Ugrás a tartalomra

Hírek

  • Az utasforgalomra vonatkozó vám- és egyéb szabályok 2022-ben

    Az Európai Unió szabályai biztosítják az áruk szabad mozgását a tagállamok között. Ez azt jelenti, hogy Magyarországról egy másik tagállamba történő árukivitelhez, illetve onnan Magyarországra történő árubehozatalhoz nem kapcsolódik vámeljárás. Az utazáskor magáncélra – személyes használatra, ajándékba – vásárolt, nem kereskedelmi jellegű áruk kivitele, behozatala nincs korlátozva. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos áruk, például:

    • a kedvtelésből tartott állatok,
    • vadászfegyverek,
    • alkohol,
    • dohánytermék,
    • kábítószer-tartalmú gyógyszerek stb.

    Európai Unión belüli szállítása korlátozásokhoz, illetve speciális engedélyekhez kötött.

    Az Európai Unión kívüli ország(ok)ból (2021. január 1-jétől ide értendő az Egyesült Királyság is, Észak-Írország kivételével) érkező utasok személyi poggyászában lévő alábbi áruk hozhatók be vám- és adómentesen:

    1. Alkoholtermékek és alkoholt tartalmazó italok (kizárólag a 17. életévüket betöltött utasok esetén) legfeljebb:
    • 4 liter szőlőbor (csendes bor),
    • 16 liter sör,
    • 1 liter, 22 térfogatszázaléknál nagyobb alkoholtartalmú alkoholtermék vagy legalább 80 térfogatszázalék alkoholtartalmú nem denaturált alkoholtermék vagy
    • 2 liter, 22 térfogatszázaléknál nem nagyobb alkoholtartalmú alkoholtermék, köztes alkoholtermék, pezsgő (habzóbor, egyéb habzó erjesztett ital) vagy egyéb bor (egyéb csendes erjesztett ital)
    1. Dohánytermékek (kizárólag a 17. életévüket betöltött utasok esetén) legfeljebb:

    Légi utasok:

    • 200 db cigaretta vagy
    • 100 db, darabonként 3 g-nál nem nagyobb tömegű szivarka vagy
    • 50 db szivar vagy 
    • 250 gramm fogyasztási dohány. 

    Nem légi úton utazók:

    • 40 db cigaretta vagy
    • 20 db, darabonként 3 g-nál nem nagyobb tömegű szivarka vagy
    • 10 db szivar, vagy
    • 50 gramm fogyasztási dohány.

    A dohány- és alkoholtermékeknél (kivéve a szőlőbor és sör) ezek a mennyiségi korlátok külön-külön kimerítik az adómentességi értékhatár 100%-át.
    A alkohol- és dohánytermék esetén a meghatározott mennyiséghatárok százalékos részarányainak együttes összege azonban nem haladhatja meg a 100 százalékot.

    Részletesebb tájékoztatásért keresse fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal internetes oldalát.

    Forrás: nav.gov.hu

  • Megszűnnek Ukrajnából az Európai Unióba irányuló exportokra kivetett dömpingellenes és importvámok?

    Az Európai Parlament jóváhagyta az Európai Bizottság javaslatát, mely szerint az Európai Unióba irányuló valamennyi ukrán exportra felfüggeszti a dömpingellenes és importvámot, valamint minden vonatkozó uniós védintézkedést.

    Az Európai Parlament közleménye szerint, 2022.05.19-én a brüsszeli plenáris ülésen 515 szavazattal, 32 ellenszavazattal és 11 tartózkodás mellett a képviselők hozzájárultak ahhoz, hogy az Ukrajna elleni orosz háború hatásai ne akadályozzák az ország kereskedelmi képességét.

    Az elfogadott javaslat célja, hogy Ukrajnának hozzáférést biztosítanak az uniós piachoz, ezáltal az unióba indított exportok száma fellendül, így enyhül az ukrán termelők és exportőrök helyzete.

    Az intézkedések érvényesek az alábbiakra:

    • ipari termékekre kivetett importvámok
    • gyümölcs- és zöldségfélékre kivetett behozatali vámok
    • acélexportra kivetett uniós dömpingellenes és importvámok
    • minden vonatkozó védintézkedés

    AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS (EU) 2022/870 RENDELETE

    (2022. május 30.)

    Forrás

  • Oroszországgal szemben elrendelt uniós szankciók

    Érdemes nyomon követni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítás Vám Főosztály főosztályvezetője által kiadott 7007/2022. felhívását, az orosz-ukrán konfliktus miatt elrendelt szankciókról.

    Az ukrajnai helyzetet destabilizáló orosz intézkedések miatt hozott korlátozó intézkedésekről az alábbi oldalakon tájékozódhat.

    Forrás: nav.gov.hu; net.jogtar.hu; eur-lex.europa.eu

  • Új vámmal kapcsolatos Brexit-infók

    International transport between the EU and the United Kingdom

    WARNING – From 1 January 2022, full customs controls will apply to all goods moving between the EU and Great Britain. Brief operational guidance.

    In a specific information note issued a few days ago, the British Government recalled that as of 1 January 2022, the new customs rules affecting the traffic of goods between the European Union and the United Kingdom will be in force, fully implementing BREXIT.

