatépítés, másrészt lazítás szempontjából.
Különösen igaz ez nálunk, ahol évente mindössze két alkalommal találkozunk személyesen a legtöbb munkatárssal, hiszen jó néhány kolléga dolgozik Home office-ban, az ország különböző pontjain.Legutóbbi csapatépítő rendezvényünkre november végén a festői szépségű Szalajka-völgyben, Szilvásváradon került sor.
(more…) -
Előre és tovább a vámban!
Cégünk hazai viszonylatban egyedülálló módon hat hatósági vámjogi szakértővel rendelkezik június óta. Filozófiánk, hogy a csak széleskörű szakmai tudással és az aktuális jogszabályok ismertével felvértezve képviselhetjük ügyfeleinket a legmagasabb szinten.
Nincs megállás
A szövetség által biztosított szakmai továbbképzések (kreditrendszer) biztosítja, hogy a továbbiakban is képben legyünk az aktualitásokat illetően. Célunk, hogy az összes vámszakmai tevékenységet végző munkatársunk elvégezze a tanfolyamot és ennek érdekében mindent meg is teszünk. További hat kollégánk szeptembertől vág neki a nívós képzésnek, melyen olyan neves szakemberektől tanulhatnak – a teljesség igénye nélkül -, mint dr. Szendi Antal, Zsámbokiné dr. Ficskovszky Ágnes vagy dr. Suba László.
Reméljük, hogy hamarosan Téged is ügyfeleink között köszönthetünk!
-
Tűzvonalban – elsőként kezdtük meg az vámjogi szakértő hatósági képzést
Cégünk munkatársai elsőként kezdték meg az vámjogi szakértő hatósági képzést, mely a Nemzetgazdasági Minisztérium engedélyével a VJASZSZ (Vám, Jövedéki és Adóügyi Szolgáltatók Szövetség) szervezésében indult el.
Az uniós vámjog végrehajtásáról szóló a 2017. évi CLII. törvény alapján a vámtanácsadók nyilvántartásába, csak azok a szakemberek kerületnek be, akik számos szigorú feltételt teljesítenek. Ezek közül az egyik és talán a legfontosabb, hogy a vámszakmai végzettséget vámjogi szakértői vizsgával kell igazolni.
A képzésről
A képzés időtartama 100 óra, melynek egyik felét e-learning, másik részét pedig tantermi foglalkozás keretein belül kell teljesíteni. A tanagyagokat egyetemi oktatók és a szövetség szakértői állítják össze, és ők tartják meg a tantermi foglalkozásokat is. Szakavatott szakemberekről beszélünk, akik több évtizedes tapasztalattal és szakértelemmel rendelkeznek a vámszakmában, és neveik akár a laikusok számára is ismerősek lehetnek (pl. dr. Szendi Antal).
Ügyfeleinkért a magas szakmai színvonallal
Ars poeticánk, hogy továbbra is a legmagasabb szakmai színvonalat prezentáljuk, ezáltal ügyfeleinket a lehető legmagasabb szakmai nívón szolgáljuk ki. Ennek elengedhetetlen feltétele, hogy folyamatos képzések keretein belül fejlesszük tudásunkat. Ezekre mindenképpen szükség van, hiszen a jogi szabályozás folyamatos változásban van, és aki csak üldögél a babérjain, az lemarad.
-
A fejlődés töretlen, újabb nyitott pozíció cégünknél
Megbízóink belénk vetett bizalmát továbbra is élvezzük!
A vám- és termékdíj szakembereink által elvégzendő munka sokszorozódik, éppen ezért keressük új kollégánkat. Amennyiben szereted az adminisztrációt és szívesen csatlakoznál egy lendületes csapathoz, akkor fusd át a kiírt pozíciónkat. Pályázz hozzánk könyvelési és pénzügyi asszisztensnek.Mi tart vissza? Könyvelési és pénzügyi asszisztens
-
Bizonytalanság, de az biztos
Az előző cikkünkben részletezett tervezettel ellentétben 2018. január 1-től mégsem eszközölnek minden változtatást a környezetvédelmi termékdíj törvényben.
Nem emelkedik a reklámszatyrok és a reklámhordozó papírok termékdíja. Az MTI tudósítása szerint, ezen pontok az Országgyűlés törvényalkotási bizottságának javaslatára kerültek ki az előterjesztésből.
Miért nem?