    Transport companies involved in goods traffic between the EU and Great Britain (England, Scotland and Wales), in order to continue with these traffic relations, without problems when crossing the borders, by ferry or shuttle, and within the framework of customs controls, have the obligation to register, as soon as possible and in advance, with the G.V.M.S.-Goods Vehicle Movement Service. This applies to all companies concerned, whether or not they are based in the UK.

    Before registering with the G.V.M.S.-Goods Vehicle Movement Service, interested companies must apply for and obtain an Economic Operator Identification and Registration Number, this is the so-called EORI-GB number.

    NEW CUSTOMS RULES WILL AFFECT YOU FROM 1 JANUARY 2022

    If you move goods between the EU and Great Britain (England, Scotland and Wales), you must register for the Goods Vehicle Movement Service (GVMS) now.

    From 1 January 2022, full customs controls will apply to all goods moving between the EU and Great Britain. The GVMS system has been designed to enable fast and efficient movement of goods and will be used by many UK ports.From 1 January, if you’re not registered and attempt to move goods through a GVMS port, you won’t be able to:

    • board the ferry or shuttle,
    • cross the EU/GB border, and
    • clear your goods through customs.

    To find out which UK ports use GVMS, go to gov.uk/goods-vehicle-movement-ports

    Who needs to register?

    You need to register for GVMS if you’re a UK or non-UK based haulier. This includes if you’re:

    • an independent driver transporting goods and doing your own customs paperwork
    • a company that sub-contracts to pick up goods on behalf of another business
    • a logistics business, hired to transport goods and complete customs processes on behalf of another business
    • a large retail business, that transports and declares your own goods.

    How to register

    Before you register you need to get a:

    • GB Economic Operators Registration and Identification (EORI) number
    • Government Gateway Account.

    To do this and register now, go to gov.uk/register-to-move-goods

    Forrás: fbcustoms.uk

  • Angolul már megjelentek a 2022 évi vámtarifa-változások

    As of 18 November 2021, the online version of the 2022 edition of the Harmonized System Nomenclature is available through the WCO Website to all HS users.  The HS 2022 edition, as the world’s global standard for classifying goods in international trade, will enter into force on 1 January 2022.

    (more…)
  • Értesítést kap, aki elmulasztotta a környezetvédelmi termékdíj bevallását

    A NAV elkészítette a környezetvédelmi termékdíj bevallás elmulasztásával érintett ügyfelek elemzését, és kigyűjtötte azon adózókat, akik 2020. évben környezetvédelmi termékdíj köteles termékek forgalmazásával voltak érintettek, azonban bevallást nem nyújtottak be. Ezek a gazdálkodók értesítést kapnak az elektronikus tárhelyükre, mely a következőket tartalmazza.

    (more…)
  • Újra „beindultak” a csalók!

    A napokban ismét több bejelentés érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV), miszerint adathalászok kíséreltek megszerezni ügyfélkapus bejelentkezési és bankkártya-adatokat. A csalók nem fáradnak, újra és újra próbálkoznak. Senki ne dőljön be!

    (more…)
  • Online számlák-Haladékot adott a NAV

    A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) június 4-re tolta ki az online számla-adatszolgáltatás új sémája szerinti jelentés határidejét.

    Az adóhivatal január végén publikálta a számlák adatszolgáltatásához kapcsolódó új verziót, az 1.1-es specifikációt és XSD sémát. Az eredeti tervek szerint május 2-án tette volna kötelezővé az átállást, azonban folyamat elhúzódott, ezért a NAV egy hónap haladékot biztosít.

    Június 4-től már csak az új formátumnak megfelelően elkészült online számla-adatszolgáltatást fogadja be a NAV rendszere. Az 1.0 verzióval nem teljesíthető az adatszolgáltatás. Azon adózók, akik még akkor sem lesznek képesek megfelelő módon jelenteni online számlaadataikat, számíthatnak az adóhatósági megkeresésre és bírságolásra. Az online számla adatjelentés elmaradása számlánként félmillió forintos bírságot eredményezhet, ez adott esetben magasabb adóbírság-kockázatot jelenthet, mint a számla áfa tartalma.

    Forrás: hvg.hu

  • Az Európai Parlament támogatja az eldobható műanyagok betiltását 2021-től!

    Míg itthon a kormány elkaszálta a környezetvédelmi kezdeményezést, az ausztrálok 1,5 milliárd egyszer használatos zacskót spóroltak meg.

    Miközben egyre nagyobb a nyomás a világ országain, hogy csökkentsék a környezet műanyagterhelését, Ausztrália meglépte a látszólag lehetetlent: három hónap alatt elérték, hogy 80 százalékkal kevesebb egyszer használatos műanyag szatyrot használjanak.

    A két legnagyobb szupermarket-hálózatuk, a Coles és a Woolworths kitiltotta üzleteiből az egyszer használatos műanyag zacskókat, amit első körben persze hatalmas felhördülés követett.

    A boltoknak sem volt egyszerű, a Woolworth először a bevételein érezte meg a változás hatását: zuhantak ugyanis az eladásaik. A Coles azzal próbálkozott, hogy a vastagabb, többször használható műanyag zacskóit ingyen adja, de a zöld szervezetek nyomására mégis fizetőssé tette őket.

    Három hónappal később, az Australia’s National Retail Association jelentése szerint a tiltás látványos környezetvédelmi változást hozott. A csoport úgy számolja, hogy az elmúlt bő 90 napban az ausztrálok 1,5 milliárd műanyag zacskótól kímélték meg a környezetet.

    Mindeközben Magyarországon, a kormány november közepén kaszálta el azt a tervezetet, ami a műanyagszennyezés visszaszorítására vonatkozott volna.

    A kormányszóvivő 2018. november 15-i nyilatkozata alapján „nem nyerte el a kormány tetszését”. A műanyagszennyezés korlátozása érdekében készült termékdíjtörvény-módosítási tervezet, melyet az Innovációs és Technológiai Minisztérium fenntartható fejlesztésekért felelős államtitkársága dolgozott ki. A szeptember közepén társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezetet a Greenpeace Magyarország is véleményezte. Úgy találta, az megfelelően vette volna fel a harcot a műanyagszennyezés ellen.

    Nem kell tanulmányokat olvasgassunk, sem pedig szakemberek véleményét arról, miért akkora gond a tengerekbe kerülő műanyag. Nem véletlenül kongatják már jó ideje a szakértők a vészharangot a műanyagszennyezés kapcsán. Ez a fajta szemét ugyanis nem csak komoly problémát jelent, már a világ legtávolabbi, ősi területeire is eljutott belőle, ott van a vadon élő állatokban, de emberi ürülékmintákban is találtak már.

    Hogy a tengerekbe, óceánokba kerülő műanyagok pontosan mekkora gondot is jelentenek az élővilág számára, azt most egy friss fotó is jól szemlélteti. A Fülöp-szigeteknél rögzített pillanatot a Greenpeace egyik embere kapta el, amikor a víz alá merült csapatával és megpillantott egy műanyag pohárban sodródó rákot, amelyik keservesen küzdött, hogy kijusson belőle. El lehet képzelni, hány ilyen állat van még a világon, amelyik hasonló bajban van.

    Az Európai Bizottság javaslata alapján hamarosan a teljes EU-ban betiltják a műanyag fültisztító pálcikát, a szívószálat és a műanyag evőeszközöket. Illetve még néhány más, egyszer használatos műanyagot is. Egy hazai vizsgálat alkalmával arra jutottak a tudósok, hogy a Dunában van a legtöbb mikroműanyag. Ez a fajta hulladék egyébként nem csak nálunk, már az Antarktiszon is problémát okoz. Egyelőre tehát úgy fest, hogy belefulladunk a sok szemétbe, mire tényleg bevetik a műanyagfaló “szuperenzimet”.

    A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük, ráadásul több terméken, például az intimbetéten figyelmeztetést kell elhelyezni.

    Az Európai Parlament második olvasatra is támogatta az egyszer használatos műanyagok, például tányérok, evőeszközök, szívószálak és fülpiszkálók betiltását 2021-től.

    A döntést 560 szavazattal, 35 ellenszavazat és 28 tartózkodás mellett fogadta el a Ház.

    Eszerint 2021-től az alábbi műanyag termékek lesznek betiltva az Unióban:

    • egyszer használatos evőeszközök (villák, kések, kanalak és pálcikák),
    • egyszer használatos tányérok,
    • szívószálak,
    • fülpiszkálók,
    • léggömbök pálcikái, és
    • oxidatív úton lebomló műanyagok, ételtartók és expandált polisztirolból készült poharak.

    A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük. A műanyag palackoknak 2025-re legalább 25 százalékukban, 2030-ra pedig már 30 százalékukban újrahasznosított anyagból kell állniuk.

    A jogszabály emellett többek között a dohánygyártók esetében megerősíti a „szennyező fizet” elvet: bevezeti ugyanis a gyártók kiterjesztett felelősségét. Hasonló rendszer lép életbe a halászfelszerelések terén is, ahol ezentúl a gyártók (nem pedig a halászok) tartoznak felelősséggel a tengeren elvesztett halászhálók begyűjtésének költségeiért.

    A jogszabály szerint kötelezővé kellene tenni a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetést, amely szerint a műanyag füstszűrős cigaretta eldobása káros a környezetre. Ugyanez vonatkozik a műanyag poharakra, a nedves törlőkendőkre és az intimbetétekre.

    Az Európai Parlament első olvasatban tavaly októberben hatalmas többséggel támogatta az egyszer használatos műanyagok betiltásáról szóló javaslatot. A Fidesz európai parlamenti képviselői akkor tartózkodtak, amit Hölvényi György azzal magyarázott, hogy az uniós irányelvek előírásainak megfelelően Magyarországon kötelezővé vált a szelektív hulladékgyűjtés. Az új rendszer bevezetésével a beszerzett eszközök jó része feleslegessé válna. Így nem lennének tarthatók a projektekhez tartozó tervszámok, ez pedig akár 140 milliárd forint uniós támogatás visszafizetését is maga után vonhatná.

    Forrás: HVG

  • Új Selyemút

    Tízszeresére emelkedett az Új Selyemút egyik útvonalán, az Eurázsiai Gazdasági Folyosón bonyolódó
    áruforgalom 2014-től. A szállítási idő Kínából Európába tíz napra csökkent. Az európai kivitel 2006-tól
    több mint háromszorosára bővült, eközben a kínai behozatal megduplázódott.

    (more…)
  • EU-Japán Megállapodás tájékoztató

    2019. február 01-én életbe lépett az EU-Japán Gazdasági és Partnerségi Megállapodás.

    A Bizottság az alábbi négy témakörben készített útmutatókat, amelyek az EU honlapon angol nyelven megtalálhatóak, azok fordítása már elkészült és elérhető a nav.gov.hu honlapon.