Az (ind)ok pedig az, hogy az unió még nem fogadta el a hulladékgazdálkodási szabályozási elveinek, fogalmainak, főbb rendelkezéseinek, valamint a tagállami hulladékgazdálkodási irányok módosítását. Az új szabályrendszer tisztázásig tehát nem növelik azokat a fizetési kötelezettségeket, amelyek „a nemzetgazdaság szereplői részére később indokolatlannak minősülő terheket jelenthetnek”.
Jövőkép
A jelenlegi visszakozás természetesen nem azt jelenti, hogy ezek a változások nem fognak életbe lépni a közeljövőben, valószínűsíthetően – az unió hulladékgazdálkodási szabályozási elveinek módosulásával – ezen rendelkezések is újra terítékre kerülnek majd a környezetvédelmi termékdíj törvénnyel összefüggésben.
Kérdés esetén forduljon bizalommal szakértőinkhez, akik várják hívását.
-
Ismét változik az ezerarcú termékdíj
Jövő januártól ismét módosul a környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény, melynek tervezete már elérhető az Országgyűlés honlapján.
Miért?
A törvény reformját egyrészt a 2012/19/EU WEEE irányelv rendelkezései (2018. augusztus 15. után az unióban az elektromos és elektronikai berendezésekre már egységes besorolásokat kell alkalmazni), másrészt az adminisztrációs terhek csökkentése, illetve az egyértelműsítés, az új fogalmi meghatározások, illetve az új adózás rendjéről szóló törvénytervezettel való összehangolás indokolták.
Mi fog változni?
A környezetvédelmi termékdíjról szóló törvény mellékletéből jövőre már kimarad az elektromos berendezések kategóriánkénti csoportosítása, azaz csak tarifaszámok szerinti részletezést fogunk találni. Ezenfelül a díjtétel is egységesen 57 Ft/kg lesz, ami jelentős csökkentést jelent a szórakoztató elektronikai cikkek és a mobiltelefonok korábbi, illetve jelenlegi díjtételeihez képest.
A vámtarifaszámokat a tárgyév január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályok szerint kell majd meghatároznunk. Ez azonban az egyszerűsítésen túl azt is jelenti, hogy egyes termékek bekerülnek a termékdíj szabályozás alá.
A kereskedelmi csomagolószer kategória a hosszú évek változásai során mára már csak a fémből készült ital-csomagolószereket jelenti. Éppen ezért januártól fém csomagolószer alapkategóriába került át ez a csoport. Ez azonban díjtétel csökkenést is jelent, 304 Ft/kg-ról 57 Ft/kg-ra.
A reklámhordozó papírok esetében kakukktojásról beszélhetünk, hiszen itt a korábbi 85 Ft/kg díjhoz képest 114 Ft/kg-ra emelnek, valamint bizonyos műanyag zacskók esetében tárgyi hatály változás is történik. A fentiek alapján az eladótéri műanyag zsákok és zacskók után, a műanyag bevásárló reklámtáskákhoz hasonlóan 1900 Ft/kg adót fizethetünk, a korábbi 57 Ft/kg helyett.
A gépjárművek termékdíjköteles alkotórészei után fizetendő termékdíj, valamint a rájuk alkalmazható termékdíj átalány mértéke a hibridek, illetve a tisztán elektromos működésű autók esetében 30-50%-kal csökken.
A módosítás a fogalmi meghatározásokat is érint és ezzel egyértelműsíti, hogy a jogutódlással történő megszűnés esetén újra kell kötni az átvállalási szerződéseket. Ilyen definíciók például a reklámhordozó papír, irodai papír, elkülönített hulladék gyűjtésére szolgáló zsák stb.
Figyelem
Cikkünk csak a környezetvédelmi termékdíj törvény fő változásokat taglalja, a változásokat illetően nem ad teljes körű tájékoztatást, ezért kérdése esetén kérem forduljon bizalommal szakértőinkhez, akik várják hívását.
-
AEO a gyakorlatban: Újraértékelés és nyomon követés
Az adóhatóság megkezdte az AEO engedélyek újraértékelését, mely gyakorlatilag az engedélyezési eljárások újbóli lefolytatását jelenti. Számos kérdés merül fel azonban az önértékelési kérdőív egyes pontjait, kritériumait illetően. Az egyik ilyen a gyakorlati jellegű szakértelem vagy szakmai képesítés, melyet a NAV 7022/2017. felhívása egyértelműsít.
(more…)