    (more…)
  • Egyes vas-, acél- és alumíniumtermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet

    Tájékoztató az egyes harmadik országokból származó egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2016/670 végrehajtási rendelet
    valamint

    az egyes harmadik országokból származó egyes alumíniumtermékek behozatalára vonatkozó előzetes uniós felügyelet bevezetéséről szóló (EU) 2018/640 rendelet alapján

    Illetékes hatóság

    A felügyeleti kérelmek a Budapest Főváros Kormányhivatalhoz (BFKH), két példányban postai úton, személyesen és az e-ügyintézés keretében nyújthatók be. Személyesen: 1124 Budapest, Németvölgyi út 37-39. Levélcím: 1535, Budapest BKKP Postafiók 919/1.

    2017. július 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó vas- és acéltermékek  a Bizottság (EU) 2017/1092 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.

    2018. május 11-től alkalmazandóan, az előzetes uniós felügyelet alá tartozó alumínium termékek  a Bizottság (EU) 2018/640 végrehajtási rendelete I. mellékletében találhatók.

    2019. február 2-től alkalmazandóan, a Bizottság (EU) 2019/159 végrehajtási rendeletének 7. cikke értelmében, a 2016. április 28-i (EU) 2016/670 bizottsági végrehajtási rendelettel hatályba léptetett előzetes felügyeleti intézkedéseket a IV. mellékletben szereplő vas- és acéltermékek vonatkozásában fel kell függeszteni az 1. cikkben megállapított védintézkedések alkalmazásának időtartamára. A felügyeleti eljárás alól kikerült termékekre a rendelet vámkontingenst nyit meg, melynek kezelése az (EU) 2015/2447 bizottsági rendelet 49-54. cikkében előírt vámkontingens kezelési rendszernek megfelelően történik.

    2019. február 2-től az alábbi TARIC-kód alá tartozó termékek behozatalához és szabad forgalomba helyezéséhez

    NEM szükséges Felügyeleti Okmány:

    7208720972107211
    7212721372157217
    7219722072217222
    722773057306 
    TARIC kódKIVÉVE
    72147214 10
    72167216 61; 7216 69, 7216 91
    72257225 11
    72267226 11
    72287228 10 50; 7228 40
    73017301 20
    73027302 10 10, 7302 10 90, 7302 30, 7302 90
    73047304 51 12, 7304 51 18, 7304 59 32, 7304 59 38

    2019. február 2-től az alábbi termékkörökre továbbra is ÉRVÉNYBEN MARAD az egyes vas- és acéltermékek behozatalára vonatkozó felügyeleti intézkedés. (linkre kattintva elérhető a teljes lista)

    Az előzetes uniós felügyelet egyes vas- és acélipari, valamint alumíniumipari termékek EU-n kívüli országból (Norvégiából, Izlandról és Liechtensteinből származó termékekre nem vonatkozik a felügyelet) történő behozatalára vonatkozik. Az előzetes uniós felügyelet a 7318 vámtarifaszám alá tartozó termékeknél, TARIC kódonként 5 000 kg nettó súlyt, a többi terméknél TARIC kódonként  2 500 kg nettó súlyt meghaladó szállítmányokra vonatkozik.

    A szabadforgalomba bocsátás feltétele a tagállam illetékes hatósága – Magyarországon a Budapest Főváros Kormányhivatala (BFKH) – által kibocsátott uniós felügyeleti okmány bemutatása.

     A kérelmek benyújtásának módja és időszaka

    A kérelmezés a felügyelet alá eső vas-, acél- és alumíniumipari termékek EU területére történő behozatalára megnevezésű nyomtatvány illetve e-nyomtatvány felhasználásával történhet, amely a Hivatal honlapjáról (http://www.mkeh.gov.hu) letölthető, másolható. A felügyeleti kérelmek benyújtása 2020. május 15-ig folyamatos.

     Kérelmezni jogosult: az EU területén letelepedett természetes és jogi személy

     Az előzetes felügyeleti kérelem előírásai

    A kérelemnek tartalmaznia kell:

    • a kérelmező, nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
    • a kérelmező képviselőjének (nyilatkozattevő) nevét, címét, adószámát, telefon-és telefaxszámát,
    • a kérelmezett termék 10 számjegyű TARIC kódját
    • a kérelmezett termék kereskedelmi megnevezését
    • a származási országot és ISO kódját
    • a kérelmezett mennyiségét és mennyiségi egységét- kilogrammban egész számra kerekítve kell megadni
    • az áru EU határparitáson számított CIF-árát euroban egész számra kerekítve kell megadni.

    Az importőr a felügyeleti okmány iránti kérelmét a honlapról letölthető kérelem nyomtatványon 2 példányban nyújthatja be.

    A felügyeleti okmány átvétele:

    A felügyeleti okmány minden esetben papíralapon kerül kiállításra. A felügyeleti okmány átvételének módját – személyes átvétel vagy postai feladás – tüntesse fel a kérelmen. Amennyiben postai úton kérik az okmány kézbesítését, akkor bélyeg nélküli megcímzett borítékot csatoljanak a kérelemhez. Személyes átvételhez a személyazonosság mellett igazolni kell, hogy az átvevő a cég képviseletére jogosult vezető, vagy a cég alkalmazottja, aki az átvételhez rendelkezik eredeti cégszerű meghatalmazással (megbízólevéllel). Az átvételhez cégbélyegző is szükséges.

    A kérelemhez mellékelni kell a behozatali szándékra vonatkozó, a kérelmező nevére kiállított kereskedelmi bizonyítékot ami lehet

    • az adásvételi szerződés másolata
    • a proforma számla másolata

    Amennyiben a behozni kívánt árukat nem a közvetlen gyártási hely szerinti országban vásárolták, akkor a kérelemhez mellékelni kell a gyártási tanúsítványt.

    Az engedélyezési eljárás folyamata

    Az uniós felügyeleti okmányt a tagállamok illetékes hatóságai térítésmentesen és bármely kért mennyiségre vonatkozóan automatikusan kibocsátják a kérelemnek az Unióba behozatalt végző bármely importőr általi benyújtása utáni öt munkanapon belül és függetlenül attól, hogy az importőr székhelye az Unióban hol található, ha a kérelem megfelelt a rendeletben foglalt előírásoknak.

    Az engedély érvényessége és hatálya

    Az uniós felügyeleti okmány négy hónapig érvényes. A fel nem használt, vagy csak részben felhasznált felügyeleti okmány érvényességi ideje – kérelem alapján, az eredeti okmány benyújtása mellett – azonos időre meghosszabbítható.  A BFKH által kibocsátott felügyeleti okmány az Unió egész területén érvényes.

    A vámkezelés során felhasznált okmányokat nem kell visszaküldeni a Hivatalnak.

    Megengedett eltérés

    A megengedett eltérés 5% a felügyeleti okmányon engedélyezett mennyiség maximum 5 %-kal túlszállítható és szabadforgalomba bocsátható.

    Forrás: BFKH

  • Brexit

    Minden kedves, Brexitben érintett partnerünknek javasoljuk az alábbi ellenőrző lista áttekintését:

    https://ec.europa.eu/taxation_customs/uk-withdrawal-hu#heading_0

    A mi csapatunk felkészült az esetleges többletmunkára, mi inkább a szigetország szűk keresztmetszeteitől tartunk, azzal mindenképpen kalkulálni kellhet.

    Magánszemélyként ezt az összefoglalót is érdemes lehet elolvasni: https://tablet.hvg.hu/gazdasag/20190218_no_no_deal_brexit_bizonytalansagok

    Forduljanak hozzánk bizalommal!

  • További kedvezmények az AEO-s gazdálkodóknak

    A Nemzeti Adó- és Vámhivatal Központi Irányítása Vám Főosztálya főosztályvezetője által kiadott
    7002/2019. felhívás az Engedélyezett Gazdálkodókkal (AEO) történő egyes kockázati információk megosztásáról
    .

    (more…)
  • A britek már készülnek a brexitre

    Már a mi cégünk is nagyon várja, hogy végre „kialakuljon a kórkép” a BREXIT kapcsán, rajtunk nem fog múlni a fennakadásmentes forgalom.

    A britek arra számítanak, ha március végén a szigetország a Brüsszellel kötött megállapodás nélkül hagyják ott az uniót, akkor az évtizedek óta érvényben lévő kereskedelmi, illetve vámmegállapodások érvénytelenné válása miatt komoly fennakadás következhet be a kikötőkben, illetve raktárakban, s emiatt megszakadhatnak a korábban jól működő ellátási láncok. Az ellátási nehézségektől tartó britek megkezdték a tartós élelmiszerek, állateledelek és gyógyszerek felhalmozását, az egyik bevásárló-lista összeállító oldal szerint egy heti tartalék képzése 111 fontba, egyhavié pedig 459 fontba kerül.

    Forrás: HVG

  • HOME OFFICE – avagy távmunka előnyei és hátrányai

    Egyre több cég engedheti meg magának, hogy távmunkában foglalkoztatja dolgozóit. A munkáltatónak kellően komoly informatikai háttérrel kell rendelkeznie, hogy ez a valóságban működjön. Természetesen nem minden munkakörben alkalmazható ez a folyamat.

    (more…)
  • Vége a vám- és áfamentes külföldi rendeléseknek

    2021. január elseje után Brüsszel megszünteti a 22 eurónál kisebb értékű postai küldemények adómentességét – hívja fel a figyelmet a nemzeti Adó-és Vámhivatal. Jelenleg az Európai Unión kívülről érkező termékeknél 22 euró alatt nem kell megfizetni a vámot és az általános forgalmi adót.

    (more…)
  • Még több adózónak készít szja-bevallási tervezetet a NAV

    Idén a NAV már mindenkinek elkészíti szja-bevallási tervezetét, akiről kifizetői, munkáltatói adattal rendelkezik: legyen munkavállaló, őstermelő, áfa fizetésére kötelezett magánszemély vagy akár egyéni vállalkozó. A változásokról, a teendőkről, a határidőről és az 1+1%-ról minden fontos információ megtalálható a NAV honlapján.

    (more…)
  • Újabb nyitott pozíció cégünknél

    Külkereskedelmi és vámügynöki szolgáltató cég, az AD Intrade and Services Kft. dinamikus, növekvő fiatal csapatába munkatársakat keres, vámügyintéző és vámügyintéző asszisztens pozícióba, pátyi telephelyre.

    A cég főbb tevékenységei:
    Teljes körű vámügyintézés, vám- és külkereskedelmi tanácsadás, komplett külkereskedelmi lebonyolítás; Intrastat jelentések, környezetvédelmi termékdíj bevallások és hulladékhasznosítással kapcsolatos jelentések elkészítése, teljes körű szakmai ügyintézése.

    Követelmények:

    • Vámkezelői vagy vámügyintézői végzettség (asszisztens esetében nem szükséges)
    • Magabiztos felhasználói szintű számítástechnikai ismeretek: Word, Excel, Outlook, Internet, ill. a vámprogramok valamelyike
    • B kategóriás jogosítvány (asszisztensnél elvárt, vámügyintézőnél előny)

    Elvárások:

    • Jó kommunikációs- és kapcsolatteremtő készség
    • Jó problémamegoldó képesség
    • Rugalmasság, együttműködési képesség
    • Precíz, alapos, önálló munkavégzés
    • Naprakész vagy könnyen frissíthető vámügyi ismeretek (asszisztensnél nem elvárás)
    • Vámszakmai gyakorlat előny
    • Angol nyelvtudás előny

    Feladatok:

    • Vámosztály napi munkájában részvétel
    • A jogszabályi változások folyamatos követése
    • Külső és belső partnerekkel való folyamatos kapcsolattartás
    • Kapcsolattartás a vámhatósággal
    • Utólagos eljárások intézése

    Amit kínálunk:

    • Változatos, felelősségteljes munkakör
    • Szakmai fejlődés
    • Előrelépési lehetőség

    Pozíció területe(i):

    • Vámügyintéző, vámügyintéző asszisztens

    Munkavégzés helye: Pest megye és Budapest

    Kérjük, juttassa el fényképes, szakmai önéletrajzát az alábbi címre  fizetési igénye megjelölésével: info@adintrade.hu

    A hirdetés letölthető pdf formátumban az alábbi linkre kattintva: Hirdetés

  • A cégkapu nyitásra kötelezett adózók kapcsolattartása a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal 2019. január 1-jét követően

    (GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK ALAPJÁN)

    Az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) alapján a gazdálkodó szervezetek[1], valamint meghatározott egyéb személyek[2] (továbbiakban együtt: gazdálkodó szervezetek) az elektronikus ügyintézés során 2019. január 1-től a NAV előtti eljárásokban is cégkapu használatára kötelezettek.

    A gazdálkodó szervezetek 2019. január 1-től továbbra is választhatnak, hogy a NAV előtt

    1. meghatalmazott nélkül járnak el, vagy
    2. nagykorú tagjuk, alkalmazottjuk jár el meghatalmazottként, vagy

    III. szakértelemmel rendelkező más személy / szervezet, mint meghatalmazott segítségét veszik igénybe.

    1. Gazdálkodó szervezet meghatalmazott nélküli eljárása

    A gazdálkodó szervezet nem természetes személy, esetében adóügyekben „saját” eljárásnak az tekinthető, ha a gazdálkodó szervezet nevében törvényes képviselője jár el.

    „Saját” eljárás esetén 2019. január 1-től a gazdálkodó szervezet saját cégkapuján keresztül történik a kapcsolattartás. Ez azt jelenti, hogy az adózó a küldeményeket a saját cégkapujáról küldi meg a NAV-nak, és a NAV is az adózó cégkapujára kézbesíti a küldeményeit. A cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig átvételre jogosultnak minősül. [3]

    Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akinek az ún. cégkapu megbízott az adózó cégkapujához hozzáférést biztosított,

    • bármilyen dokumentumot (pl. bevallást) benyújt a cégkapu használatával, akkor a NAV azt az adózótól származó dokumentumnak (pl. bevallásának) tekinti;
    • bármilyen dokumentumot letölt (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), az kézbesítettnek minősül, így a kapcsolódó határidők elkezdődnek.

    Az adózói cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, és fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első letöltéshez, megnyitáshoz) kapcsolódnak.

    „Saját” eljárás esetén a gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége biztosítani, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet, adózó felelőssége annak eldöntése is, hogy mely személy részére biztosít hozzáférést a cégkapuhoz.

    1. számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla. A Kiss Kft. cégkapujához az ügyvezetőn kívül egy titkárnő fér hozzá, aki az adminisztratív feladatokat látja el.

    Ha a Kiss Kft. az adóügyeit a saját cégkapujáról intézi, akkor a bevallásait és egyéb küldeményeit is a saját cégkapujáról kell küldenie, és a neki szóló iratokat is ott kell fogadnia. Ha a cégkapu megbízott a titkárnő számára is hozzáférést biztosít a Kiss Kft. cégkapujához, és a Kiss Kft. bevallásait a titkárnő küldi el a NAV részére, az így beküldött bevallások a Kiss Kft. bevallásának minősülnek.

    Fontos, hogy a cégkapuhoz való hozzáférés önmagában nem jogosítja fel a titkárnőt a NAV előtti egyéb eljárásokra (kizárólag akkor, ha arra Nagy Béla meghatalmazást ad számára, és ezt bejelentik az adóhatósághoz).

    Látható a példából is, hogy ezzel a megoldással kizárólag a dokumentumok cégkapun keresztül történő küldése és fogadása egyszerűsödik az adózók számára, ami azonban a képviseleti szabályokat nem írja felül.

    1. Gazdálkodó szervezet nagykorú foglalkoztatottja vagy tagja jár el meghatalmazottként.[4]

    A gazdálkodó szervezet nagykorú tagja, foglalkoztatottja igénybevétele esetén a gazdálkodónak meghatalmazást kell adnia[5] a tag, foglalkoztatott részére. A képviseleti jogosultság keletkezéshez az is szükséges, hogy a meghatalmazást be is jelentsék az adóhatósághoz (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.

    Ebben az esetben az I. pontban leírtak az irányadóak a cégkapu használatával kapcsolatban, az alábbi példával szemléltetve.

    1. számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az egyik tagja és egyben ügyvezetője Nagy Béla, a gazdálkodó szervezet másik tagja Apró János.

    A Kiss Kft. cégkapuja szolgál a Kiss Kft. bevallásainak küldésére és a küldemények fogadására. Ha Apró János hozzáféréssel rendelkezik a Kiss Kft. cégkapujához, akkor az Apró János által a Kiss Kft. cégkapujáról beküldött pl. bevallás a Kiss Kft. bevallásának minősül, és az Apró János által megnyitott dokumentumok is kézbesítettnek minősülnek.

    Ha Nagy Béla úgy dönt, hogy Apró János járjon el a NAV előtt a Kiss Kft. adóügyeiben,  ehhez arra is szükség van, hogy Apró János számára Nagy Béla mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazást adjon, és ezt az adóhatósághoz is bejelentse (az ún. EGYKE adatlapon[6]).

    Ahogyan azt az 1. számú példánál is jeleztük, mindez a képviseleti szabályokat nem írja felül, ezért Apró János az adóügyekre vonatkozó meghatalmazás alapján – az abban foglaltaknak megfelelően – járhat el a NAV előtt. Ha tehát Apró János nem kizárólag dokumentumokat küld és fogad a cégkapun keresztül, hanem, „egyéb eljárásokban” (pl. ellenőrzési eljárás, eBEV felületen történő lekérdezések, stb.) is közreműködik a Kiss Kft. nevében, ehhez számára állandó vagy eseti meghatalmazást kell adni. 

    III. Gazdálkodó szervezet szakértelemmel rendelkező meghatalmazottal történő eljárása

    A gazdálkodó szervezet dönthet úgy, hogy a NAV előtti eljárásokban szakértelemmel rendelkező segítségét veszi igénybe, aki lehet

    1. a) természetes személy (pl. egyéni vállalkozóként működő könyvelő) [7], vagy
    2. b) egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult[8] vagy ügyvéd/ügyvédi iroda. [9]

    Szakértelemmel rendelkező személy igénybevétele esetén a gazdálkodó szervezet adózónak meghatalmazást kell adnia[10] a szakértelemmel rendelkező részére, és a meghatalmazást be is kell jelenteni a NAV-nak (ún. EGYKE jelű adatlapon). A 2019. január 1-je előtt megtett bejelentések megismétlésére – a 4. számú példánál jelzett eseten kívül – nincs szükség.

    Az irányadó jogszabályi rendelkezések alapján az adóhatósági iratot a meghatalmazott képviselővel eljáró adózó esetében a képviselő számára kell kézbesíteni. [11]

    2019. január 1-jétől, ha akár az adózó, akár a meghatalmazott elektronikus kapcsolattartásra kötelezett, akkor a meghatalmazott és a NAV között elektronikus úton történik a kapcsolattartás. [12]

    Az a) pont szerinti esetben, azaz természetes személy (pl. egyéni vállalkozó könyvelő) meghatalmazott esetén a kapcsolattartás továbbra is a képviselő KÜNY (köznyelven: ügyfélkapus) tárhelyén keresztül valósul meg.

    1. számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Könyvelő András nevű könyvelő képviseli, aki egyéni vállalkozóként látja el feladatait.

    Könyvelő András egyéni vállalkozó akkor tud a Kiss Kft. nevében eljárni, ha számára Nagy Béla mint a Kiss Kft ügyvezetője meghatalmazást ad, és ezt bejelenti az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).

    A kapcsolattartás 2019. január 1-től nem változik, továbbra is Könyvelő András KÜNY tárhelyén keresztül valósul meg, a Kiss Kft. bevallásait Könyvelő András a KÜNY tárhelyéről küldi, és a NAV küldeményeit ott fogadja.

    A b) szerinti esetben, azaz, ha a meghatalmazott cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezethez köthető személy[13], a kapcsolattartás a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet cégkapuján (továbbiakban: meghatalmazotti cégkapu) keresztül valósul meg.

    Meghatalmazotti eljárás esetén 2019. január 1-től a meghatalmazotti cégkapun keresztül történik a kapcsolattartás, az adózó dokumentumai innen érkeznek, és a NAV is a meghatalmazotti cégkapura kézbesíti a küldeményeit.

    A meghatalmazotti cégkapuról küldött dokumentumot úgy kell tekinteni, hogy az az adózótól származik, a meghatalmazotti cégkapun dokumentumot fogadó személy pedig az átvételre jogosultnak minősül. [14]

    Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az a személy, akit a meghatalmazotti cégkapu megbízott a meghatalmazotti cégkapuhoz hozzárendel,

    • az adózóra vonatkozó olyan dokumentumot (pl. bevallást) nyújt be a cégkapu használatával, melynek a benyújtására a meghatalmazottnak a meghatalmazás terjedelme alapján joga van, akkor az az adózó dokumentumának (pl. bevallásának) minősül;
    • bármilyen dokumentumot megnyit (pl. hatósági döntést tartalmazó iratot), amely az adózó olyan adóügyében keletkezett, melyre a meghatalmazás annak terjedelme alapján kiterjed, az kézbesítettnek minősül, az eljáráshoz kapcsolódó határidők elkezdődnek.

    A meghatalmazotti cégkapura küldött adóhatósági iratok bármely meghatalmazotti cégkapu hozzáféréssel rendelkező személy számára átvehetőek, hozzáférhetőek, ebben az esetben is fontos, hogy a kézbesítés joghatásai az első átvételhez (első megnyitáshoz, letöltéshez) kapcsolódnak.

    A meghatalmazotti eljárás esetén tehát a meghatalmazotthoz köthető gazdálkodó szervezet feladata és felelőssége annak biztosítása, hogy mindig legyen olyan személy, aki a cégkapuhoz hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat, és a gazdálkodó szervezet felelősségi körébe tartozik az is, hogy mely személyek részére biztosít hozzáférést a meghatalmazotti cégkapuhoz. A meghatalmazotti cégkapun ténylegesen eljáró természetes személy és a NAV-hoz bejelentett képviseleti jogosultsággal rendelkező természetes személy eltérő lehet, ez azonban nem akadályozza a meghatalmazotti cégkapu használatát a képviselt adózó ügyében, mivel az számít, hogy a meghatalmazott cégkapujára érkezzenek az adóhatósági iratok és onnan történjen a kiküldés is.

    1. számú példa: A gazdálkodó szervezet: Kiss Kft., az ügyvezetője Nagy Béla, a NAV előtti eljárásokban a Kiss Kft-t a Szolgáltathat Zrt-nél alkalmazottjaként Vidám Judit képviseli. A Szolgáltathat Zrt. egy számviteli szolgáltatást nyújtó gazdasági társaság. Vidám Judit a Kiss Kft. valamennyi adóügyében eljárhat.

    Vidám Judit mint a  Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja akkor tud a Kiss Kft. nevében beadványt benyújtani, ha erre Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője meghatalmazza, és ezt bejelentik az adóhatósághoz is (az ún. EGYKE adatlapon).

    Az EGYKE adatlap ismételt benyújtására csak akkor van szükség, ha a példa szerint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottjának adóazonosító jelével együtt a Szolgáltathat Zrt., mint képviselő szervezet adószámát korábban nem jelentették be az adóhatósághoz. [15]

    Ebben az esetben 2019. január 1-től a Kiss Kft. bevallásai a Szolgáltathat Zrt. cégkapujáról érkeznek, a Kiss Kft. részére szóló iratokat a NAV a Szolgáltathat Zrt. cégkapujára küldi. A Szolgáltathat Zrt. feladata, hogy biztosítsa, hogy mindig legyen olyan személy, aki a Szolgáltathat Zrt. cégkapujához hozzáférve küldeni és fogadni tudja az iratokat és azokat eljuttassa Vidám Judit részére.

    Amennyiben a példa szerinti esetben Vidám Judit számára, mint a Szolgáltathat Zrt. alkalmazottja számára Nagy Béla, mint a Kiss Kft. vezetője nem valamennyi adóügyre vonatkozó, hanem pl. a Kiss Kft. áfa bevallásai benyújtására ad meghatalmazást, a fentiek kizárólag az áfa bevallásra és a kapcsolódó iratokra érvényesek.

    A III/b. pont és a 4. számú példa szerint kell eljárni abban az esetben is, ha az adózó nem cégkapu nyitásra kötelezett gazdálkodó szervezet, hanem pl. egyéni vállalkozó, társasház, stb., azonban az adóügyekben eljáró meghatalmazottja egy olyan másik gazdálkodó szervezet törvényes vagy szervezeti képviselője/tagja/alkalmazottja, amely számviteli szolgáltatás nyújtására jogosult (vagy ügyvéd/ügyvédi iroda) és cégkapu használatára kötelezett.

    2018. december

    Pénzügyminisztérium, Nemzeti Adó- és Vámhivatal

    [1] az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (a továbbiakban: Eüsztv.) 1. § 23. pont

    [2] az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Eüsztv. vhr.) 91. § (1) bek. egyéni ügyvéd, az európai közösségi jogász, egyéni szabadalmi ügyvivő

    [3] Eüsztv vhr. 89. § (9) bekezdés

    [4] az adóigazgatási rendtartásról szóló 2017. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Air.) 17. § (1) bekezdés a) pont

    [5] Air. 17. §

    [6] A meghatalmazott eseti meghatalmazás alapján is eljárhat, eseti meghatalmazás esetén nem szükséges az EGYKE.

    [7] Air. 17. § (1) bekezdés b) f) h) i) pontjai szerinti meghatalmazottak

    [8] Air. 17. § (1) bekezdés g) pontja

    [9] Air. 17. § (1) bekezdés c) és d)pontja

    [10] Air. 17. §

    [11] Air. 79. § (1) bekezdése

    [12] Air. 36. § (5)-(6) bekezdései

    [13] Air. 17. § (1) bekezdés c), d) e) és g) pontjai

    [14]  Eüsztv vhr. 88. § (1) illetve 89. § (9) bekezdés

    [15] A képviselő szervezet adószámának bejelentettségét a képviselő a NAV eBEV szolgáltatásán keresztül a „Képviseletek  Jogosultságok” menüpontban ellenőrizheti.